DSG koppeling aan zijn einde?

1983jeroen

Forumguru
Ik merkte vanavond ineens wat vreemde geluiden op bij het schakelen.
Toen ik er op ging letten zag ik dat het toerental vlak voor het schakelen van de even naar oneven versnellingen een klein beetje omhoog schiet.

Ik vrees dat dit het einde van de koppeling inluidt, maar hopelijk heb ik het mis...
Auto heeft nu 80.000 gereden.
Heb zelf een jaar terug de trekhaak laten plaatsen dus daarvoor zal de auto het minder zwaar hebben gehad ;)
DSG tuning is rond de 60.000 gedaan.
 

MarkvdD

Forumguru
Ik ga deze even volgen.

Merk je dit allen van even naar oneven? Je kan dit testen door in M gas te geven en op toerental en snelheid te letten. Anders kan je altijd even de koppeling laten uitlezen om de slijtage te bekijken.
 

MarcoO2

Forumguru
Lees maar eens hier. Gaat daar wel over een handbal, maar voor de werking maakt dat niet uit.
 

pkrijgsman

Actief lid
Er zijn verschillende topics te vinden hierover...wat ik bedoel, de dsg zorgt nogal eens voor (onterecht) gedoe...
Luister ook eens naar geluiden etc tijdens het schakelen en/of wegrijden enzo. T schijnt dat een beetje slip 'normaal' is. Wordt je auto veel gebruikt in stadsverkeer?
 

Tees

Donateur
Als het bij het overschakelen is, is de synchromesh idd logischer.
Een versleten koppeling kan je testen door in M3 en M4 flink gas te geven vanaf ~2000 toeren en kijken of t toerental gelijkmatig oploopt. Als een van beide de koppelinegen versleten is, dan gaan de toeren schokkerig omhoog. Meestal is de even koppeling als eerste aan de beurt, omdat een standaard DSG (o.a. bij file) te snel doorschakelt naar 2 en daarin met slippende koppeling een tijdje doorrijdt.
 

hemi24

Forumguru
Lijkt me simpel: koppeling merk je bij meerdere versnellingen; synchromesh ringen zou maar bij een enkele versnelling waarneembaar zijn…
 

1983jeroen

Forumguru
Ik gebruik de auto zelf niet veel in stadsverkeer. De vorige eigenaar heeft er in 5 jaar tijd 57.000km mee gereden dus die deed dat wellicht meer. Blijft altijd een raadsel met een gebruikte auto.
Ik ga komende dagen wel wat testen. Hopelijk valt het allemaal wel mee...
 

1983jeroen

Forumguru
Net even een rondje gereden om te testen.
Het gebeurt alleen bij schakelen van even naar oneven.
Koppeling zelf lijkt in orde.

Dan toch de synchromesh?

Kan dat kwaad? Vervangen zal wel weer een duur geintje zijn denk ik...?
 

Tees

Donateur
Gebeurt het van elke even naar oneven versnelling? Want zoals @hemi24 al aangaf: elke versnelling heeft z'n eigen synchromesh-ring. Dus dan is t gek als t bij elke versnellingswissel gebeurt.

Misschien is t raadzaam om de olie eens te verversen. VAG vindt de olie van de DQ200 lifetime, maar de experts zoals TVS adviseren rond de 100k die toch eens te vervangen.
 

Mill88

Forumguru
Hier enkele jaren geleden hetzelfde probleem gehad.
Er is in toen door TVS verteld dat de DQ200 voor de even en oneven versnellingen een aparte koppeling heeft.
Bij mij “slipte” hij van oneven naar even, dus een versleten koppeling voor de oneven versnellingen….
Toen beide laten vervangen en daarmee ook het probleem verholpen.
 

1983jeroen

Forumguru
Gebeurt het van elke even naar oneven versnelling? Want zoals @hemi24 al aangaf: elke versnelling heeft z'n eigen synchromesh-ring. Dus dan is t gek als t bij elke versnellingswissel gebeurt.

Sowieso van 4 naar 5, maar van 2 naar 3 lijkt het ook, maar dan minder.
Van 6 naar 7 kan ik niet goed zien omdat dan de snelheid al te hoog was om er veilig naar de blijven kijken.
 

serum

Forumguru
Wellicht iets in de tuning niet helemaal fijn. Is. Lijkt mij een combinatie van motormanagement en de bak software; zal toch iets van het gas moeten voor/tijdens het schakelen. Als dat niet helemaal perfect is ingesteld kan ik mij dergelijk gedrag ook voorstellen. Je hebt altijd een moment dat er iets niet gekoppeld is tussen de motor en de bak. (je kan niet glashard van 1800 naar 1500 rpm, die 300rpm moet ergens rap door getemperd worden worden en dat gebeurt niet 100% door de koppeling lijkt mij) Misschien als je de platen vervangt dat het dan weer goed is, maar dat kan net zo goed symptoom bestrijding zijn. Waarom er verschil tussen even/oneven zit zou meer in de richting van de koppeling neigen, maar software kan je niet 100% uitsluiten.

Misschien een handigere benadering; Je kan het aantal mm's nauwkeurig uitlezen dat de platen nog aan vlees hebben. Als daar een rode vlag op omhoog komt is het aannemellijk dat de platen op zijn.

Heb je geen vcds oid?
 

1983jeroen

Forumguru
Nee, geen VCDS beschikbaar.
Wilde bij de laatste onderhoudsbeurt vragen aan de dealer hoe de koppeling is, maar ben het vergeten helaas
 
Bovenaan Onderaan