DSG7 koppeling versleten na dik 70k, coulance regeling

Neptukker

Forumguru
Om met de deur in huis te vallen: Onze Superb heeft een versleten koppeling van de DSG7 na 70k (niet zo best) en de dealer heeft dit correct opgelost (wel zo best).

Nu het volledige verhaal: Een klein jaar zijn wij in het bezit van een Superb II Combi met DSG7. Ondanks het uitstaan van mijn voelsprieten bij aankoop is 10K later de koppeling op. Bekend met de zwakkere kanten van de DSG7 (in mijn beleving vooral het vele slip tussen versnelling 1 & 2) is vorig najaar op de Skodaforum meeting bij TVS Engineering in Varsseverld een softwareaanpassing gedaan aan de DSG software. Door de beperkte tijd tijdens zo'n drukke dag is er achteraf misschien niet genoeg aandacht besteed aan de (slijtage) staat van de koppeling. Wie weet had anders de Bovag garantie uitkomst geboden als de overmatige slijtage was geconstateerd. Aan de andere kant is er dan weinig te klagen bij de dealer aangezien het goed functioneert maar wel bijna op is. Voer voor discussie zal ik maar zeggen.

Hoe dan ook, hoe langer we met de auto reden hoe meer moeite we hadden met de overgang van versnelling 1->2. In de veronderstelling dat met fijneslijperij van de software door TVS de boel is op te lossen naar Varsseveld gegaan. Ronald (de eigenaar) nam de tijd voor mij en kwam tot de rottige conclusie dat de koppeling zo ver heen was dat vervanging de enige oplossing is. In goed overleg besloten de originele DSG software terug te plaatsen en me bij de dealer te melden met klachten.

Zonder aanpassing aan de DSG software ging het schakelcomfort verder omlaag. Ook in de hogere versnellingen waren de overgangen schokkerig geworden. Ik vermoed dat de lagere 'clamp force' van de standaard software van hier de oorzaak van was. Na contact met de leverende dealer is besloten om eerst de DSG7 terugroepactie uit te voeren die VAG heeft lopen. Dit betekende nieuwe minerale olie tussen de tandwielen en andere software.
De dealer die dit uitvoerde heeft gelijk de staat van de koppeling beoordeeld en kwam ook tot de conclusie dat de comfortklachten enkel met een nieuwe koppeling te verhelpen zijn.

Met deze informatie met mijn dealer in conclaaf gegaan en hebben we naar een oplossing gezocht. Sowieso zat er een coulance regeling op het materiaal maar de arbeid is ook een dure factor in het geheel. Uiteindelijk is er afgesproken dat mijn eigen kosten op 165,-€ uit komen. Voor mijn gevoel een goed aanbod wat gelukkig niet aansluit bij sommige horrorverhalen die je ook wel eens hoort. Hier dus het tegengeluid.

Inmiddels is de koppeling vervangen en hebben we weer een auto die het comfort levert wat je verwacht. Om dit comfort te kunnen behouden en te vergroten heeft TVS Engineering inmiddels weer hun software aangebracht waarbij ik er nu vanuit ga dat de koppeling een hele lange toekomst tegemoet gaat.
Complimenten aan TVS die hun ondersteuning kosteloos heeft gedaan.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Eind goed al goed dus. Je mag niet klagen denk ik (doe je ook niet;))
Als ik het zo lees, dan bekruipt me wel het vermoeden dat het zaakje het misschien wel behoorlijk te verduren heeft gehad bij de vorige eigenaar (veel file rijden en/of al te sportief rijden)
 

CDK

Forumguru
Gelukkig is het netjes opgelost door de dealer!! €165,- is echt een schijntje, maar dat weet je zelf net zo goed als ik ;) Netjes dat TVS kosteloos oude software terug heeft gezet én vervolgens de nieuwe weer geïnstalleerd heeft, maar dat zijn nu eenmaal de afspraken en moesten ze zich ook wel aan houden. Dit is een praktijkvoorbeeld van hoe het kan gaan en hoe het hoort te gaan. Eind goed, al goed!
 

andrehj

Forumguru
Inmiddels is de koppeling vervangen en hebben we weer een auto die het comfort levert wat je verwacht. Om dit comfort te kunnen behouden en te vergroten heeft TVS Engineering inmiddels weer hun software aangebracht waarbij ik er nu vanuit ga dat de koppeling een hele lange toekomst tegemoet gaat.
Hé Neptukker, goed geregeld! Weet je toevallig ook of TVS nu weer oude software terug heeft gezet, of dat ze een speciale uitvoering van de nieuwe software (die je samen met de nieuwe olie hebt gekregen) hebben gemaakt?

Voor 165 euro wil ik ook wel een nieuwe koppeling!
 

Neptukker

Forumguru
Hé Neptukker, goed geregeld! Weet je toevallig ook of TVS nu weer oude software terug heeft gezet, of dat ze een speciale uitvoering van de nieuwe software (die je samen met de nieuwe olie hebt gekregen) hebben gemaakt?

Voor 165 euro wil ik ook wel een nieuwe koppeling!
TVS heeft hun 'oude' software teruggeplaats. Ze hebben wel een kopie van de Skoda software gemaakt want die zat nog niet in hun archief.
 

Cordoba

Forumguru
165 euro waarbij je een nieuwe koppeling (dus zonder slijtage) krijgt, lijkt mij zonder meer een goede deal: je auto is nu in theorie tenslotte ook meer waard. In mijn ogen hebben de betrokken bedrijven zich hier van hun beste kant laten zien.:thumbsup:

@Neptukker Heb je nog verschil kunnen merken met de software bij de oude koppeling, ten opzichte van de nieuwe Skoda software? (je moet dus vergelijken met de oude situatie waarbij de koppeling nog wel goed werkte met de oude originele DSG software.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Neptukker

Forumguru
@Desperado Ikzelf vind het prettige om ook de positieve kant te horen anders kun je gaan denken dat alles ruk is bij bedrijven. Dit bewijst het tegendeel.

@Cordoba Daar durf ik geen uitspraken over te doen die er toe doen.
 

ertromp

Forumguru
De ervaringen in Duitsland met de nieuwe software zijn dat alleen het toerental waarbij van 1 naar 2 geschakeld wordt iets vehoogd is naar ca 1700 t/pm. Zelf vind ik dat nog steeds erg laag
 
Bovenaan Onderaan