Duurtest Seat Toledo

Michel

Forumguru
Gisteravond heb ik met enige verbazing het filmpje op Autoweek bekeken waarin afscheid werd genomen van de Seat Toledo, die ze een tijdje hebben mogen gebruiken van de importeur. In de basis zijn de Seat Toledo en Skoda Rapid natuurlijk dezelfde auto's. En ze worden beide in de Skoda fabrieken gemaakt.

Opvallend vind ik dat er in een betrekkelijk kort tijdsbestek men toch wel veel problemen heeft gehad en veelal veroorzaakt door slordigheidjes bij de assemblage:

- Handgreep achter zit los
- Water in een achterportier
- Zekering stuk, waardoor de verlichting het niet meer deed
- Remdruk valt weg.... Losgeschoten leiding van de rembekrachtiging....

Hierbij het filmpje: http://www.autoweek.nl/video/3929/afscheid-duurtest-seat-toledo
 

Darkside

Forumguru
ik blijf het altijd lastig vinden die duurtests. Je hebt altijd te maken met een portie geluk of niet.
Jaren geleden hadden ik en een collega ongeveer tegelijkertijd een nieuwe auto.
Ook kwa opties na genoeg gelijk. Na 140.000 km (een redelijke duurtest lijkt me).
Was het bezoek aan de garage aan mijn kant alleen noodzakelijk voor de normale onderhoudsbeurten.
En 1x een defecte navi.
Terwijl hij vaker naar de garage moest vanwege software storingen. Weigerende centrale deurvergrendeling.
En nog wat kleine dingen.

Je kan dus altijd pech hebben.
 

Joske

Forumguru
je merkt ook wel duidelijk bij de journalist in kwestie dat ie het wel een leuke wagen vindt. Alé, dat komt toch zo bij mij over ;)

Ik vind persoonlijk de Toledo geen mooi uiterlijk hebben, geval van smaak uiteraard.
 

ertromp

Forumguru
Persoonlijk vind ik het een mooie auto. Je ziet ze nog (te) weinig.
Wel inderdaad aardig wat problemen maar die zie/zag je ook terug bij de eerste O3 exemplaren met de scheve verchroomde lijsten en nog wat van die zaken.
En ik ben het helemaal met @Darkside eens het blijft een kwestie van pech hebben dat je die ene maandag morgen auto treft
 

Darkside

Forumguru
Vind het ook geen verkeerd uitziende auto. En de 1.2 doet het best lekker in de rapid.
het is een mooie nononse auto. Die je goed in de basis zaken voorziet van tegenwoordig (navi, clima, electrische ramen etc) en daarbij ook nog eens ruim op de achterbank is en een grote kofferbak heeft.
 

JJB

Lid
Volgende maand wordt mijn Rapid geleverd, ik ben benieuwd hoe die zich gaat houden. Water in de deuren ben ik ook tegengekomen op Duitse en Engelse Skoda-fora maar heb het hier nog niet gelezen. Bij sommigen is de oorzaak het deurrubber dat over de afwateringsgaten is gemonteerd (beetje bijsnijden), anderen zeggen dat het doorprikken van de gaten het probleem oplost (zitten vol met was). De overige punten zijn hopelijk exemplarisch of komen doordat het een van de eerste exemplaren betreft.
 
E

Ex-lid 2926

En toch, het "duurtest" verslag van Autoweek doet de reputatie van de Seat Toledo en de identieke en in dezelfde fabriek gefabriceerde Rapid geen goed. En na de TSI problemen liggen de mankementen aan een VAG product toch al onder een vergrootglas. Lees de reacties van de VAG critici op het Autoweekforum maar eens.
Van de andere kant; een kapotte zekering of een verstopte afwatering zijn geen defecten om nu direct wakker van te liggen en snel en eenvoudig op te lossen. Met die losgeschoten slang van de rembekrachtiger is het natuurlijk een ander verhaal. Lijkt mij een zeer onaangename ervaring tijdens een alpenrit.
Het is alleen wel jammer dat een duurtest bij Autoweek eigenlijk geen duurtest is. Daarvoor gebruiken ze de auto te kort en worden er te weinig kilometers mee gereden. Hun collega's van Autobild of Auto Motor und Sport rijden minimaal 100.000 km met de duurtestauto's. Dan krijg je toch een beter beeld van de kwaliteit en de goede en slechte eigenschappen van een auto.
 

Ridley

Forumguru
Daarnaast erger ik me enorm aan de reacties en de wijze waarop die gegeven worden. Enige vorm van respect tegenover de mede Autoweeklezer is er ver te zoeken. Ik ben daarom ook maar opgehouden met de reacties te lezen :D

Ik zie ook wel dat Autoweek veel VAG producten test, maar ja: het is een van de grootste producenten. Dan heb je nogal snel een restje te pakken. Daarnaast alle Toledo's en Rapid's zitten nog in de fabrieksgarantie, quickfix dus.
 

Cordoba

Forumguru
@Harrie D Ik ben het eens met je punt dat 35k km voor een duurtest aan de korte kant is, aan de andere kant is de vraag of verlengen naar 100k echt een ander beeld geeft. Persoonlijk zou ik liever zien dat men 2 of 3 exemplaren pakt voor een duurtest, en dan bij voorkeur verschillende motoriseringen en uitvoeringen. Op die manier is de kans dat een toevallig goed of slecht exemplaar een onjuist beeld geeft een stuk kleiner, en door voor verschillende motoriseringen en uitvoeringen te gaan, krijg je gewoon een beter beeld van het automodel qua kwaliteit. (bepaalde problemen treden alleen bij bepaalde motortypes, of bepaalde uitvoeringen op).

Overigens ben ik wel benieuwd waar nu de echte oorzaak van het vrij grote aantal problemen zit, zowel voor de Rapid als voor de Toledo. Zit de oorzaak bijvoorbeeld in de oude Oostblok-kwaliteit/standaard die men in Tjechie van oudsher gewoon is, ligt het aan het ontwerp, of zit het in de robots, of de toeleveranciers of wat is (over het grote geheel) de oorzaak.
 

om1

Senior Member
Het idd is erg moeilijk iets te zeggen over de algehele kwaliteit aan de hand van één exemplaar. Wat belangrijk is dat kinderziektes snel en voortvarend worden aangepakt door importeur en fabriek.

Een losschietende remleiding is natuurlijk ernstig, laten we hopen dat dat geen structureel probleem is. Vooralsnog ziet google geen andere meldingen (behalve met de remblokken van de Indiase versie, maar dat is een ander verhaal lijkt me).

Het water in deur probleem lijkt vrij algemeen, maar er is een simpele fix voor. Ik weet niet of die al wordt toegepast bij nieuwe exemplaren die van de band rollen. Ik hou het bij mijn rapid sb in de gaten, maar deze heeft in de week dat ik hem heb nog geen druppel regen gezien.
 
Bovenaan Onderaan