Neptukker
Forumguru
Om met de deur in huis te vallen: Onze Superb heeft een versleten koppeling van de DSG7 na 70k (niet zo best) en de dealer heeft dit correct opgelost (wel zo best).
Nu het volledige verhaal: Een klein jaar zijn wij in het bezit van een Superb II Combi met DSG7. Ondanks het uitstaan van mijn voelsprieten bij aankoop is 10K later de koppeling op. Bekend met de zwakkere kanten van de DSG7 (in mijn beleving vooral het vele slip tussen versnelling 1 & 2) is vorig najaar op de Skodaforum meeting bij TVS Engineering in Varsseverld een softwareaanpassing gedaan aan de DSG software. Door de beperkte tijd tijdens zo'n drukke dag is er achteraf misschien niet genoeg aandacht besteed aan de (slijtage) staat van de koppeling. Wie weet had anders de Bovag garantie uitkomst geboden als de overmatige slijtage was geconstateerd. Aan de andere kant is er dan weinig te klagen bij de dealer aangezien het goed functioneert maar wel bijna op is. Voer voor discussie zal ik maar zeggen.
Hoe dan ook, hoe langer we met de auto reden hoe meer moeite we hadden met de overgang van versnelling 1->2. In de veronderstelling dat met fijneslijperij van de software door TVS de boel is op te lossen naar Varsseveld gegaan. Ronald (de eigenaar) nam de tijd voor mij en kwam tot de rottige conclusie dat de koppeling zo ver heen was dat vervanging de enige oplossing is. In goed overleg besloten de originele DSG software terug te plaatsen en me bij de dealer te melden met klachten.
Zonder aanpassing aan de DSG software ging het schakelcomfort verder omlaag. Ook in de hogere versnellingen waren de overgangen schokkerig geworden. Ik vermoed dat de lagere 'clamp force' van de standaard software van hier de oorzaak van was. Na contact met de leverende dealer is besloten om eerst de DSG7 terugroepactie uit te voeren die VAG heeft lopen. Dit betekende nieuwe minerale olie tussen de tandwielen en andere software.
De dealer die dit uitvoerde heeft gelijk de staat van de koppeling beoordeeld en kwam ook tot de conclusie dat de comfortklachten enkel met een nieuwe koppeling te verhelpen zijn.
Met deze informatie met mijn dealer in conclaaf gegaan en hebben we naar een oplossing gezocht. Sowieso zat er een coulance regeling op het materiaal maar de arbeid is ook een dure factor in het geheel. Uiteindelijk is er afgesproken dat mijn eigen kosten op 165,-€ uit komen. Voor mijn gevoel een goed aanbod wat gelukkig niet aansluit bij sommige horrorverhalen die je ook wel eens hoort. Hier dus het tegengeluid.
Inmiddels is de koppeling vervangen en hebben we weer een auto die het comfort levert wat je verwacht. Om dit comfort te kunnen behouden en te vergroten heeft TVS Engineering inmiddels weer hun software aangebracht waarbij ik er nu vanuit ga dat de koppeling een hele lange toekomst tegemoet gaat.
Complimenten aan TVS die hun ondersteuning kosteloos heeft gedaan.
Nu het volledige verhaal: Een klein jaar zijn wij in het bezit van een Superb II Combi met DSG7. Ondanks het uitstaan van mijn voelsprieten bij aankoop is 10K later de koppeling op. Bekend met de zwakkere kanten van de DSG7 (in mijn beleving vooral het vele slip tussen versnelling 1 & 2) is vorig najaar op de Skodaforum meeting bij TVS Engineering in Varsseverld een softwareaanpassing gedaan aan de DSG software. Door de beperkte tijd tijdens zo'n drukke dag is er achteraf misschien niet genoeg aandacht besteed aan de (slijtage) staat van de koppeling. Wie weet had anders de Bovag garantie uitkomst geboden als de overmatige slijtage was geconstateerd. Aan de andere kant is er dan weinig te klagen bij de dealer aangezien het goed functioneert maar wel bijna op is. Voer voor discussie zal ik maar zeggen.
Hoe dan ook, hoe langer we met de auto reden hoe meer moeite we hadden met de overgang van versnelling 1->2. In de veronderstelling dat met fijneslijperij van de software door TVS de boel is op te lossen naar Varsseveld gegaan. Ronald (de eigenaar) nam de tijd voor mij en kwam tot de rottige conclusie dat de koppeling zo ver heen was dat vervanging de enige oplossing is. In goed overleg besloten de originele DSG software terug te plaatsen en me bij de dealer te melden met klachten.
Zonder aanpassing aan de DSG software ging het schakelcomfort verder omlaag. Ook in de hogere versnellingen waren de overgangen schokkerig geworden. Ik vermoed dat de lagere 'clamp force' van de standaard software van hier de oorzaak van was. Na contact met de leverende dealer is besloten om eerst de DSG7 terugroepactie uit te voeren die VAG heeft lopen. Dit betekende nieuwe minerale olie tussen de tandwielen en andere software.
De dealer die dit uitvoerde heeft gelijk de staat van de koppeling beoordeeld en kwam ook tot de conclusie dat de comfortklachten enkel met een nieuwe koppeling te verhelpen zijn.
Met deze informatie met mijn dealer in conclaaf gegaan en hebben we naar een oplossing gezocht. Sowieso zat er een coulance regeling op het materiaal maar de arbeid is ook een dure factor in het geheel. Uiteindelijk is er afgesproken dat mijn eigen kosten op 165,-€ uit komen. Voor mijn gevoel een goed aanbod wat gelukkig niet aansluit bij sommige horrorverhalen die je ook wel eens hoort. Hier dus het tegengeluid.
Inmiddels is de koppeling vervangen en hebben we weer een auto die het comfort levert wat je verwacht. Om dit comfort te kunnen behouden en te vergroten heeft TVS Engineering inmiddels weer hun software aangebracht waarbij ik er nu vanuit ga dat de koppeling een hele lange toekomst tegemoet gaat.
Complimenten aan TVS die hun ondersteuning kosteloos heeft gedaan.