Duurzaamheid 1.6 diesel

Peerke1960

Actief lid
Ik ben benieuwd wat tot op heden de ervaringen zijn met de 1.6 tdi. Zelf heb ik nu 150.000 km op de teller staan en mijn motor snort probleemloos. Hoe staat het met de degelijkheid? Haalt dit motortje de 4 ton?

Ik heb een 1.6 TDI uit 2011 met ruim 220k op de teller. Recent nog een beurt gehad en buiten remblokken/schijven geen bijzonderheden.

Loopt en rijdt verder nog uitstekend!

emilio3333

Forumguru
Ik rij momenteel in even in een 'oprijder' in mijn nieuwe job; een Superb uit 2011 met 306000 km op de teller. Ik vind deze auto echt verschrikkelijk want de auto is gewoonweg uitgeleefd door de vorige gebruiker. Ik mag er geen onderhoud meer aan laten plegen en zit al 10000 km over de beurt heen. Ik ontzie de auto zeker niet en de 1.6 TDI is still going strong....

Skodasuperb2011

Actief lid
al meer dan 213.000km mee gereden. Bij 110.000 km is de waterpomp ( lekkage bekend probleem) vervangen.
Recent de 210.000 km beurt laten doen ( distr.riem/waterpomp etc) buiten remblokken en schijven geen kosten. Prima diesel :thumbsup:

oco1979

Forumguru
waterpomp en EGR-klep zijn de mogelijke gebreken die kunnen voorkomen en de klassieke slijtage onderdelen die iedere wagen heeft uiteraard.

ElScorpione

Forumguru
Mijn vorige 1.6 TDI ingeruild met een 185.000 op de teller. Defecte EGR klep is het grootste mankement dat ik gehad heb. Dat was bij 150.000. Op mijn huidige 1.6 TDI staat inmiddels bijna 90.000. Nog geen noemenswaardige problemen gehad.

laagvlieger

Forumguru
De motor zelf is geen probleem. Datzelfde geldt trouwens voor het kleinte broertje 1.2 TDI. 65 pk/liter motorinhoud geeft geen grote belasting op onderdelen. De problemen zitten aan en rondom de motor. De gevoelige verstuivers, de EGR, de turbo, ... Alles wat nodig is om een kleine motor optimaal te laten presteren en toch te laten voldoen aan de uitstootnormen (in de testen althans). Als je die zaken op tijd laat onderhouden en vervangen (wat niet goedkoop is), kunnen deze motoren volgens mij ook een half miljoen kilometer mee.

Bovenaan Onderaan