DSG pookknop wisselen

ro&co

Nieuw lid
Ik heb een DSG-pook met hoes liggen van een Golf 7. De knop heb ik inmiddels eraf. Maar hoe krijg ik nu de pook(hoes) uit mijn Octavia 3?

Bakkertje

Forumguru
Zit die hoe niet verlijmd met de kunstof afdekking (met de D/S, N, R en +/- tekens)?

Waarom wil je de hoes überhaupt vervangen?
Zijn beide leren hoezen toch?

ro&co

Nieuw lid
Volgens mij is de enige weg naar de bevestiging van de pookknop via de onderkant van de hoes. Die wil ik ook niet vervangen. Enkel de pookknop.

eriktv

Forumguru
Zowel de klik- als de schroefversie lijk je van bovenaf te kunnen vervangen: http://www.kopacek.com/Skoda/OCTAVIA-III/LHD/ . Maar zonder foto's kunnen we ook niet zien welk type jij hebt. Kijk even naar de foto's bij Kopacek, dan weet je in ieder geval waar je met een plastic tooltje kunt wrikken om de knop los te maken.

5E0798117-2.jpg 5E0798117C2.jpg

ro&co

Nieuw lid
Pook Octavia-a.jpg
Dit is mijn pook. Ik heb op het internet gezien dat bij het lospeuteren van de knop er een lipje kan afbreken. Daarom wil ik liever de hele knop vervangen. Maar om onder de hoes te komen moet volgens mij het paneel worden verwijderd en ik heb geen idee hoe dat schadevrij moet.

JPs_OC2

Forumguru
Demontage pookhoes en knop volgens de officiële instructies
Als eerste > contact aan > de hendel in D/S zetten > contact weer uit.
upload_2022-2-10_11-30-2.png
Het geheel waar de hoes in zit optillen. Je kunt dit vanuit het opbergvak wat ervoor zit doen.

upload_2022-2-10_11-32-23.png
Dan de hoes losdrukken zoals in bovenstaand plaatje.

upload_2022-2-10_11-35-18.png

Dan komt dit er onder tevoorschijn en dan begint het gepeuter....de metalen klem moet los.
Die zit samengeknepen. Ik heb het geheel met een haakse schroevendraaier weten te verruimen.
Als je de klem los hebt dan kan je de knop er naar boven toe aftrekken.

Dat ziet er dan als onderstaand uit. De witte kunststof pen met rust laten. Dus niet indrukken of uittrekken.
upload_2022-2-10_11-42-35.png

Mocht je meer foto's e/o instructie nodig hebben. Geef maar een gil :D

ro&co

Nieuw lid
Dat loswrikken van de plaat onder de hoes, dat kan zonder gereedschap? Ik heb er nl al wel aan lopen trekken/rukken vanuit het voorste vakje, maar het zit goed vast. Ik wil uiteraard niks afbreken.

JPs_OC2

Forumguru
Volgens de instructies van Skoda zelf zou je de plaat vanaf de achterzijde (grenzend aan de handrem) op moeten tillen.
Maar dat is met gereedschap. Zie onderstaande afbeelding.

upload_2022-2-11_12-25-51.png

Ik heb dit zelf wel eens geprobeerd maar het leek wel alsof de hele boel uit elkaar ging barsten. Daarna andere dingen uitgeprobeerd zoals de hoes er uit te lepelen (tussen de chromen ring en de omliggende plaat) maar dat lukte ook zo gauw niet.

Toen vanuit het vak aan de voorzijde aan de slag gegaan. De rubberen inlay loshalen. Die zit met vier nopjes geklemd.
Onderstaand het vak van onderaf gezien met in de rode cirkels de nopjes.
upload_2022-2-11_12-36-8.png

Zodra je die inlay los hebt kan je met de vingers bij de onderkant van het grijze vlak en dit omhoog drukken.

Zo lukt het mij in ieder geval zonder gereedschap en zonder het idee te krijgen dat er van alles de geest geeft.

Bijlagen

• upload_2022-2-11_12-33-25.png
    upload_2022-2-11_12-33-25.png
    49 KB · Weergaven: 16

HarrieSkoda

Forumguru
Tof hoe gedetailleerd je iedereen helpt @JPs_OC2 , dat mag ook wel eens gezegd worden!

Ik heb dat volledige paneel ook al eens los gehad, met een rukje geven aan de voorzijde (aan zijde van opbergvakje).

Matje omhoog halen wat daar met 2 lipjes op z’n plek zit, en wat ik me kan herinneren zitten er 2 soort inkepingen dan waar je je vingers half in kunt zetten en kunt trekken.

EDIT: zit net dit topic door te lezen, heel interessant voor jou :)

https://www.skodaforum.nl/forum/downloads/installatie-start-stop-geheugen-module.367/

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan