Duurt lang voor de motor warm is.

Hoi,

Gelijk maar de eerste vraag.
Is het normaal dat het wel een km of 15 duurt voor de motor temperatuur op 90 graden staat.
Kachel wordt gewoon snel warm, en temperatuur staat ook gewoon keurig op 90 graden maar ik vind het lang duren voor heb blok die temperatuur heeft bereikt.

Gr John
 

Tees

Donateur
15 km is inderdaad niet ongebruikelijk voor de olie om rond de 90 graden te komen, zeker niet in de winter. Zomer meestal wel wat sneller.
En dan maakt het natuurlijk nog wel uit wat voor blok, auto, evt motorisolatie of cover voor de luchtinlaat het over gaat.
 

JeSko

Forumguru
Hangt van de buitentemp af, tot 15 km kan het best duren in de winter vooraleer je water warm is.
 

Tees

Donateur
Ah, koelwatertemperatuur, daar let ik niet zo vaak op, ik vind olietemperatuur een stuk interessanter :jaja:
Overigens zie ik dat je een 2.0 TDI hebt, een diesel komt ook later op temperatuur dan een benzinemotor (en dat geldt uiteraard voor zowel koelwater als olie).
 

Canon-Eye

Forumguru
Koelvloeistoftemperatuur en "motortemperatuur" zijn twee verschillende grootheden, waarbij de eerste niet echt maatgevend is voor de tweede. Immers, die koelvloeistoftemperatuur wordt gemanipuleerd door de thermostaat, die na een koude start het koelcircuit klein houdt zodat (een deel van) de koelvloeistof zo snel mogelijk naar die 90 graden wordt gebracht. Dat geeft warmte voor het interieur én het zorgt ervoor dat het blok niet teveel wordt gekoeld, dus beter op kan warmen. Naarmate het blok (en daarmee ook de olie) warmer wordt, zal de thermostaat openen en meer koudere koelvloeistof mee laten circuleren. De ventilator probeert ervoor te zorgen dat de koelvloeistof niet veel warmer wordt dan die 90 graden.

De olietemperatuur is eigenlijk de échte motortemperatuur en zoals door anderen al aangegeven: het kan makkelijk 10-15 of meer kilometers duren voordat die boven de 80 graden is. Is afhankelijk van de buitentemperatuur en ook van de mate waarin de motor belast wordt.
 
Laatst bewerkt:

EJS

Forumguru
Bij mijn 2.0tdi moet ik ook ong 10-15km rijden voor het koelwater 90gr is en ik de standkachel niet heb gebruikt. Olietemp op 80gr duurt vaak nog zo'n 5min langer.
 
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties, maar ikheb het oudewets op gelost.

Heb gewoon iet voor de radiator gezet zodat daar niet teveel rijwind meer door kan.
Werkt prima motor veel eerder warm en word niet te warm.
Rijdend met warme motor olie temperatuur 100 graden en watertemperatuur gewoon 90 graden.
 

Duijzer

Donateur
Ik heb ook een 2.0 Tdi, het duurt inderdaad wel 15-20 km voor de motor warm is. Koelwater iets eerder, maar olie duurt gewoon lang. Rustig op temperatuur laten komen verlengt de levensduur van zuigerveren etc enorm, bovendien veroorzaakt ‘trappen met koude motor’ op termijn olielekkage langs allerlei pakkingen. Verschillende materialen die onder invloed van warmte verschillend uitzetten en zo. De ene motor is er gevoeliger voor dan de andere. Ik rij stevig door, maar nooit met koude motor. Auto’s rij ik meestal een jaar of tien, nog nooit een motor open hoeven maken. Bmw’s gezien met 70.000 km waar een motorrevisie nodig was omdat de eigenaar warmrijden onzin vond…
 
Hoi,
Ik ben ook van het rustig warm draaien hoor.
Ik heb er ook een hekel aan om na het opstaan gelijk hard te moeten rennen:maakmegek::maakmegek:.
Bij hoeft de motor eigenlijk nooit hard te werken, dus heeft ie een goed leven.
 

hemi24

Forumguru
hoeft de motor eigenlijk nooit hard te werken, dus heeft ie een goed leven.

Of daardoor vervuild de motor zich inwendig juist zo erg dat dit voor problemen gaat zorgen...

:pieker:


Het kan juist voor een diesel geen kwaad, dat hij van tijd tot tijd eens goed moet werken!
 
Bovenaan Onderaan