DSG vermogens probleem

elephtera

Forumguru
Gisteren had ik een hele vreemde gewaarwording. Ik was tot stilstand gekomen bij een stoplicht, het start stop systeem gaf aan dat hij niet aan kon (@ met een streep erdoor in het maxidot)

Vervolgens ging het stoplicht op groen, en geef ik gas. En vervolgens kwam de auto niet van plek. Na een paar seconden (meer dan 3-4) kwam er pas vermogen en reed de auto weer lekker weg.

Het voelde aan alsof je 60km/h rijdt in de hoogste versnelling, en dan opeens wil versnellen naar 100.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Hopelijk is het eenmalig, maar het voelt alsof er iets niet goed zit.

MothMan

Actief lid
(nog) niet herkenbaar. Kreeg je aandrijflijn wel vermogen? Ik bedoel, niet veel, maar wel wat? (of helemáál géén vermogen)

elephtera

Forumguru
Het voelde alsof hij als een slak vooruit rolde, vandaar mijn vergelijking met 60 in de hoogste versnelling.
Er zat helemaal geen versnelling in. Ik heb tussendoor ook 2x de auto weer stil gezet om opnieuw gas te geven, maar het wilde niet. Pas toen ik wat langer (>3 sec) wachtte kreeg de auto vermogen, en ging hij weer als een speer er vandoor.

MothMan

Actief lid
mmmzz... weird. Ik heb wel gemerkt dat er af en toe wat tegenstrijdige acties tussen 'vrijloop' (mogelijk bij i.i.g. ECO-modus) en auto-start/stop systeem plaatsvinden, bijvoorbeeld van de snelweg af, laat het gaspedaal los en motor gaat van E7 naar de vrijloop. De bak blijft dan E7 in zijn geheugen houden! Wanneer je ergens op de afrit weer gas geeft merk je ook, ongeacht de huidige snelheid, de bak eerst moet terugschakelen van E7 naar -het op dat moment- juiste verzet. Wanneer je volledig tot stilstand komt vanuit bijvoorbeeld E7 --> Vrijloop --> stilstand, even wachten op ander verkeer, en weer optrekken dat daar heel even vertraging in zit. Dit duurt overigens niet 3 seconden, maar wel een significante vertraging: van E7 terug naar E1 is toch af en toe zoeken voor de DSG computer. Laat staan als de start/stop functie zich er ook mee gaat bemoeien....

TedVlemmings

Forumguru
Keer in neutraal of Parkeren stand zetten dan dan weer in de Drive. Helpt dat niet je auto weer meteen goed op gang? Ik heb één keer gehad in mijn Ibiza dat ik met flippers aan het terug schakelen was en ik daarna bij het stoplicht niet meer in beweging kwam. Snel even de pook in en andere stand zetten en terug in D loste dat snel op!

CDK

Forumguru
snel op te lossen of niet, dit hoort niet en daar zou absoluut een modificatie voor moeten komen IMHO

Gieliovd

Forumguru
Dat hoort niet, tenzij je hem niet goed bedient.

Start-stop geeft je wel een vertraging bij een stoplicht, hij start, DSG denkt even en dan ga je ervandoor. Maar dat is een fractie van een seconde. Wat ik soms al doe is de remdruk even minderen, dan start hij alvast als ik weet dat hij groen gaat worden.

Bij jou klinkt het alsof de bak echt de weg kwijt is.

TedVlemmings

Forumguru
snel op te lossen of niet, dit hoort niet en daar zou absoluut een modificatie voor moeten komen IMHO
Dat is ook zeker zo, maar op het moment dat je er ineens mee zit is het wellicht makkelijk om het op deze manier te proberen snel weer aan de praat te krijgen om daarna lekker door te kunnen rijden richting de dealer voor een aanpassing :D

• Leuk
Waarderingen: CDK

elephtera

Forumguru
Duidelijk dat ik de auto toch even langs de dealer moet brengen dus. Want de bak leek echt de weg kwijt.

Ik denk niet dat een dealer iets met je verhaal kan zolang het maar 1x heeft plaatsgevonden. Ik zou doorrijden tot het nog 1 a 2 keer is gebeurd en je mogelijk zelf al een patroon hebt kunnen ontdekken in de situaties waarin het probleem optreedt...

elephtera

Forumguru
Ik heb nog geen tijd gehad om naar de dealer te gaan. Met een OBD2 dongel al wel uitgelezen dat er geen fouten zijn.

Bovenaan Onderaan