E10 benzine tanken

Ardin

Nieuw lid
omdat ik slechts 5km van een duits tankstation woon gaan we daar dus tanken (en nou niet zeggen :wat een goeiekope) het scheelt slechts 14 eurocent de liter ,nou kreeg ik van de dealer in a'doorn te horen dat onze yeti 1.2tsi ook mag en kan rijden op de beruchte e10 benzine.is mijn vraag na het bestuderen van het yeti handboekje ,ik zie hier geen e10 in vermeld staan alleen benzine met een bepaald octaangehalte ,wie moet ik nu aanhouden de uitspraak van de dealer of het handboekje yeti ?alvast mijn dank voor jullie reactie's,ardin
 

ertromp

Forumguru
Geen probleem volgens de Duitse Skoda website:

Alle aktuellen Benziner von ŠKODA vertragen neuen Kraftstoff E10.
Beitrag zur Senkung der CO2-Emissionen
Alle aktuellen Benziner-Modelle der Marke ŠKODA können mit dem neuen Kraftstoff E10 betrieben werden. ŠKODA trägt damit dazu bei, die Umwelt zu entlasten und die CO2-Emissionen weiter zu reduzieren. Die neuen E10-Kraftstoffe enthalten eine zehnprozentige Bioethanol-Beimischung und werden seit Jahresbeginn EU-weit an Tankstellen angeboten.
Die E10-Betriebsfähigkeit (gemäß der deutschen Norm DIN51626-1 und der europäischen Norm EN228) gilt für alle in ŠKODA Fahrzeugen eingesetzten Benzinmotoren MPI, FSI, TSI und TFSI. Einzige Ausnahme bilden:
- Felicia (Typ 791, 795, 797), Motoren 40/50 kW,
Modelljahre 1995 bis 2002 (10. Stelle der Fahrgestell-Nr.: S, T, U, V, W, X, Y, 1, 2)
- Favorit, Forman, Pick up (Typ 781, 785, 787), sowie alle älteren
Modelle vor Modelljahr 1989 (z.B. S100/105/110/120/130/135/136/1000 MB)
Diese müssen weiterhin mit der Bestandskraftstoffsorte (Super E5) mit einem Bioanteil von fünf Prozent betankt werden.


Sollten Sie Fragen haben, nutzen Sie unsere diversen Kontaktmöglichkeiten oder schauen Sie in unseren FAQs nach.



Zie : http://mobil.skoda.de/inm/skoda/rnh5h4esok60a
 

PaulB

Nieuw lid
Ik kan uit eigen ervaring melden dat je innerdaad op E10 kan rijden met een 1.2 TSI echter .... reken wel op een meerverbruik van ca 3-5%.
Daardoor is het prijsverschil ineens weer een stuk minder want de Duitse SUPER Benzin (=euro95 met net als in NL tot 5% ethanol) is vaak maar 5-6ct per liter duurder.

Verder is het zo dat door het hogere ethanolgehalte (trekt water aan) de benzine in jerrycans minder lang houdbaar is.
Mijn Octavia vond ik subjectief iets rauwer klinken op E10, maar misschien is dat suggestie.
 

IBV

Senior Member
Geen probleem om op E10 te rijden. Ik heb zelf de ervaring (zie mijn Spritmonitor) dat mijn Superb op E10 voordeliger rijdt dan op Euro95 en Duitse VPower (100). De Nederlandse VPower (98) doet het nog het beste, maar die haalt het bij lange na niet qua kilometerprijs bij de E10.

groet
 

CDK

Forumguru
volgens mij is V power in NL nog maar RON 95...... dat staat tenminste vermeld bij Shell op de benzinepomp, alleen BP heeft met zijn Ultimate nog benzine hoger dan RON 95, namelijk RON 98, in Duitsland daarentegen is de V Power Racing RON 100

greetz Corné
 

Gompie

Lid
Toevallig zag ik laatst op een Franse benzinepomp dat ALLE na 1-1-2010 afgeleverde auto's geschikt zijn.
 

EdK

Forumguru
Wel Gompie wat jij op de pomp hebt gelezen heeft een paar jaar terug toen E10 begon te komen ook al op de site van de ANWB gestaan
 
Bovenaan Onderaan