Dynamic Light Assist

Henrik

Forumguru
Heeft iemand het Dynamic Light Assist (DLA) op de O3 (FL) al aan de praat gekregen? Op 1 of andere manier lukt het mij niet. Ik heb de Style Business, dus standaard led lampen. In mijn beleving is het DLA toch de functie die automatisch groot licht opzet in het donker, als de omstandigheden dat toelaten?

De beschrijving in de handleiding zorgt er niet voor dat het mij duidelijker wordt. Hopelijk kunnen jullie mij uitleggen hoe dit werkt?
 

Rooverz

Actief lid
Heeft iemand het Dynamic Light Assist (DLA) op de O3 (FL) al aan de praat gekregen? Op 1 of andere manier lukt het mij niet. Ik heb de Style Business, dus standaard led lampen. In mijn beleving is het DLA toch de functie die automatisch groot licht opzet in het donker, als de omstandigheden dat toelaten?

De beschrijving in de handleiding zorgt er niet voor dat het mij duidelijker wordt. Hopelijk kunnen jullie mij uitleggen hoe dit werkt?
Volgens mij (uit mijn hoofd) pook eenmaal naar achteren tikken (of naar voren tikken) en dan komt er een blauwe lamp met een A in je display te staan. Of ben ik nu in de wat met Light Assist?
 

Bakkertje

Forumguru
DLA is zover mij bekend het systeem dat je lampen meedraaien in de bochten. Als je de auto start gaan de koplampen ook een keer omhoog en omlaag en van links naar rechts.

Automatisch groot is de groot licht assistent, bij mijn Passat (en ik gok ook bij de O3) werkt het zo dat als ik 1x de richtingaanwijzer-hendel naar achterdruk de grootlichtassistent wordt ingeschakeld.
highbeam-assist-close-up.jpg


Op auto's met lane assist (de driehoek camera in de voorruit) is dit achteraf te activeren met VCDS. Het is ook mogelijk om de grootlicht assistent standaard aan te programmeren.
 

Henrik

Forumguru
Ah, blijkbaar haal ik dus twee licht assistenten door elkaar. Ik zoek inderdaad naar de functie waarmee het groot licht automatisch aan gaat.

@Bakkertje zo zou het volgens de handleiding inderdaad ook bij mij moeten werken. Maar dat doet het dus niet. Althans, waarschijnlijk doe ik iets niet goed, maar wat? Moet de lichtschakelaar links van het stuur (draaiknop) gewoon op automatisch staan? Als ik de hendel naar voren duw, dan gaat gewoon het groot licht branden, maar er komt geen a-tje bij te staan...

In mijn Columbus systeem kan ik ook de gevoeligheid van DLA nog instellen op langzaam, gemiddeld en snel. Maar daarvan heb dan weer de indruk dat het te maken heeft met hoe snel hij tussen DRL en dimlicht wisselt. (vergeet dit laatste stukje maar, anders wordt het wel erg ingewikkeld allemaal. ;))

Nog andere tips om het werkend te krijgen?
 

Joh@n

Forumguru
Het enige echt dynamische aan de LED lampen is een kleine extra lamp in elke koplampunit volgens mij. Ze gaan beide branden onder een bepaalde snelheid (breder lichtbeeld) of bij achteruit rijden schakelen ze in. Ik heb zelf mijn mistlampen als bochtverlichting en achteruitrijverlichting uit laten schakelen en dan zie je het goed. Verder zit er geen automatisch grootlicht op en draaien de lampen helaas ook niet mee in bochten.
 

dirkie996

Forumguru
Bij m'n O3 fl RS, gaan de lampen (leds) ook eens op en neer bij starten. Ik denk wel dat buiten de grootlichtassistent (waar ik trouwens heel tevreden van ben), ook de dynamische verlichting aanwezig is. Hangt ook af van de snelheid waarmee je rijd. Bij stadsverkeer schijnen ze precies breder, om voetgangers beter op te merken. Misschien dat dit ook gekoppeld is aan de rijmodes? ( eco, normal, sport).
Maar bochtverlichting heb ik niet meer via de mistlichten, zoals ik wel had op de O2 fl.
Waarschijnlijk draaien de koplampen( lenzen) nu zelf mee.
 

waaltje

Senior Member
Groot licht assistent zat enkel in een pakket en dus niet standaard, op geen enkele uitvoering volgens mij, de dynamische verlichting is hier weer wel standaard aanwezig en stelt de koplampen onder diverse omstandigheden automatisch af(als je bijvoorbeeld meer mensen in de auto hebt.
 
Bij mijn weten zijn groot licht assistent en dynamische verlichting onafhankelijk van elkaar. De dynamische verlichten kan je activeren bij de instelling van de auto. Bij mijn wagen, als ik groot licht assistent wil activeren moet ik eerst de hendel van de pinkers naar achter duwen zodat er op het scherm tussen je wijzers een logo komt van automatische grootlicht assistent. Als ik me niet vergis is dynamische verlichting snelheidsafhankelijk en groot lichtassistent afhankelijk van het tegenlicht.
 

Rooverz

Actief lid
Dan heb je geen grootlicht assistent ;)
als je een sensor hebt als hieronder kun je het met VCDS wel activeren:
80-windscreen_20camera_zpsnqlzenhd_cc140b815a96f165ce9960f366dc16f43051ed29.jpg
Duw de hendel eens de andere kant op?
En je hebt 2 camera's, degene van de foto die tevens dienst doet als lane yard assist. En een simpele uitvoering in de achteruittkijkspiegel die enkel voor de groot licht assist kan functioneren!
 

Rofffel

Forumguru
Duw de hendel eens de andere kant op?
En je hebt 2 camera's, degene van de foto die tevens dienst doet als lane yard assist. En een simpele uitvoering in de achteruittkijkspiegel die enkel voor de groot licht assist kan functioneren!
Nope, thats not true.
De sensor in je spiegel is je lichtsensor, geen camera en vooral niet 1 die kan bepalen waar auto's rijden, zodat ie daar groot licht op kan aanpassen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Groot licht assistent kwam bij de pre FL samen met verkeersbord herkenning in een pakket. Je hebt er de camera voor nodig waar ook de verkeersbord herkenning mee werkt. Activeren doe je door de knipperlicht hendel naar voren te duwen, dus naar het dashboard toe. Dan verschijnt het eerder genoemde tekentje in de display.
Het werkt verder automatisch, maar alleen als er geen straatverlichting is en geen andere lichtbronnen (ook achterlichten, hoe flauw ook). Dus in Nederland zeer zelden.

DLA is de functie waarbij de manier waarop de lichtbundel schijnt, wijzigt onder invloed van diverse snelheden. Ik dacht tot 60 kmh breed, dan tot 120 kmh iets verder dan breed en boven 120 kmh ver stralend. Als ik overdag rijd en sneller rijd dan 140 of 160 (weet niet precies meer), dan gaat bij mij ook het dimlicht automatisch aan, net als bij regen.

Dan heb je nog de functie waarbij de lampen van xenon verlichting meedraaien in de bocht, dat is net als DLA standaard bij Xenon. Bij LED heb ik geen idee.

Op Youtube is een filmpje te vinden over DLA en de actieve bochtverlichting door meedraaiende koplampen.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zal het nog iets spannender maken, ik heb op mijn Passat de grootlicht assistent los besteld (in de hoop een camera uit mijn eerdere post te krijgen en lane assist te kunnen activeren mbv VCDS).
Bij mij zit er onderstaande extra camera op:
11337312603_e5582a95d1_o.jpg


Die heeft wel grootlicht assistent mogelijkheden maar geen lane assist..
 

Rooverz

Actief lid
Nope, thats not true.
De sensor in je spiegel is je lichtsensor, geen camera en vooral niet 1 die kan bepalen waar auto's rijden, zodat ie daar groot licht op kan aanpassen.
Zie laatste post van Bakkertje, er is hier al eerder eens een topic aan besteed. Er zit toch echt een (lage pixel/kwaliteit) camera in de achteruittkijkspiegel voor groot licht assistent. De camera die geplakt is tegen de ruit is de verkeersbord/Lane Yard camera.
 

Bakkertje

Forumguru
Klopt @Rooverz en de Lane Assist camera is te configureren voor verkeersbordherkenning en groot lichtassistent. De camera die ik heb (tweede foto) is niet te configureren voor Lane assist (helaas).
Dit draadje heeft me wel getriggered om te kijken of ik mijn camera wel kan gebruiken voor verkeersbordherkenning...
 

waaltje

Senior Member
Groot licht assistent kwam bij de pre FL samen met verkeersbord herkenning in een pakket. Je hebt er de camera voor nodig waar ook de verkeersbord herkenning mee werkt. Activeren doe je door de knipperlicht hendel naar voren te duwen, dus naar het dashboard toe. Dan verschijnt het eerder genoemde tekentje in de display.
Het werkt verder automatisch, maar alleen als er geen straatverlichting is en geen andere lichtbronnen (ook achterlichten, hoe flauw ook). Dus in Nederland zeer zelden.

DLA is de functie waarbij de manier waarop de lichtbundel schijnt, wijzigt onder invloed van diverse snelheden. Ik dacht tot 60 kmh breed, dan tot 120 kmh iets verder dan breed en boven 120 kmh ver stralend. Als ik overdag rijd en sneller rijd dan 140 of 160 (weet niet precies meer), dan gaat bij mij ook het dimlicht automatisch aan, net als bij regen.

Dan heb je nog de functie waarbij de lampen van xenon verlichting meedraaien in de bocht, dat is net als DLA standaard bij Xenon. Bij LED heb ik geen idee.

Op Youtube is een filmpje te vinden over DLA en de actieve bochtverlichting door meedraaiende koplampen.

Dit is idd het hele verhaal ja.......
 

Antera

Donateur
Als je camera geen lane assist aan kan dan ook verkeerstekenherkenning @Bakkertje Alleen in belgie ben ik 2x zon camera tegen gekomen waarbij ik beide kon activeren. misschien flashen naar de nieuwere versie maar dit is geen garantie helaas.
 

B.Stuurder

Forumguru
Da's niet zo flauw, hoor. Je dimt toch zelf ook als er iemand (behoorlijk ver) voor je rijdt?
Ik in ieder geval wel. Niet iedereen heeft zelfdimmende spiegels of sonnyboys tenslotte...
Ik bedoel flauw schijnende achterlichten reageert hij al op, da's niet flauw, ik zou niet met groot licht achterop willen komen.
 
Bovenaan Onderaan