Dsg

Hallo , net een Rapid geleasd . Ik begrijp dat leasen hier in Bulgarije er wat anders aan toegaat . Enfin na drie maal heen en weer gereis tussen onze woonst en Sofia ( heenweg 180 km ) en na een eindeloze stapel papieren te hebben vertaald ( tolk) en ondertekend . Mochten we naar huis met de Rapid . 1.0 tsi dsg7 hatchback ( sedan look ) donker grijs uit 2018 met bij vertrek 53985 km op de teller .
Eerste rit is aangenaam verlopen , geen noemenswaardig ‘ gedreun ‘ . Vrij rustig op de snelweg bij 120km/u. ( Hankook 185/ 60R15H zomerbanden , waarschijnlijk nog de eerste set ) . Geen noemenswaardige windgeruis , vlot naar boven op hellingen . Spijtig niet al teveel opties zoals cruise control . Maar de wagen zal zelden de snelweg op gaan .
Vroeg ik mij af , nu de 60d km er aan komen , moeten we dus de DSG olie laten vervangen . Nota , eventueel onderhoud is voor onze rekening .
Ook heb ik gisteren een klein onderhoud ( beurt) laten uitvoeren . Olie en filter , stoffilter , bijvullen van koelsysteem , enz. ( kost : 184 leva = 95 euro)
want ik had al direct door dat het onderhoud van de wagen niet echt up to date was . ( oliepeilstok zat te vast , olie peil zat in onderste helft en rook niet echt naar olie ) .
Zo , in het kort mijn eerste verhaal met als vraag : DSG olie , vervangen op +/- 60.000 km ?
Bedankt , groeten !
 

ertromp

Forumguru
Er hoeft geen olie in je DSG7 ververst te worden.

Je DSG7 is van het type droge koppelingen daar zit geen olie die om de 60K vervangen moet worden dat is alleen in de typen met natte plaatkoppelingen
 

Canon-Eye

Forumguru
Los daarvan is het in principe aan de leasemaatschappij om te zorgen dat alle vereiste onderhoud bij uiterlijk de vereiste km-stand wordt gepleegd. Je kunt ze eventueel wel een handje helpen door af en toe een mailtje te sturen waarin je de actuele km-stand (met datum en tijdstip) meldt met de vraag of je wel of niet met de auto naar de werkplaats moet.
Maar als je brandstofafrekening ook via de leasemaatschappij loopt, dan krijgen ze hoogstwaarschijnlijk bij elke tankbeurt ook al de km-stand door.
 

ertromp

Forumguru
Los daarvan is het in principe aan de leasemaatschappij om te zorgen dat alle vereiste onderhoud bij uiterlijk de vereiste km-stand wordt gepleegd. Je kunt ze eventueel wel een handje helpen door af en toe een mailtje te sturen waarin je de actuele km-stand (met datum en tijdstip) meldt met de vraag of je wel of niet met de auto naar de werkplaats moet.
Maar als je brandstofafrekening ook via de leasemaatschappij loopt, dan krijgen ze hoogstwaarschijnlijk bij elke tankbeurt ook al de km-stand door.
Misschien even goed lezen dat TS een contract heeft dat onderhoud voor hen zelf is.
 
Bedankt voor de reacties .
Een droge DSG7 , ok ..geen olie dus . Onderhoudsvrij dan ? Vraag blijft dan hoelang die meegaat .
Dichtsbijzijnde Skoda garage is zo’n 60km heen . Volgende onderhoudsbeurt zal ik dan daar laten uitvoeren , naar ik vernam hanteren ze een digitale onderhouds notitie . Daar zullen we dan wat wijzer worden hoop ik .
Groeten .
 

Antera

Donateur
@ertromp Wel een droge koppeling idd maar waar de tandwielen enz in zitten zit wel olie. Deze word toch wel geadviseerd bij de 90K te vervangen. Staat bij mijn Seat ook op de lijst.
 

ertromp

Forumguru
Zal geen fabrieksadvies zijn de olie in het tandwielgedeelte (de eigenlijke versnellingsbak) bij 90K te verversen. Raadzaam? Natuurlijk
 

1983jeroen

Forumguru
Bedankt voor de reacties .
Een droge DSG7 , ok ..geen olie dus . Onderhoudsvrij dan ? Vraag blijft dan hoelang die meegaat .
Daar lees je heel wisselende verhalen over bij dit type DSG.
Ik heb hem ook. Nu 70.000 op de teller.
Sommigen moeten al na 50.000 een nieuwe.
Mijne lijkt nog goed te zijn.
Heb de bak softwarematig laten aanpassen wat de levensduur ten goede komt. Daarbij wordt de eerste versnelling weer echt gebruikt in plaats van bij 3km/u al naar 2 te gaan
 
Tja , de onzekerheid sluipt binnen . Langs de andere kant , ik ben een kalme chauffeur en mijn vrouw nog kalmer . Dat zal wel effect hebben op de levensduur .
Trouwens .. merk ik toch wat gedreun op onze slechte wegen , eerder wat gegons rond je oren . Hetzelfde gevoel alsof je een achter raam op een kier zet en er een soort van drukkend gegons ontstaat . Vooral merkbaar bij lagere snelheid op slechte wegen ( putten of hobbels) . Bij betere wegen en hogere snelheid ( vanaf 60/u ) geen hinder .
 

1983jeroen

Forumguru
Een DSG is helaas nu eenmaal kwetsbaarder dan een handbak.
Ik heb de meeste nadelen ook pas na aanschaf ontdekt.
Maak me er maar niet te druk om. Wil de auto wel een tijd houden (voorgaande auto's heb ik allemaal vrij snel ingeruild, maar dat kost wel erg veel geld telkens)

Vind het wel een bijzondere constructie hoor. Dat je het onderhoud zelf moet doen is al gek, maar blijkbaar heb je hem dus ook geaccepteerd zonder recente beurt?

Klinkt meer als een soort lening dan een vorm van lease
 

hemi24

Forumguru
Lease is er in vele vormen; in Nederland kennen we veelal de zakelijke, full operationele lease en de private lease. Bij deze beide zit veelal het onderhoud erbij in en heeft de berijder hier geen omkijken naar (en meestal ook geen invloed op).

Andere vorm is de financial lease, wat eigenlijk een financiering is (van enkel het voertuig) en waar meestal het onderhoud voor de berijder zelf is.
Ik gok dat deze laatstgenoemde vorm hier aan de orde is?
 
Het zal wel een fin. lease zijn , heel het gedoe en papieren was in het Bulgaars . We werden bijgestaan door een tolk , door ons gekozen . De bedienden van het bedrijf spreken wel Engels maar de wet vraagt in ons geval een tolk omdat de documenten in het Bulgaars zijn . Ook bij de notaris , voor registratie van het contract , hadden we een tolk nodig .
Op zoek naar een auto voor mijn vrouw , nadat haar clio het begeven had , vonden we na lange tijd deze optie .
Bij onze bank en andere banken konden we niet leasen of lenen . We wonen niet lang genoeg in Bulgarije .
Dus waren we al tevreden met de huidige oplossing .
 
Bovenaan Onderaan