Dynamo vervangen felicia 1300, 1995

Hoi,

De felicia ( 1300, 1995 met alles orginaal skoda ) van mijn vrouw heeft kuren. De dynamo geeft 12,4 v dat is te weinig, gekeken naar en andere maar schik van de prijs tussen de 175 en 250 eurie vind ik nog wel veel. Een sloop is tussen de 25 a 70 euro, laten reviseren is lastig ze weten niet of ze de onderdelen kunnen krijgen. De dynamo heeft een multie riem en heeft ondedeel nummer 443 113 516 751 merk magnetron 14v 55 a.
Nu zat ik te denken omdat hij nog stroom geeft mischien is het een kwestie van nieuwe koolborstels.
Weet iemand raad .

Nog een vraag,

Als ik hem los maak, zitten er dan merktekens waar ik op moet letten zodat de instelling goed blijft.


Groetjes Edje
 
Kunt hem zonder problemen vervangen , heeft geen merktekens of iets van dien aard.
Je kunt hem bij revisiebedrijven ook inruilen , heb je zekers een goede!
 
Kunt hem zonder problemen vervangen , heeft geen merktekens of iets van dien aard.
Je kunt hem bij revisiebedrijven ook inruilen , heb je zekers een goede!

Ja als er een hebben liggen en aan onderdelen kunnen komen. Dit is een oud type, als ik er een van latere had was dit geen enkel probleem.

Alvast bedankt voor je antwoord
 

pansaebr

Actief lid
Beste,
Hier in Belgie is de spanningsregulator nog verkrijgbaar:
Spanningsregelaar voor uw SKODA FELICIA I (6U1) 1.3 (54Pk)
Is normaal te vervangen zonder de alternator te demonteren, normaal is er uitwendig ook nog een zenerdiode aanwezig die gaat optreden als de regulator defect is en de spanning meer dan16V wordt.( witte of zwarte blokje achteraan op de alternator )
groetjes
Bruno
 
Hier in Ewijk bij Beuningen zit een bedrijf dat is gespecialiseerd op dit soort dingen.
Heet Auto Electro Maas en Waal die kunnen hem zelfs reviseren.
Het is zelfs mogelijk om die van een Favorit te gebruiken, is dezelfde !
Maar met wat goed kijkwerk is het ook wel mogelijk om er eentje te monteren van een andere auto.
Als de opbrengst maar hetzelfde is.
Heb ooit een Dynamo van een Colt op een Kadett gezet , zodat ik een zwaardere accu kon plaatsen !
Paste allemaal zonder echt grote problemen.
En als dat revisie bedrijf niet kan helpen , moeten ze toch eens creatiever na gaan denken.
Alles is passend te maken
 

Ronnie

Forumguru
Spanningregelaar kun je zo vervangen, even de accupool(-) loskoppelen, en 2 schroefjes uit de dynamo draaien.
Plusaansluiting losdraaien en klaar!
Dynamo hoeft er dus niet eens af......
 
Hoi even gekeken op de site van Bruno helaas dit is voor een later type of voor een 1600. De oudere type hebben ze niet
De dynamo lijkt inderdaad op de van een favorit ( volgens mij kun je geen foto's plaatsen hier dacht ik ) Op pagina 5A4 in Haynes ( skoda felicia ) staat een foto van het model. Ik kan hem weg brengen naar een revisie bedrijf maar volgens mij is het een kwestie van de koolborstels of denk ik te simpel.
Ik ga ook even snuffelen bij de skoda club Mischien hebben ze daar nog wat spullen.
 

Bakkertje

Forumguru
Gewoon even naar de automaterialenzaak gaan en daar een nieuwe spanningsregelaar kopen en monteren, is een paar minuten werk en je bent weer klaar..
 
Wat ik al aan gaf deze onderdelen kunje bija niet krijgen via een onderdelen zaak of via internet.

Toch maar de dymamo na laten kijken wat blijkt de diode brug is kapot. via een skoda dealer een 2e handse gekocht en hij loopt weer.
Op naar de keuring as vrijdag.

gr Edje
 

Bakkertje

Forumguru
Klik
En dan de eerste de beste hit. Ding kost 33 euro nieuw.. Ik zal maar niet vragen wat je nu kwijt bent geweest voor een gebruikte..
 
Vandaag de skoda naar de keuring helaas afgekeurt omdat er onbelans was tussen de achterremmen. Even kijken wat er is mischien een lekke cup.
Zijn er nog tips en tricks.

Groetjes Edje
 
Net gekeken hoe het er uit zag rechts lekt alles, de boel gelijk maar los gemaakt ging overigens erg goed. Links ook maar vervangen daar kwamen de problemen, de wartel van de remleiding ging goed los ( wat meestal een probleem is ) maar nu is de bout waar de cilinder vast zit dol. Morgen maar uit boren, inmiddels nieuwe remcilinders besteld morgen binnen. Hoop dit weekend het klaar te hebben.
Groetjes Edje
 
Hoi Ronnie,

Vandaag maar weer eens verder gegaan ( na eerst 3 m3 te hebben bestraat ). Het uitboren van de bout ging goed, aan de ene kan alles er weer op gezet. De andere kan zat weer eens tegen, er is een veer kapot gegaan dus ik kon niet verder. Maandag maar even kijken op die nog los te kopen zijn anders wordt ben ik bang een hele set ( tegenwoordig is dit normaal. bij de trabant kon je alle onderdelen hoe klein dan ook los kopen.
Ronnie,
ik heb de rem voeringen niet vervangen. Bij mijn motor is er ook dikwijls een lekkage die reinig ik dan met remmenreiniger dan de remtrommel ontvetten schuren dit ook bij de blokjes ( effe de remmenreiniger in de hens steken om het mooi te ontvetten ).
Maar werkt dat niet bij de deze remvoeringen ? Anders moet ik ze nog kopen. Volges mij moet ik ze dan ook kopen voor de anderen kant anders krijg je rem verschil of niet ?

Ik wacht het antwoord even af voor dat ik naar de onderdelen zaak ga.
Groetjes Edje
 
Nog een vraag, ik heb vier bouten los gemaaktvan de remankerplaat ( ik denk dat die zo heten ). Om de boel goed shoon te kunnen maken ( dasty van de wibra werkt als een tierelier ). Ik vroeg me af om ik die vast moet zeten on de bepaalde NM en of ze geborgt moeten worden met bij loctite.

Groetjes Edje
 

Ronnie

Forumguru
Voeringen zou ik niet reinigen, altijd vernieuwen! De kans op scheef remmen is groot, de remolie trekt in de voering, de voering wordt heet tijdens het remmen en dan komt de opgenomen remolie alsnog weer te voorschijn, met alle gevolgen van dien. De ankerplaat gewoon fatsoenlijk handvast aantrekken is voldoende, je kunt er altijd een beetje Locktite aansmeren maar is niet noodzakelijk.
 
Het is gelukt met veel kracht en een derde handje.
Alles zit er weer in en hij remt weer als als nieuw.
Vandaag de wielkasten onder handen genomen, geschuurt gelast en geplamuurt daarna alles in de grond. Morgen af maken dan ziet hij er weer goed uit dacht ik. Maar helaas een of ander scooter rijden is er vanavond achter op geklapt. flinke kras met deuk in de achterklep en wielkast die ik net onder handen heb genomen. Mooi balen even kijken wat te doen.

Edje
 

Ronnie

Forumguru
Het zit je toch ook niet echt mee........
Kun je het spuitwek niet met de scooterverzekering regelen?
 

The bone collector

Senior Member
Ongelooflijk, repareer je alles netjes en dan rijdt er een scooter tegenaan. Niet om je te demotiveren, maar voor je veel werk (en kosten) doet, probeer ook in te schatten hoe de dorpels er voor staan. Nog geen 3 jaar geleden heb ik bij mijn Felicia ook de wielkasten achteraan aangepakt, die waren gewoon tot binnen doorgeroest. 2 jaar laten waren de dorpels doorgeroest, gelukkig net na de jaarlijkse keuring. Het roesten is een lastige kwaal bij de Felicia's, en onderhuids is het vaak veel slechter dan je op het eerste zicht zou denken.

Veel succes ermee
 
Bovenaan Onderaan