DSG wintersport/parkeren

Leon!!

Lid
Wie van jullie heeft ervaring met DSG in de bergen? Laatste stuk naar ons wintersport dorp is vrij stijl. Zelf snap ik wel bij het naar boven rijden dat ik m in "S" moet zetten of zelf schakelen. Maar het parkeren is ook op een scheef gedeelte. Is alleen de "P" voldoende?
 

CDK

Forumguru
Hoi Leon, voordat je hem in P zet de handrem er op trekken als je niet vlak staat! Je zult merken dat je dan makkelijker en zonder kloink weer vanuit P naar D of R kan ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Idd op hellend vlak handrem gebruiken. Bergen zijn geen enkel probleem. S hoeft zelfs niet per se. Ik gebruikte die zelfs in de bergen niet omdat ik hem dan naar mijn zin onnodig veel toeren liet maken. Nu de dsg is geoptimaliseerd zou ik het wel in de bergen doen wsch
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Modbreak: niet de gehele voorgaande posting quoten. Lees de regels van het forum mbt het quoten aub eens
Inderdaad @Rosinfield in jouw geval kan je het langer af in D, maar zonder meer ook in S zonder daarbij je gehoorbescherming op te zetten of in te doen :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
De laatste 2'jaar en ook dit jaar ga ik met m'n O2 met DSG naar Tirol.
Berg op in D is geen enkel probleem. De DSG gaat de versnelling langer aanhouden of zelf terugschakelen als je de berg op gaat. De S is berg op ook bij een niet geoptimaliseerde DSG niet noodzakelijk.

Berg af rijden is een ander verhaal. Dan is het aan te bevelen om de bak in S te zetten of zelf af en toe een verzet lager in te schakelen zodat meer op de motor afgeremd wordt.
Ook af en toe krachtig de rem in trappen berg af zorgt ervoor dat een verzet lager gekozen wordt.

En inderdaad voor het parkeren volg de tips hierboven of zoek een vlakke parkeerplaats op want als het overdag en s'nachts blijft vriezen kan je handrem vast gaan zitten.

Nog een tip: klap je spiegels niet automatisch in. Bij sneeuw of water tussen de spiegel en voet van de spiegel in combinatie met vorst krijg je ijs overal tussen.
Als dan de spiegels weer willen uitklappen kan het zo extreem zijn dat dit niet gaat en de motoren in de spiegels kunnen verbranden

En verder: Genieten van zo'n mooie Skoda in de sneeuw !
 
Laatst bewerkt:

Leon!!

Lid
top bedankt voor de reacties... Maar toch zit ik een beetje met de handrem in mn maag. Er is geen mogelijkheid om recht te parkeren, dus moet m dan dus wel op zn handrem parkeren. Iemand tips wat te doen als de handrem vast gevroren zit :D
 

VWim

Forumguru
In al die jaren nog nooit last gehad van een vastgevroren handrem. Gewoon altijd gebruiken, dan blijft het spulletje lekker gangbaar.
 

CDK

Forumguru
consequent gebruik maken van de handrem kan misschien wel helpen ja, probleem is alleen dat de gemiddelde DSG rijder volstaat met de P stand
 

Canon-Eye

Forumguru
Alles liever dan in de winter langdurig (met name de hele nacht) met aangetrokken handrem te moeten parkeren.
Mogelijke alternatieven:
  • de ouwe truc toepassen door bij het parkeren de maximale stuuruitslag te laten staan en het voorwiel dan zachtjes tegen een trottoirband of zo te laten vastlopen alvorens in P te schakelen; OF
  • bij de automaterialenzaak een of twee aanhanger-wielkeggen halen en deze achter de wielen leggen, vervolgens de auto zich even in N erop te laten vastlopen en dan pas naar P te schakelen. Niet vergeten om ze bij het vertrek weer op te rapen natuurlijk...
 

mvneerbos

Senior Member
Heb je ook geen mogelijkheid om dwars schuin te parkeren (dus links lager dan rechts of andersom). Dan heb je ook geen handrem nodig!
 

030-NL

Lid
Mijn auto met DSG altijd op de handrem geparkeerd op de wintersport en nog nooit last gehad dat de handrem is vastgevroren. Vorig jaar nachten van -30 meegemaakt...

Let wel dat de P-stand echt onvoldoende is, aangezien dit enkel een kleine pen is in de versnelling bak.
 
Bovenaan Onderaan