Dynamo?!

Winger

Lid
Ik heb een Octavia 1.6 bouwjaar 2001
afgelopen week dacht ik dat het lampje van de accu ging branden, maar deze was ook snel weer uit.
Gisteravond ging dit lampje weer branden, en nu brand het konstant.
Dit duidt op een storing in de dynamo.
De riem is gelukkig nog heel!!
In het gunstigste geval zijn de koolbortsels kapot, mart het zou ook kunnen, dat de dynamo de geest heeft gegeven.
Is het veel werk om de borstels te vervangen, en wat kost +/- een ruil dynamo.
Of, zou het nog een andere oorzaak kunnen zijn.
 

Monteurtje

Forumguru
Er kan ook een andere oorzaak zijn. Controleer even de zekeringkast bovenop de accu. Daar zit de kabel van de dynamo op aangesloten. Dikke zwarte kabel. De meest linkse, dacht ik. Je ziet dan gauw genoeg of dat goed is of niet. Als de aansluiting zwart is en rondom weg gesmolten is dan moet je de kabel vanaf de dynamo naar de accu vervangen. Dit komt ook nog wel eens voor bij een Octavia 1. Voordat je de dynamo eraf haalt, controleer dat eerst even.
Als dat goed lijkt dan zou je de dynamo eerst kunnen laten testen en misschien hoeft er alleen een onderdeel vervangen te worden. En geen ruildynamo.
 

Winger

Lid
Ik heb de kabel gecontroleerd, maar hier was niet mee aan de hand.
Misschien te vlug.., maar ik heb vanmiddag de dynamo verwijderd en de koolborstels gedemonteerd.
Het lijkt erop dat 1 van de borstel te kort is ( 5mm. of minder )
Het is net, dat deze de collector niet goed raakt.
Is een set koolborstels los verkrijbaar, en wat zou hiervan de prijs zijn.
Om een dynamo te testen, moet deze natuurlijk gemonteerd en aangesloten zijn ?? ( om de laadspanning te meten )
Ik kon vanmiddag toch nergens terecht, dus ik dacht, ik controleer dan maar de borstels.
 

Antera

Donateur
koolborstels zijn altijd los leverbaar even langs een bosch service point.

Om te testen moet hij inderdaad ingebouwd zijn
 

Monteurtje

Forumguru
Om een dynamo te testen hoeft deze niet in een auto te zitten. Als je naar een bedrijf gaat die een testbank heeft voor dynamo's, dan kan die daar getest worden. Verschillende automatriaalzaken die er ook een werkplaats bij hebben, hebben soms zo'n testbank.
 
zijn de borstels van de dynamo op of van de spannings regelaar een spannings regelaar heb je verangen met een half uurtje en kost tussen de 60 en 80 euro is een kwaal van bosch onderdelen op de dynnamo die gaan ongeveer 70000 km mee
 

Winger

Lid
Ik heb vanmiddag de koolborstels vervangen compleet met de grondplaat.
Dit schijnt beter te zijn, want als je bij dit type dynamo alleen de koolborstels vervangt, kosten € 7,50, bestaat de kans dat de ( volgens mij gelijkrichter ? ) door te grote vonkvorming van de borstels ( slijtage ),een te hoge spanning te verduren heeft gehad.
Ik heb de colector van de dynamo licht opgeschuurd en het geheel weer gemonteerd.
Het accu lampje is uit, dus het probleem zou verholpen moeten zijn...
De kosten waren € 85,-
Bij deze iedereen bedankt die mij bijgestaan heeft :super:
 
Bovenaan Onderaan