Duurtest AUTOBILD 12/2008 Octavia II Combi 1.6FSI: Nr. 3!!!

Pfui

Citaat > Frank Villhaber, 5246GT Rosmalen (Niederlande), Octavia 2.0 TDI Elegance (22.980 km) "Hülle hui, Technik pfui, Werkstatt pfui, pfui": Mittlerweile fallen schon die ersten Kunststoffteile ab, im Armaturenbrett und am Dachhimmel knirscht es. Die vordere Einparkhilfe funktioniert nur im Freien und bei gutem Wetter. Zum Fahrzeug kann ich nur sagen: Hülle hui, Technik pfui, Werkstatt pfui, pfui. So schön das Auto ist und so gern ich es fahre, aber noch mal würde ich keinen Octavia mehr kaufen. Dafür hat mich das Auto einfach zu viele Nerven gekostet.

Is Frank een Nederlander? En zou die Octavia bij Nieuwkoop in onderhoud zijn? Bij Frank komt de O2 er niet zo goed vanaf. Pfui.

LenK

Forumguru
Dit is een goeie:

Der Ölpeilstab ist eine Meisterleistung der Entwicklungsabteilung: ein schwarzer Peilstab für schwarzes Öl.

Ik vraag me dan toch echt af wat de reden is dat VAG deze klote peilstokken gebruikt en blijft gebruiken. Was de kwantum korting zo aantrekkelijk dat ze er teveel van hebben ingekocht. Of willen ze dat mensen niet mmer peilen en zo misschien motorschade krijgen?? :biggthumpdown:

Denk nog aan de tip om het peilen te vereenvoudigen: een recht kantje vijlen op het stuk met de ribbeltjes. Dan is de dipstick bruikbaar, al zou een blank metalen het nog beter doen zie hier

LenK

Forumguru
Nou dan denk ik dat ik hem beter snap.
Een blank metalen pijlstok als je die na het verversen uit de motor trekt dan zie je goudgele olie er op zitten, nieuwe olie.
En een zwarte pijlstok, juist, daar zie je alleen maar iets blinkends op, niet of er verse olie in zit.
Kunnen ze het lekker op de rekening zetten en de oude olie gewoon laten zitten, de klant ziet het toch niet. Dat is pas kassa.
Kan op het lijstje bij al die andere dingen die wel op de rekening staan maar niet gedaan, vervangen of bijgevuld zijn :biggthumpdown:

TL@

Forumguru
Waarom pijlen, je hebt toch een verklikkerlichtje als er olie bij moet. Werkt perfect!
Bij pijlen haal je telkens olie uit de auto en VAG diesels verbruiken al zoveel olie (niet altijd, maar meestal wel)

TL@

Forumguru
Onzin en vooroordeel.

Waarom? Ik heb een Passat en die heeft elke 6 à 7000 km een litertje olie nodig. Verschillende collega's hebben ook een TDI (Passat, Touran en Golfjes) en die hebben ook zoiets nodig.
Mijn Golf daarentgen (Golf IV, 130pk TDI) heeft geen druppel nodig. Daarom dat ik meestal schreef.

Als het lampje kapot is, dan gaat die ook niet aangaan bij de lampentest wanneer je de auto start. Anders is het pech voor de leasing maatschappij en moeten ze het maar verhalen op VW, moeten ze maar motoren maken die geen olie verbruiken :680:

Desperado

Forumguru
Olieverbruik wordt 9 van de 10 keer veroorzaakt door de rijders.
Lekker gassen met een koude motor, het is toch maar van een ander.
Zo krijgen de leaserijders hun slechte naam.

bat

Lid
Mwoach... In m'n voorloopgolf (die ik vrijwel nieuw kreeg) mocht ik elke 5000 km een litertje olie bijvullen. In mijn 307 hoeft er bij elke beurt (om de 20000 km) nauwelijks wat bij. Mijn rijstijl is niks anders...

TL@

Forumguru

Passat wordt nochtans proper warm gereden, ik rij er graag mee en dan heb je dat er voor over.

De Astra werd nooit warm gereden en constant afgeragd (k*t auto) maar die verbruikte absoluut geen druppel olie.

Volgens mij ligt het toch aan de auto hoor.

Misschien dat wanneer hij goed is ingereden dat het geen probleem geeft, zal ik binnenkort zien wanneer mijn O2 er is.

redfoxert

Senior Member
Laatste keer dat er bij mij olie in moest was na 8000km, nu 11000km later nog niets gezien van een lampje. Zal m eens controleren binnenkort als ik tijd heb :) En dan gelijk met wat schuurpapier die pijlstok blank maken.

FranFran

Nieuw lid
Ik merk dat de link niet meer het juiste nieuwsbericht opleverd op welt.de-site. Maar inmiddels staat het complete verslag (met de genoemd ranglijst) ook op AUTOBILD.DE zelf:

http://www.autobild.de/artikel/dauertest-skoda-octavia-combi-1.6-fsi-ambiente_651782.html

en bijhorende foto's:

http://www.autobild.de/mmg/mm_bildergalerie_652358.html

Trouwens dat verhaal van die pijlstok: ik was ook verrast met dat zwarte kunststoffen marhering om donkere olie te kunnen zien. Je moet inderdaad zeer goed je best doen om het te kunnen zien. Helemaal niet handig.

Mijn olieverbruik van de 1.6 MPI? Hij zakt van max naar min in 2jaar/ ca. 22.000km (VOI olie). Ik meen dat het verschil tussen min en max 1 liter bij te vullen olie inhoud. Dus 1 liter in 2 jaar is niet veel. Auto moest toch net voor zijn eerste beurt naar de garage...

Bovenaan Onderaan