Dvd systeem in hoofdsteun stoort GPS systeem

Als optie heb ik in de hoofdsteunen een q-line dvd systeem laten zetten.
Mooie optie voor de kids. Maar nu stoort dit als ze aan staan het GPS signaal.
Wie heeft er een tip hoe ik dit kan verhelpen?

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    112 KB · Weergaven: 46

hemi24

Forumguru
Vraag me af hoe een extern Dvd-scherm het GPS-signaal of -ontvangst kan beïnvloeden, maar misschien is het een optie om de aarding van de schermen eerste eens te controleren?!?

Ronnie

Forumguru
Iets dergelijks ook meegemaakt; Achteruitrij-monitor (LCD scherm) in een T5 op het dashboard gemonteerd boven de radio had tot gevolg dat bij ingeschakelde achteruit (dus ingeschakelde monitor) geen radio ontvangst meer mogelijk was. Van alles geprobeerd qua ontstoring (tot en met ferrit magneet spoelen) helaas geen effect.
In jouw geval zal de interferentie storing(straling) invloed hebben op de GPS ontvanger op het dak of de kabel die over de hemel ligt........

LdN

Forumguru
Als het inderdaad een storing op de GPS kabel is, zou je die kunnen 'inpakken' in bijvoorbeeld Alu-folie.Wanneer je die alu-folie 'huls' aan de massa/aarde verbindt, zou dat moeten helpen.
Om dat eerst te testen kun je een vel alufolie of ander metaal boven de hoofdsteunen moeten ophangen, en aan de massa verbinden.
En als dat helpt kun je ook nog proberen om die kabel wat opzij te leggen, om uit de 'stoorzone' te komen.

Een GPS antenne kabel behoort van zich zelf van afscherming voorzien te zijn (gevlochten afscherming tussen de binnenader(s) en de buitenmantel).
Mogelijk is dat ook het euvel, de afscherming zit nergens aan de (-) massa vast.
(Aan "aarde" leggen gaat helaas niet omdat een auto op rubber (= isolerende) banden staat.

Chatslet

Forumguru
Inderdaad vrijwel zeker een massaprobleem. Kijk eens met een multimeter of de behuizing in contact staat met het chassis. Gewoon een van die metalen pinnen pakken waarmee de hoofdsteun in de stoel zit en aan de andere kant pak je de rand van de sigarettenaansteker-aansluitng. Is er geen verbinding dan is het inderdaad niet zo gek dat er storing is. Waarschijnlijk heb je dan ook storing op de radio en eventueel andere apparaten. Dan is het een kwestie van een massadraad aansluiten. Wat je zou kunnen proberen om te testen is een massadraad met klemmen bevestigen aan zo'n metalen pin en aan een van de bouten waarmee de stoelen aan het chassis vast zitten.
De bron van de storing is naar alle waarschijnlijkheid de inverter van het TFT scherm.

Hallo mannen, bedankt voor jullie input!!! Maar ik ben erachter. De schermpjes hebben ook de mogelijkheid om het afspeelgeluid via een FM frequentie uit te zenden. Je kan het geluid dan via je radio versterken via je boxen. Dit stond bij beide schermen aan. Dit heb ik nu uitgezet en de storing is weg. Gelukkig!!!

Bovenaan Onderaan