DSG versnellingbak Skoda Octavia

rickie 82

Nieuw lid
Sinds maanden had ik vervelende problemen met de DSG-versnellingbak.
Hij schakelde veel te laat op. Soms maar vanaf 4.000 toeren maar wanneer ik tip tronic schakelde ging alles weer goed.
Terug in D schakelde de bak dan weer af. Om gek van te worden.
Bij VAG in Antwerpen deed men een diagnose en stuurde de gegevens door naar Duitsland waar men geen defect kon vinden.
Na een factuur te voldoen moest ik maar eens terug komen als de waarschuwingslampjes gingen oplichten.
Ja, zo kan ik het ook.
Gezocht op het net kwam ik bij een garagist in West Vlaanderen uit die beweert van DSG-versnellingbakken op de hoogte te zijn..
Die had wel eens een klok horen luiden maar de klepel vond hij wel niet. Met wat diagnose kosten kwam ik daar weg.
Ten einde raad kwam ik bij de DSG-dokter uit In Varsseveld ( TVS engineering).
De wanhoop nabij besloot ik tot de trip van meer dan 200km.
De Megatronic werd vervangen maar er was nog een andere oorzaak die niet direct opgelost geraakte.
Ik kreeg een gratis vervangwagen mee en ja ik heb wat geduld moeten hebben.
De oorzaak werd uiteindelijk gevonden en het probleem opgelost.
Wat later kreeg ik echter het probleem van schokken bij het vertrek.
Dedju wat een spookauto. Ik wilde hem al bijna in brand steken.
Slechts één mail later kreeg ik een afspraak waarna de megatronic in garantie werd vervangen en nu ben ik de hemel te rijk.
Door de software update die ik daar kreeg heb ik een verbruik dat ongeveer 0.7 l per 100 km minder is dan alle jaren voorheen!!!
Conclusie: Vele mensen staan wat weigerachtig tov. een automaat, en ja de kosten kunnen flink oplopen bij een defect als je aangewezen bent op de concessiehouder. Ik weet nu wel beter. Ik heb een goed adres!!! Ik blijf dus DSG- fan.

:laugh::laugh::laugh:
 

Maarten

Forumguru
Welkom hier Rickie!
Het is een goed gebruik om je even wat nader voor te stellen in het Meet en Greet gedeelte. Wil je dat nog even doen? Het vergroot ook de kansen dat je antwoorden krijgt op je vragen.
Verder wens ik je veel plezier op dit leuke en leerzame forum!
 

de100kb

Nieuw lid
Laat ik hier mijn ervaringen dan ook maar vastleggen, dan blijft het een beetje overzichtelijk.

Ik bezit sinds augustus een Octavia 1.8 TSI combi met DSG7 bak gekocht bij Skoda De Meern met ruim 72 k op de teller. Vanaf het begin had ik het gevoel dat de DSG niet goed functioneerde. Hij schokte meer dan ik acceptabel vind en soms gaf hij echt een klap bij het inschakelen in D of in de R-stand.

Eerst maar een tijdje doorgereden om de verschijnselen goed te kunnen omschrijven en vervolgens heb ik contact opgenomen met de lokale dealer (Vruggink Halle). Het bleek geen enkel probleem om de diverse puntjes die ik nog onder de Bovag-garantie opgelost wilde hebben door hen op te laten pakken (heel prettig, ik kocht hem alleen in Utrecht omdat dat de enige dealer was met een tweedehands 1.8 met DSG maar het kost me meer dan een uur om naar Utrecht te rijden).

Na een proefrit onderschreven ze mijn stelling ten aanzien van de werking van de DSG en hebben ze eerst geprobeerd het op te lossen door de bak opnieuw te kalibreren maar dat bleek onvoldoende soelaas te bieden. Vervolgens hebben ze bij Skoda de claim ingediend om de koppeling onder garantie te vervangen. De reactie van Skoda: vervang dan ook gelijk de Mechatronic!


Dat is deze week uitgevoerd en het resultaat is dat hij nu even soepel schakelt als de hydraulische automaat uit mijn vorige auto, een A6 Avant. Ik ben dus een tevreden klant, nu maar hopen dat hij de komende 200.000 km probleemloos blijft :)


Nog een leuke: ik heb vanaf het begin het vermoeden dat hij al gechipt is. Vandaag bij het ophalen vroegen ze me of dat het geval is want de monteur had aangegeven dat hij volgens hem wel een stuk sneller is dan de standaard 1.8 TSI. Dat had ik dus goed gevoeld.:super:
 
Bovenaan Onderaan