dynamo

skoda

Nieuw lid
Mijn fabia 1.9SDI type 1 van 2004 153000KM gaf ineens een rammeld geluid, waarna gestopt waarbij de motor uitviel en niet meer wilde aanslaan.
Naar de dealer gesleept die uit het verhaal al aangaf dat hij de dynamo als verdachte aanmerkte. Deze was inderdaad de oorzaak van het geluid de lagers lagen eruit en de poelie schuurde tegen het dynamo huis.
Na vervanging van de dynamo lijkt alles oke m.u.v het linker zijraam de bediening werkt niet meer als voorheen n.l. toets even aanraken en het raam gaat geheel open of dicht.Nu stopt het raam als je de toets loslaat en moet je de toets vast blijven houden tot het geheel open c.q dicht is.
Dit geldt alleen voor links de rechter kant gaat als vanouds.
Ik heb dan ook 2 vragen
Is de dynamo niet erg snel versleten en is het raam probleempje terug te voeren tot het spanningloos maken van de auto?

Ronnie

Forumguru
Dynamo slijtage is redelijk normaal, moet je een beetje geluk mee hebben....
Wanneer de multiriem(V-snaar) erg (te) strak is gespannen gaat het sneller i.v.m. grote kracht op de poulie.
Raam kun je zo weer veranderen, contact aan, raam helemaal omhoog, daarna de knop nog een paar seconden vasthouden tot je een klik uit het portier hoort.
Dan zou alles weer moeten zijn zoals het was.....

Raam kun je zo weer veranderen, contact aan, raam helemaal omhoog, daarna de knop nog een paar seconden vasthouden tot je een klik uit het portier hoort.

dit is echt de tip vajn de maand hoor, hiermee heb ik vorige week hetzelfde probleem ook verholpen (bij mij ook links) echter hoorde ik geen euh.. raamleringsbevestigingsklikgeluid.:yeah:

skoda

Nieuw lid
De oplossing die Ronnie bijdraagde werkte dus niet naar behoren. De raamwerking is dus nog steeds onveranderd. Ik kan hier wel mee leven, maar het irriteerd me wel dat de aangedragen oplossing kennelijk bij de een wel werk en bij mij niet.
Ben

Ronnie

Forumguru
Ik zal even in het handboek kijken of er alternatieven zijn.

In het boek staat: Na verwijderen/vervangen accu moeten de electr. ramen opnieuw ingeleerd worden; d.w.z. portier sluiten, dan de sleutel in het slot steken en 3 seconden in afsluitpositie vasthouden.

Als je de open/sluiten afstand wil wijzigen gaat dit toch met het knopje binnen zoals omschreven.

Ehm volgens mij is het een kwestie van beide :S

Eerst de sleutel procedure zoals hier al omschreven en dan de andere met het wel bekende of toch misschien onbekende raamleringsbevestigingsklikgeluid.

(In mijn fabia is dat geluid dus wel te horen ;))

Groeten!

skoda

Nieuw lid
He he het is me gelukt. Na weer 3 adviezen rijker weer geprobeerd, maar het ging niet, tot dat ik het rechter raam veranderde en dit ging, kon ik het linkerraam ook veranderen. Waarom ? Het zal wel zo in de procedure zitten.
Allemaal van harte bedankt voor jullie adviezen, ik hoop dat ik nog eens iets terug kan doen.
groeten Ben

Bovenaan Onderaan