Wat in ieder geval een leuk weetje is, is dat de DSG-versie van de Golf GTI niet zozeer sneller is dan de handbak omdat dat DSG-systeem zo bovenmenselijk snel is. De meeste winst zit 'm in de kortere overbrenging van de 1e en 2e versnelling in een DSG-bak...
Zo ook de verklaring voor het feit dat een gechipte O1 4x4 turbo sneller wegsprint dan een O1 RS met hetzelfde vermogen. De 4x4 heeft tot en met de derde versnelling een kortere bak. Oorspronkelijk natuurlijk bedoeld voor het lichtere terreinwerk, maar in een sprintje komt 't ook goed uit. Altijd aardig om de AWD-profeten daarmee om de oren te slaan zodra ze beweren dat je met AWD altijd sneller weg bent.
Dat is natuurlijk in de praktijk wel zo, want met AWD kun je jezelf perfect lanceren, terwijl je in een FWD daarvoor heel wat voetenkunst nodig hebt, vooral op nat, maar de echte winst zit 'm ook hier in de afwijkende overbrenging.
Maar of deze offtopic-uitweiding iets te maken met de achterliggende vraag van ErikSpeed...