DSG terugschakelen met caravan

theike

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Net terug van vakantie,met de caravan, eerste keer met de superb Combi. Ik moet eerlijkzeggen dat ik aangenaam verrast ben door de kracht in standaard uitvoering:cool:. De gedachtes om enkele PK-tjes erbij te kopen is eigenlijk niet meer aanwezig. Voor de vakantie weldegelijk.

MAAR, ik heb wel iets opgemerkt wat ik niet fijn vindt. Op de autobaan rij ik mooi ongeveer 90-95, cruise control aan, met de DSG in de 6e versnelling. Met 140 PK diesel/6DSG/4x4 een makkie. Kan veel harder als het moet, maar het is toch vakantie. Caravan weegt misschien 1100 kilo, iets meer dan de helft van wat mag, en auto met misschien 250-275 kilo erin. De caravan is geen wonder van aerodynamica moet ik toegeven, maar nu ook weer niet een parachute. Maar als je dan ook maar het eerste het beste kleine hellinkje tegenkomt wordt er al teruggeschakeld. Dat kan echt een ietsie pietsie hellinkje zijn, om over een viaduct te gaan of zoiets. Als we nu in de alpen zouden rijden, OK. En, om het helemaal mooi te maken, niet van de 6 naar de 5, nee, van de 6 naar de 4 (via 0.5 seconde de 5). Van nog geen 2000 tpm naar over de 3000 tpm.

Als dat gebeurt zet ik de DSG handmatig weer in de 5, en dan gaat het net zo goed berg uhhhhh hellinkje-op. Binnen enkele seconden weer op de ingestelde snelheid. Is dit normaal? Het lijkt er bijna op alsof de auto geen risico wil nemen en maar meteen twee versnellingen terugschakelt. Ik heb bij een inhaal actie ook al 120 gereden, zonder probleem. Dan moet de luchtweerstand veel groter zijn, en dan heb ik geen probleem met terugschakelen. De power is dus meer dan genoeg aanwezig denk ik dan.

????? Naar de dealer?
 

hemi24

Forumguru
Probeer eens de "S"-stand... of anders zet je hem domweg manueel in de "6", als het goed is laat de bak de motor nooit afwurgen, dus uiteindelijk zal hij toch terugschakelen, maar hoogstwaarschijnlijk minder snel dan in de "D".

Je hebt wel een hoge pet op van je dealer, dat je hiermee terug wilt. Waarschijnlijk krijg je een glazige blik en heeft men geen flauw benul wat je bedoelt...
 

theike

Nieuw lid
Ik heb niet in de "S" stand gereden. Is een poging waard.

Als de DSG terugschakelt zet ik hem met de peddles weer in de 5. Dan ben ik zo weer op de correcte (cruise control) snelheid. In de 6 zie ik de snelheid inderdaad iets terug gaan. Maar meer dan 1 of hooguit 2 kilometer is dat niet. Dat is denk ik wel heel erg snel om dan terug te schakelen, en zeker om twee versnellingen terug te schakelen. Ik neem aan dat er een of andere koppel sensor, samen met toeren en snelheisd sensor bepaalt of geschakeld moet worden. Als daar iets niet lekker zit...????

Ik heb bij de dealer al eerder geklaagd over de DSG omdat deze (zonder caravan) heel snel terug schakelt. Klein beetje gas erbij en dan gaat ie ineens twee versnellingen terug. Volgens de dealer was dat inleren hoe ik rij. Dat was bij de eerste 2000 km. Maar met 9000 km op de teller moet dat inleren afgelopen zijn. Veel vertrouwen, nee, maar aankaarten ga ik het wel doen. Wie weet levert het iets op. En een auto van twee en een halve maand oud, dan mag ik toch verwachten dat ze luisteren.
 

jalex_h

Forumguru
Als je sbelheid terug loopt, is het logisch dat hij terug schakt als je de cc aan hebt. Immers, hij wil dan hoe dan ook de snelheid vast houden. En vergeet niet, ondanks de specs van je motor, blijft daar door het overdrivekarakter van de 6e versnelling aan de wielen weinig van over.

Om te kijken wat een goede versnelling is, kun je het beste de boardcomputer op het actuele verbruik zetten en dan kijken hoe hoog dit in de verschillende versnellingen is. De versnelling met het laagste verbruik is de beste.

In de S stand rijden lijkt me voor jou niet de beste oplossing, dan schakelt de bak nog eerder en verder terug.

Ik zou eerst eens een berekening op caravantrekker.nl maken. Dan krijg je een goed beeld van de trekkracht in de diverse versnellingen. Eventueel kun je nog een gedetailleerde berekening laten maken of contact opnemen met de mannen achter deze site. Zij hebben op het gebied van trekkracht een enorme know-how.

Gegroet,
 

CDO

Forumguru
ik heb dan wel geen DSG maar ga handmatig ook terug van 6 (wat eigenlijk alleen in het vlakke Nederland nog lekker gaat) naar grotendeels in 5 in Frankrijk en bij bergje op naar 4. Voor mijn gevoel zit hij dan lekkerder in zijn toeren, heb ik meer controle (als ik het gas indruk gebeurt er ook echt wat, altijd een veilig gevoel met een caravan).

Kan me ook voorstellen dat het met de olietemp van de DSG bak te maken heeft. Misschien in de 6 en 5 te hoge temp en dat hij dan terugschakelt. En zou het te maken hebben waar hij zijn max koppel levert, kan me voorstellen dat je zelf niet het idee hebt dat je aan het smoren bent maar dat de DSG computer daar anders over denkt.

en wat jalex meldt over het brandstofverbruik klopt precies. Bij mij moet hij er in 6 meer brandstof voor verstoken dan in 5 terwijl ik zelf het gevoel heb dat hij het makkelijk aan kan.
 

theike

Nieuw lid
Ik heb in de 6 nog meer dan zat power over, kan zonder problemen doortrekken. Naar 120 als dat moet. Maar het gaat ietwat bergop. Echt niet veel. De snelheid loopt misschien 1 a 2 km terug, en dan wordt er al geschakeld (dat vindt ik vroeg, maar OK). En dat er dan teruggeschakeld wordt, dat is normaal voor een automaat/DSG denk ik, al zou ik zelf (in een handgeschakelde auto) wel iets langer wachten. Maar waarom wordt er meteen naar de 4 geschakeld zonder te kijken of het in de 5 wel lukt. Die kans krijgt de auto op deze manier niet. Maar als ik ingrijp en de auto in de 5 zet/dwing, dan is ie binnen enkele seconden weer op de snelheid die CC wil aanhouden. Dus zeg ik dat er te veel teruggeschakeld wordt

In de 5 verbruik ik net iets meer (rond 9 l/100km) benzine dan in de 6 (8.0-8.5 l/100km, met caravan), maar ik heb in de 5 inderdaad meer speelruimte. Alleen, die heb ik eigenlijk niet of nauwelijks nodig. De "hellingen" waar dit gebeurt zijn de eerste "hellingen" in Limburg, dat caliber. Zuid limburg is al meer dan dit. Misschien 2% stijging? Vandaar dat ik CC laat rijden. Als ik echt de bergen in ga, dan is de DSG op handstand (daarom heb ik DSG en geen conventionele automaat) en CC uitgeschakeld.

Maar OK. Net bij de dealer geweest. De service coordinator had hier nog nooit van gehoord. Had eigenlijk niet anders verwacht. Maar hij haalde er een monteur bij. Die heeft zelf een Touran met DSG en.... Precies hetzelfde euvel. Bij wat lagere toeren en dan een klein beetje power vragen, dan twee versnellingen terug. Ik rij ongeveer 1800 toeren in de 6 bij 90 km/u. En hij vondt wat ik beschreef ook niet zoals het moet. Eerst terugschakelen naar de 5. Daar kijken of je wel kunt versnellen en als dat niet het geval is, dan terug naar de volgende (lagere) versnelling. Maar, eerst effe tijd geven. Hetzelfde als je met een handgeschakelde auto zou doen. Nu gaat dus een mailtje van de dealer naar D'Ieteren (belgique he) en kijken we wat die zeggen. Wel waren we met z'n allen eens dat de DSG niet stuk lijkt te zijn, maar dat de software sturing niet helemaal lekker zit. Maar helemaal sluit ik de sensoren in de DSG/motor nog niet uit.

Die olie temperatuur van de DSG, wordt dat ergens gelogd? De motor (maxidot) loopt (zelfs met caravan) ergens rond de 105-110 graden bij 25 graden buitentemperatuur. Dat is op de vlakke stukken, 115-118 als het stevig klimmen is (alpen en zo). 118 heb ik 1 keer gezien.
 

Skoody Boo

Actief lid
Misschien dat de DSG anticipeert op dat de helling die hij detecteert het begin is van een helling die nog steiler kan gaan worden. M.a.w., als hij niet 2 versnellingen terugschakelt is hij in andere situaties op een andere manier irritant, hij verknoeit dan tijd met een versnelling proberen die ook te zwaar is, waardoor de auto dan niet voldoet aan criteria hoe ver hij op de CC in snelheid mag terugzakken.

Kijk, dat er een constante lichte helling is, dat weet jij, maar de DSG weet dat natuurlijk niet.
 

CDO

Forumguru
@theike En, heeft de dealer inmiddels een oplossing voor je probleem, ben wel benieuwd naar de eventuele oorzaak??
 

theike

Nieuw lid
Nog niets gehoord. Zal morgen eens langs gaan. Ik verwacht dat hier niet zo 1, 2, 3 op gereageerd gaat worden. Dealer --> D'Ieteren --> Skoda/VW support en dan weer terug , dat gaat enkele weken duren. En door in de manual schakelen stand te gaan rijden los je het op. Maar normaal of zoals het moet denk ik nog steeds niet.
 

theike

Nieuw lid
De importeur heeft gemeld dat hoeveel teruggeschakeld wordt bepaald wordt door gaspedaalstand en toerental. Lagere toeren, dan ook meteen twee versnellingen. Nu kan het aan mij liggen, maar net geen 1800 toeren (ruim 90km/h) is naar mijn idee niet heel erg laag in de toeren. Wat lager, maar normale operatie voor deze motor (140pk diesel met DSG 4x4). En het feit dat ik met meteen weer naar de 5 opschakelen binnen enkele seconden (twee of drie) weer op de ingestelde snelheid zit bewijst mijns inziens dat terugschakelen naar de 4 niet nodig was.
In ieder geval gaan ze niets doen (wat een verrassing). De dealer gaat wel de data van de transmissie downloaden en kijken of zij iets zien. Ik denk dat er niets gevonden en/of gedaan gaat worden.
 
Bovenaan Onderaan