Dubbeldin radio past niet in mijn O2...

Zwapp

Forumguru
Hallo forummers,

Ben bezig om een dubbeldin radio in mijn O2 te bouwen, heb netjes bij de dealer een inbouwframe gekocht, kan niet missen dacht ik...
Heb deze radio XOMAX XM-2DTSB77 18cm/7''DVD-Moniceiver USB SD BLUETOOTH 2DIN Autoradios DVD-Moniceiver

Helaas de radio past niet door het front heen, de hoogte is wel oke maar de breedte niet.

Ik dacht dat dubbeldin een standaard maat is, het frame wat ik meegekregen heb past wel mooi in de omlijsting van het dashboard (paneel die op de climatecontrol knoppen gaan).
Wat mij wel op viel is dat het van Pioneer is en geschikt is voor Golf 5, Touran etc.

Heeft iemand enig idee?
Heb ik een verkeerd front meegekregen of is die radio weer van een vreemde maatvoering?

Cyrus

Actief lid
Je hebt twee soorten afdekpanelen voor het dashboard - dat is de omlijsting die ook de knoppen van de climatic / climatronic afdekt.

Het ene paneel heeft ter hoogte van de radio smalle randen, dit wordt gebruikt als er standaard een Stream of Swing radio in zit. Het andere paneel heeft bij de radio bredere randen, voor als er standaard een Columbus of Nexus radio in de auto zit.

Voor beide opties zijn 2-DIN montageframes te krijgen. Zie het topic van Kensei: daar staan foto's van een Kenwood DNX-5210 die hij en ik hebben - foto's van zowel Kensei's auto met de "Stream-oplossing", als mijn auto met de de "Columbus-oplossing". Het wordt je na het bekijken van de foto's wel snel duidelijk wat ik bedoel ;)

Mogelijk heb je dus het verkeerde afdekframe voor het dash meegekregen.

Als je een (paar) foto('s) kunt posten van het spul zoals jij nu in huis hebt, zijn we er snel achter.

Zwapp

Forumguru
Oke das duidelijk, ik zie dat jullie ook nog het randje van de radio zelf erin hebben, dat past bij dit frontje al helemaal niet...
Hier een foto van het frontje:
20120627_212736.jpg

Cyrus

Actief lid
In ieder geval past daar alleen het Columbus-afdekframe omheen. Kan niet goed zien of het afdeklijstje van de radio zelf er omheen gaat passen.

Het beste kun je denk ik dit ding terugbrengen naar de dealer en een universele 2-DIN montageset halen voor de Columbus-maat (ziet er dus qua vorm van aansluiting op het dash hetzelfde uit als je nu hebt).

Zwapp

Forumguru
Ga morgen maar ff terug inderdaad, neem de radio wel mee kan ik meteen passen :crazy:

Bedankt voor je hulp Cyrus

Cyrus

Actief lid
Bedenk trouwens dat je voor dit soort spul een CANBUS interface nodig hebt, anders heb je geen geschakelde +12V. TCP heeft een prima interface, die meteen ook speedpulse en verlichtingssignaal geeft.

Zwapp

Forumguru
Waar is zo'n interface dan voor nodig? Heb hem er al even in gehad en doet het goed hoor, gaat aan en uit met het contact (is trouwens niet aan te krijgen zonder dat de auto op contact staat).
En waar is dat speedpuls en verlichtingsignaal voor nodig?

Geloof dat ik me er niet diep genoeg in verdiept heb...

Cyrus

Actief lid
Normaal gesproken zit er geen geschakelde +12V in de bedrading naar de radio, dit wordt door de CANBUS geregeld en een originele Skoda-radio decodeert een geschakelde plus uit die CANBUS. Een aftermarket-radio kan dat normaal gesproken niet zelf.

De speedpulse is enerzijds behulpzaam bij een navigatiesysteem maar anderzijds kan deze de volumeregeling aanpassen met de snelheid (GALA in Skoda-radio-termen). Het lichtsignaal zorgt er voor dat display en knoppenverlichting dimmen zodra de verlichting van de auto aan gaat.

Ook deze signalen zijn niet standaard in de kabelboom aanwezig, maar komen vanaf de CANBUS. Dat kun je op twee manieren oplossen: lichtsignaal weghalen van instrumentenpaneel of lichtschakelaar, geschakelde +12V van het contactslot en speedpulse kun je weghalen achter het instrumentenpaneel.

Een simpeler oplossing is een CANBUS interface: die klik je in de grote vierkante steker van de radio en dan zijn deze signalen ook beschikbaar.

Mogelijk heb je al een CANBUS-interface in / bij de nieuwe radio zitten, of is de bedrading in het verleden al aangepast, als het bij jou zo al werkt.

Zwapp

Forumguru
Oke dan, heb dus al wel een geschakelde 12v. Als ik de radio heb ingebouwd zal ik kijken voor de verlichting en speedpuls.
Is die speedpuls trouwens standaard aanwezig op een radio of word het volume buiten de radio om geregeld voor wat betreft de speedpuls?

Heb jij misschien ook een idee hoe ik van die beveiliging afkom dat ik tijdens het rijden geen dvd kan kijken?
Ik kan namelijk stilstaand met de handrem aangetrokken ook geen dvd kijken...

Cyrus

Actief lid
Is die speedpuls trouwens standaard aanwezig op een radio of word het volume buiten de radio om geregeld voor wat betreft de speedpuls?

Niet alle radio's ondersteunen speedpulse. Je ziet het snel genoeg aan de kabelboom die uit de radio zelf komt, als daar een draad aan zit met een label "speed" of "speedpulse" dan ondersteunt je radio dat. Anders even in het aansluitschema kijken.

Heeft je radio hier geen aansluiting voor, dan wordt het volume niet automatisch bijgeregeld, aan de hand van de snelheid van de auto.

Heb jij misschien ook een idee hoe ik van die beveiliging afkom dat ik tijdens het rijden geen dvd kan kijken?
Ik kan namelijk stilstaand met de handrem aangetrokken ook geen dvd kijken...

Je radio heeft als het goed is een aansluiting voor de handremschakelaar (genaamd park, parking brake). Vaak een groene draad, maar daar kan een fabrikant natuurlijk van afwijken. Die draad zit nu vermoedelijk keurig op de aansluiting voor het handremsignaal vanuit de auto. Als je die draad in plaats daarvan aan massa legt, denkt de radio dat de handrem is aangetrokken.

Zwapp

Forumguru
Heb volgens het schema geen speedpulse. Inderdaad zie ik een draadje voor de handrem, deze is bruin bij deze radio. Ga ik die ff vastmaken aan een massapunt.
Hartstikke bedankt voor je informatie ben echt super geholpen hiermee, heerlijk zo'n forum :yeah:

Bovenaan Onderaan