Dubbele kofferbakbodem

Nick01

Nieuw lid
Hi,

Ik zoek een nieuwe leaseauto en mijn keuze gaat vallen op de Octavia Combi 1.6tdi greenline businessline. Rij nu een 407SW waar ik in 3 jaar tijd 200k+ op heb gezet, dus ben zeer benieuwd naar de Skoda! Ik heb alleen een vraag over een optie waar geen brochure me antwoord op kan geven, en ook mijn lokale dealer heeft geen voorbeeldauto staan van waaruit ik kan opmeten.

Hoeveel ruimte is er beschikbaar onder de dubbele kofferbakbodem? Passen hier bv werkschoenen met stalen neuzen onder etc., kan iemand dit voor me opmeten?
Ik zie in de optielijst trouwens 3 verschillende typenrs staan, is dat ding er dan in verschillende hoogtes of zo, of gaat dat om de kleur?

Kan iemand een foto downloaden van de constructie, wellicht is hij eenvoudig hoger te plaatsen door er wat latjes onder te leggen of zo?

Alvast bedankt!

Rolle

Senior Member
Ik heb zelf een PFL O2 combi met de dubbele bodem. Ik weet echter de afmetingen niet vanbuiten.

Maar kan je wel volgende dingen zeggen.
- Het deksel van de dubbele bodem ligt gelijk met de laaddrempel van de kofferbak;
- Het deksel bestaat uit 3 delen, enkel de 2 voorste zijn opklapbaar waardoor het achterste deel (ong. een 30 a 40 cm iets lastiger te bereiken is);
- De kofferbak van de O2 loopt niet horizontaal waardoor je achterin (onder het vaste deel) iets minder hoogte hebt dan voorin;
- Ik schat dat je achterin iets van een 10 cm hoogte hebt, voorin is dit dus wat meer 15 cm ofzo.
- Achter de achterwielen heb je de opbergvakken, de bak van de dubbele bodem loopt niet tot tegen deze vakken waardoor je links en rechts een opening hebt zodat je nog wel aan de daar geplaatste bevestigingsogen kan.

ik hoop dat dit een en ander verduidelijkt?

Ik heb zelf een PFL O2 combi met de dubbele bodem. Ik weet echter de afmetingen niet vanbuiten.

Maar kan je wel volgende dingen zeggen.
- Het deksel van de dubbele bodem ligt gelijk met de laaddrempel van de kofferbak;
- Het deksel bestaat uit 3 delen, enkel de 2 voorste zijn opklapbaar waardoor het achterste deel (ong. een 30 a 40 cm iets lastiger te bereiken is);
- De kofferbak van de O2 loopt niet horizontaal waardoor je achterin (onder het vaste deel) iets minder hoogte hebt dan voorin;
- Ik schat dat je achterin iets van een 10 cm hoogte hebt, voorin is dit dus wat meer 15 cm ofzo.
- Achter de achterwielen heb je de opbergvakken, de bak van de dubbele bodem loopt niet tot tegen deze vakken waardoor je links en rechts een opening hebt zodat je nog wel aan de daar geplaatste bevestigingsogen kan.

ik hoop dat dit een en ander verduidelijkt?
Ben nieuw met de afkortingen bij skoda
wat betekend PFL ??

Hoor Graag
John

Rolle

Senior Member
Klopt inderdaad. Mijn O2 is van 2008. Ik ga er echter wel van uit dat de afmetingen van de koffer weinig of niet verschillen tussen beide versies.

Edwin

Lid
Afmetingen verschillen niet, ik heb nu een faceliftmodel en hiervoor de pre-faceliftversie. In beide gevallen een dubbele kofferbakbodem. Mijn hoge wandelschoenen passen onder de dubbele bodem, dus de werkschoenen met stalen neuzen moeten ook kunnen.

hemi24

Forumguru
Ten opzicht van een 407sw zal de kofferbak van een O2, met of zonder dubbele bodem, een verademing zijn!!!
En anders bestel je zonder dubbele bodem en koopje je één of twee boxen bij de gamma/praxis/etc waar je veiligheidsschoen/laarsen etc in kunt zetten.
Wel een dichte box nemen, dan hoef je de kofferbak ook niet zo vaak te stofzuigen en handig als je schoenen/laarsen nog nat zijn...

Nick01

Nieuw lid
Mee eens, ik heb nu ook die bakken.
Maar ik zit met zo'n enorme tweelingkinderwagen waarvoor ik die bakken er telkens uit moet halen en daar wil ik juist vanaf.

hemi24

Forumguru
Met tweelingkinderwagen kan het inderdaad weer krap worden... Dankzij ontbreken van dubbele bodem past de ingeklapte kinderwagen heel mooi onder het afdekzeil, zonder ook maar iets eraf te hoeven te halen. Ondanks overeenkomstige binnenmaten paste dit bij de Astra station niet; bodem was net 10cm te hoog...
Om dat mijn huidige O2 geen reservewiel heeft heb ik wel weer veel ruimte onder de bodem!

Dat verhaal met die 3 verschillende onderdeelnummers bij de accesoirelijst had dacht ik te maken met de verschillende onderdelen waaruit de dubbele bodem is opgebouwd: DAA620001, DAA620002 en DAA620003 (http://skoda.at/service/zubehoerkatalog/octavia/innenausstattung/)

Rallye

Forumguru
Enigszins OT, maar goed. Ik heb mij al vaker afgevraagd waarom de Oostenrijkse Skoda-site zoveel beter en meer up to date is. Fantastisch hoe je de prijzen en onderdeelnummers zo kunt vinden, goede configurator. Mooi hoor.

hemi24

Forumguru
:ot: Snelle inschatting, maar ik denk dat de Oostenrijkse importeur/dealerorganisatie ook een andere (lees: betere) houding heeft tegenover haar klanten i.v.m. Pon...

guitar_billy

Senior Member
deze foto van de link die Hemi24 postte laat goed de constructie zien met de twee zijwanden. Met de bodemklep in deze vaste positie (inkeping) vindt ik het erg prettig de boodschappentassen voor te zetten, daar waar het koffertje nu ligt. de tassen aan de zijkant kun je aan de haakjes doen, de rest er tussening en de daar nu wat krappere ruimte voorkomt dat alles omvalt in deze supergrote kofferbak.

de gehele klep bestaat als gezegd uit drie delen, het achterste deel van ong 30cm blijft vlak en dan de overige twee delen scharnieren zoals hier in de foto te zien.

ik kan van het weekend nog wel even de maten nameten.

redirect.php

Nick01

Nieuw lid
Dus ik heb alle 3 delen uit de brochure nodig? Da's dan ruim € 400,- voor een paar plankjes??
Iemand ervaring met zelfbouw??

Constant

Erelid
Als je 'm meebesteld met een nieuwe auto is hij af-fabriek de helft van de prijs, maar het blijft spaanplaat dat leuk bekleed is. Bij zware belading (>50 kg?) kun je de dubbele bodem beter demonteren.

skodaboy

Forumguru
destijds toen ik m'n 02 aaankocht,heb ik ook de dubbele kofferbodem meebesteld.
het voordeel hier van is dat hierdoor de 'vloer' gelijk komt met de laaddrempel,in het begin lag hier bij mij de paraplu en de plooikratten in als we gaan winkelen,ook m'n spanriemen van m'n aanhangwagen hadden hier een plaats.
het nadeel van de dubbele bodem is,dat de kofferbak niet zo 'diep en breed' is als bij een bak zonder de dubbele vloer,bv als je bagage wil laden voor de vakantie,ook persoonlijk vind ik het niet ideaal om zware bakken drank,cola,pils,melk enz..op het 'deksel' te plaatsen...dus heb ik inmiddels de dubbele bodem verwijderd,en een rubbere kofferbak 'mat' gekocht bij de dealer...:winkie:
persoonlijk ben ik wel blij met de 'extra' ruimte er nu beschikbaar is...

Rallye

Forumguru
Ik heb de dubbele bodem altijd heel handig gevonden: diepvriestassen, boodschappenkratje, kruissleutel, pakdeken. Alles past er tussen. Je ziet geen rommel en als je het een beetje handig inpakt heb je geen gerammel. Inderdaad past de rollo niet meer dicht als ik (die ene keer per jaar) een grote koffer meeneem; dat heb ik ervoor over.

@skodaboy: Wellicht kun je de dubbele bodem aan de forumgenoot aanbieden?

skodaboy

Forumguru
Je kunt de dubbele bodem in een minuutje verwijderen, wijst zichzelf.

idd,de dubbele bodem komt er vrij simpel en snel uit,ik heb alles van de dubbele vloer uit de 02 gehaald,eerst het deksel er af en dan vervolgens de zijkanten losdraaien...en dan heb je terug een 'gewone' kofferbak...:winkie:

ik persoonlijk vind dit gemakkelijker om 'grote' stukken te laden,daar de bak nu iets dieper en breder is...over laatst nog een diepvriezer (85cm hoog) in de kofferbak geladen,alleen de hoedeplank eruit en de diepvries paste schoon op zijn zijde in de koffer en de achterklep ging ook nog netjes dicht...:xyxthumbs:

Bovenaan Onderaan