Dynamo kapot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bosi

Lid
Hoi iedereen,

Kom zojuist uit de late dienst en bij het wegrijden hoor ik een een geratel en het accu lampje knippert als ik gas geef.
Ben gestopt en met een zaklamp even gekeken maar het geratel komt en gaat en lijkt bij de dynamo (links voor op de multi riem) te komen. Ben voorzichtig nar huis gereden (ca 5 km) maar het geratel wordt steeds erger en het accu lampje knippert voortdurend.

Wie kan mij zeggen wat een nieuwe dynamo kost voor een Fabia 1 1.4 TDI 75 PK. Of heeft iemand een idee waar ik in (de buurt) van Nijmegen een garage kan vinden die gereviseerde dynamo's kan plaatsen.
Hoe veilig is het om nog met de auto te rijden, ik denk hierbij aan het vastlopen van de dynamo of kortsluiting.

Groet,

Bob

Ronnie

Forumguru
Dynamo nieuw van dealer: Best. nr. 037 903 018 BX Valeo Prijs: € 341,49 incl. BTW.
Voor een gereviseerde betaal je ongeveer € 200 - € 250,-.
Sloop zal zo rond de € 75.- liggen.

Antera

Donateur
Ga even langs een automaterialenzaak die hebben ruil dynamo's en komen vaak een stuk goedkoper uit dan bij de dealer. Deze betaalde ik vorig jaar voor een van een golf 4 nog € 185 met terug geven van me oude

Bosi

Lid
update kapotte dynamo

Even een update,

ANWB is vanmorgen langs geweest, de de monteur geeft aan dat waarschijnlijk de vrijloop polie van de dynamo is overleden. Tot deze conclusie is hijgekomen gezien het geluid, maar ook het gegeven dat de airco 2 weken geleden opnieuw is gevuld. Het vermoeden bestaat dat de multieriem er vanaf is geweest en dat de vrijloop polie van de dynamo een knauw heeft gehad bij het opnioeuw aanspannen.

Met de garage (ATU Helmond) contact hierover opgenomen maar helaas geven zij geen thuis.

Na wat rond bellen uitgekomen bij een bevriende garage, zij hebben een bedrijf om de hoek zitten die dynamo's reviseren.

Kosten zullen tussen de €150,- (vrijloop polie vervangen) over ca €200-250 (gereviseerde vervanger indien beschikbaar) tot ca €400-450 (Nieuwe dynamo)

Wel balen, maar het is niet anders, ik wil verlopig nog geen afscheid nemen van mijn oliestokend fabje (ondanks dat de 2 ton in aantocht is en hij bij de 230.000 een nieuwe distributie riem/spanrollen/waterpomp nodig heeft)

Bosi

Lid
Heb mijn vertrouwde fabje weer terug, met een gereviseerde dynamo.
Het revisie bedrijf heeft mijn eigen dynamo volledig gereviseerd, inclusief lagers, vrijloop polie, sleepcontacten en electrische gedeelte achterop voor een enigzins redelijke prijs van €195,- en 1 jaar garantie op de revisie, daarbij nog iets meer van vijftientjes voor het in/uitbouwen.

Iedereen bedankt voor alle tips.

Wat mijn betreft mag op dit draadje een slotje op

Bob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan