DSG maakt brommend, resonerend geluid

janml

Nieuw lid
Hallo,

In mijn Octavia 1.9 tdi DSG heb ik al een tijd onderstaand probleem; Als de auto afremd op de motor hoor ik een ratelend /resonerend geluid. da's best irritant en vervelend geluid. Ook heb ik het gevoel dat de bak ook niet meer zo snel schakelt. Als ik gas geef moet 'ie soms langer nadenken om te beslissen welke versnelling hij moet nemen.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

janml

Nieuw lid
Dat weet ik niet zo goed. De auto heb ik nu ca 35.000 km. Het kan idd geen kwaad om de olie eens te verversen. Kan ik dat eenvoudig zelf? Bedankt!

ertromp

Forumguru
Kun je in het "serviceplan" boekje niet zien wanneer het laatst ververst is? Moet volgens mij zo om de ca. 60.000km

Het speciaalgereedschap is een speciale vulslang:

dsg slang.jpg

cdefreyne

Nieuw lid
ik geloof dat ik hetzelfde probleem HAD. vorige week onder het rijden een vreemd resonnerend geluid op mijn ocavia dsg; gestopt om te controlleren en monteur hulp gevraagd. Zijn advies zo snel mogelijk naar de garage: vliegwiel kapot (?) laten takelen naar de garage en bij het verwijderen van de motorbeschermplaat onderaan viel het ijzevijsel er uit. Volgens de monteurs idd vliegwiel en eventueel 'versnellingshuis' (?).
Wacht nu op herstelling, gelukkig nog garantie.

yup

Lid
Dubbelmassa vliegwiel. Dit los je niet op met olieverversen, PROBEER HET EERST TOCH!!! Kost je 180 euro. Als dat het niet is, 100% dubbelmassavliegwiel, is een kei dure kanjer maar als je bak eraan gaat, dan ga je pas veel geld betalen.

Dat is bij mij gebeurt, ik heb 2ehands bak + nieuw vliegwiel erop gezet, heeft me 3000 euro gekost... Dus ik zou dat ZO SNEL MOGELIJK laten verhelpen.

Trouwens, bij mij was de prise as van de bak los geworden, je kon hem dus gewoon los heel erg veel bewegen, alsof ie nergens meer aan verbonden was. Dus met slechte vliegwiel doorrijden is gevaarlijk voor de bak...

janml

Nieuw lid
Probleem is opgelost! Het resonerend geluid kwam niet van de versnellingsbak. Het was afkomstig van kunststof geklepper net boven de radiator. Tywrap er omheen en klaar! De afspraak met de DSG dokter had ik al wel gemaakt. Toch was ik wel benieuwd naar de diagnose, ik moest immers ook de olie laten verversen. Gelukkig, de versnellingsbak is ok! :baby012: Er werd wel geadviseerd om het vliegwiel te gaan vervangen, maar dat was absoluut nog geen noodzaak.

Bovenaan Onderaan