"Dure" reparatie

De laatste weken vond ik de dsg van mijn Octavia Combi 1.2 tsi niet meer zo fijn schakelen. Bij langzaam optrekken in de d-stand voelde ik een lichte trilling in het stuur en een soort lichte blokkering (alsof iets het optrekken afremde). De auto is van september 2011 en de km stand is inmiddels 82.000. Tot nu toe zonder noemenswaardige problemen. Midden vorige week had mijn Octavia een grote beurt nodig en ik heb het probleem aangekaart. Deze klacht klonk de garage niet heel vreemd in de oren. Na hun bevindingen zou ik gebeld worden.
Het telefoontje kwam snel: bij de normale beurt geen problemen geconstateerd. Wel werd aangeraden om de meervoudige koppeling te vervangen. Doorrijden kon geen kwaad maar ooit zou het toch gebeuren moeten.
Gezien de leeftijd en de km stand wilde de garage mij een coulance regeling aanbieden. Ik zou rond de 300 euro zelf betalen, ongeveer 35%, en de garage de rest. Hiermee heb ik ingestemd. Afgelopen vrijdag werd de auto weer thuis afgeleverd (!) en wat een verschil. Als nieuw, ontzettend snel gasrespons en alles heel glijdend.
Vandaag de rekening ontvangen. Ik heb even de kosten eruit gelicht voor de dsg reparatie, ongeveer 1.400 euro en ik mag daarvoor bijna 300 euro voor betalen.
Hulde voor deze aktie van mijn Skoda dealer in Enschede.
Helaas heeft mijn zoon afgelopen zaterdag de trekhaak van zijn voorganger gekust. Plastic bumper voor gescheurd, 1 daglamp en gril kapot en ook het stalen gedeelte onder de bumper licht beschadigd. Morgen naar de taxateur.
Grrrrrr.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Altijd fijn zo'n stuk coulance al was ik er persoonlijk niet mee akkoord gegaan voor een auto van die leeftijd en nog relatief lage km stand.
Het is nl een bekend probleem voor de DSG7.
Mijn advies zou zijn wil je lang doorrijden met je auto nog een software update te doen voor je DSG bij TVS EEngeneering
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Desperado

Forumguru
Ik denk dat dit een hele nette oplossing is. Het is geen nieuwe auto, de garantie is verlopen en hij heeft 82000 km gedraaid. Door de reparatie is alles weer als nieuw. Het is in zo'n geval heel normaal dat je een deel van de kosten zelf betaald.
 

Noord26

Forumguru
Een paar maanden uit de fabrieksgarantie en deze km-stand? Klinkt als een erg mooie tegemoetkoming.

Echter
mag je er vanuit gaat dat een dergelijk onderdeel (zeker slechts een paar maanden na verstrijken van de garantie) langer mee gaat en dat is exact waarin je gelijk zou staan. Je mag uitgaan van een bepaalde levensduur van een product of onderdeel. En voor een automatische versnellingsbak ligt dat heel wat hoger als nog geen ton of net iets ouder als 2 jaar..
 

Noord26

Forumguru
Ook die moet veel langer mee gaan als 82Dkm. Of het nu een onderdeel is van; of de bak zelf.
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Het klopt dat zulke zaken langer mee zouden moeten gaan. Dat wil echter niet zeggen dat je daardoor recht hebt op gratis reparatie... Ook een rechter zal kijken naar het.profijt wat je al van de zaak hebt gehad en naar de afschrijvingstermijn, en op basis daarvan bepalen welk deel (!) door de leverancier moet worden vergoed. de hier geboden oplossing is een nette.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat mij intrigeert in het verhaal van de garage is het woordje "ooit". Van cruciaal belang is natuurlijk wanneer dan wel dat "ooit" zal plaatsvinden, dwz bij welke km-stand om en nabij. Omdat ik de km-stand van de TS ook bijna heb, ben ik wel benieuwd naar diens rittenpatroon en rijstijl. Dwz, de proporties lange/korte ritten, al dan niet veel file rijden, etc.
 
Ik zou "ooit" aan de beurt zijn met de bewuste reparatie. uiteraard kon men mij niet vertellen wanneer. Wel zou een latere vevanging invloed hebben op de coulancerregeling. Lijkt me ook terecht. Kortom, vervanging was nog niet direct noodzakelijk. Rijden met de oude bak was echt ook nog geen behelpen maar ik wilde toekomstige problemen voorkomen.
Het allergrootste deel van de 82.000 km zijn gemaakt op de snelweg. Uiteraard, behorend bij Nederland, met de nodige files maar ook weer niet zoveel dat ik regelmatig een aanslag op de bak heb moeten plegen.
De verrichte vervanging blijf ik ook wel een beetje "vroeg" vinden maar ik kon het aanbod niet afslaan. Het vervangen onderdeel dat de problemen veroorzaakte, is ook van een betere kwaliteit. Men schijnt geleerd te hebben.
En toch blijft het een heerlijke auto.
 
Bovenaan Onderaan