Duurtestert

valderrama

Senior Member
Hij heeft het in de video over het feit dat die octavia nooit extra olie heeft moeten hebben waar anderen olie slurpen en er bijgevuld dient te worden.

Hoeft dit niet bij de O3 in het geheel of alleen bij deze RS?

Anders zo maar even het oliepeil checken van mijn O3 die er net 2000km op heeft zitten...

AndreM

Forumguru
Is heel verschillend @valderrama

Ik heb collega's die met dezelfde motor 1.6TDI 110pk regelmatig olie bij moeten vullen.
En zelf heb ik in de 45.000km die nu op de teller staat nog niet 1 druppel bijgevuld.

Altos

Banned
Hmmm, matgrijs ja? Zal ie wel heeeel vies zijn wil dat mat ogen.
Ik denk (hoop) dat ze bedoelen plat grijs als in geen metallic...

Joske

Forumguru
Hoeft dit niet bij de O3 in het geheel of alleen bij deze RS?
kan je geen maat op nemen... elke auto is anders, elke motor is anders.. plus ik zweer bij de manier van inrijden. dat doet ook wel heel veel aan het olieverbruik van een wagen. En de rijstijl, laat je de motor mooi opwarmen of scheur je er koud mee van de parking?

dat zijn de dingen die olieverbruik bepalen.. en ook pech natuurlijk, designfouten of een constructiefout.

Kogamyata

Senior Member
@AndreM Je zegt het prachtig. Anderen, De garage, heb je bij laten vullen. Oftewel ... elke 15.000 km nieuwe olie tijdens beurt. Dat betekent dat je binnen 15.000 km niet hoeft bij te vullen lijkt me. Dat komt vaker voor.

AndreM

Forumguru
Helaas pindakaas meneer @Helmond42.

Ik rij een O3 1.6 TDI en die ziet de garage niet elke 15.000 km, maar pas bij elke 30.000 km.
Ik heb ff in mijn geheugen moeten graven, omdat ik al 30 jaar met een diesel rij, maar vanaf de Opel Astra G (dat is alweer 13 jaar geleden voor mij) werden de beurten om de 15.000 km afgeschaft.
Opel moest toen wel omdat de concurrenten ook de onderhouds interval gingen verlengen.
En eerlijk gezegd was het best wel raar, als je al een afspraak bij de garage heb staan en s'morgens je auto brengt dan te horen krijgt dat zij een dag ervoor een brief van de importeur hebben gekregen dat ik 15.000 km verder mag rijden zonder onderhoud?
Dan zijn wij toch jaren lang, en niet alleen bij Opel, genaaid als de onderhouds interval ineens verlengd wordt.

Dus al met al toch een prachtig verhaal! ;)

Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
@AndreM Hallo,
Bij mijn Fabia1,2 tdgl van 2010 staat: Elke 15000 naar garage, 1x kleine en dan grote beurt. Het display, de geprogrammeerde computer dus, helpt mij na elke 15.000 km daar wel aan herinneren met "Service"! Daarom dacht ik dat dit voor alle diesel Skoda's gold. Immers dan laat je anderen bijvullen. Maar in jouw geval is hij toch bij 30.000 km nog vernieuwd (lees gevuld) en niet zoals je suggereerd bij 45.000 km, lijkt mij.
Dat we gemanipuleerd worden weet ik al heel lang, maar je kunt dat in de garantieperiode niet doorbreken. Immers heb je klachten in die periode, dan is men niet te beroerd om eerst het onderhoudsboekje zorgvuldig na te pluizen en zodra men iets vindt geldt: "Helaas Pindakaas"!
Groeten,
Joop.

ElScorpione

Forumguru
Hij zei 220PK en 350NM. Ik dacht, dat klop tocht niet? Maar het is een benzine natuurlijk. Ik zit nogal in de diesels, haha. Dat verhaal van die olie van ik dan ook vreemd, want met mijn TDI moet ik nooit olie bijvullen. En ik ga, zoals hier eerder ook al vermeld, af op de indicatie op mijn dashboard. Die komt zo rond de 30.000. Meestal iets eerder.

Rallye

Forumguru
Mijn OctiII verbruikt wel olie, ongeveer een liter op 4.500 à 5.000km. Volgens de de garage ligt dat ook aan de dunne longlife-olie. Ik ben daarom op hun advies overgegaan op het regelmatige onderhoudsschema.

Overigens valt mij weer de positie achter het stuur van de presentator van de video op. Hij stuurt vanuit zijn ellebogen en zit (dus) veel te dicht op het stuur. Voor een professional vind ik dat erg slecht, zier als je dat ook nog een zo op Youtube zet.....

koreaan

Forumguru
Ik moet om de 15.000 km een litertje olie bijvullen in de blauwe bakkes, dat is niet meer of minder dan de GTI 35 ed die ik eerder reed.

Jasper-RS

Forumguru
Hier ook ongeveer 1 liter olie op 6000 km. Maar ik rij wel erg veel korte afstanden. Volgensmij is dat ook niet bevordelijk voor het olie verbruik

rhaak1991

Forumguru
Leuk dat ze zo te spreken zijn, maar 1 van de 2 minpunten? 40 mille voor een Octavia....

Een goede wagen van dergelijk kaliber is 40k waard. De "badge" vind ik op zo'n moment minder relevant.
Configureer maar eens een gelijkwaardige Golf Variant of Audi S3 sportback, zie eens wat dat kost!

Bovenaan Onderaan