E10 brandstof tanken in Frankrijk?

A

andreg

Je leest van alles hier over maar echt duidelijk vind ik het niet. De web site waar je naar toe gelinkt word, word door mijn webbrowser als onveilig verklaart dus daar kan ik niet naar toe. Het Duitse document wat in omloop is zegt dat alle Skoda`s hier op kunnen rijden behalve de klassiekers. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Het liefst iemand die getuned is.

Wilko

Senior Member
Ik heb in elke Octavia met benzinemotor die ik tot nu toe heb gereden (drietal O1's waaronder eentje met 1.8T motor en 1 O2 met 2.0 FSI benzinemotor) E10 getankt zonder ooit problemen te ervaren.
Volgens mij is een van de problemen bij oudere motoren dat de ethanol voor problemen met uitdrogen van slangen, o-ringen, afdichtingen e.d. kan zorgen.

Erik_NL

Forumguru
Volgens mij is een van de problemen bij oudere motoren dat de ethanol voor problemen met uitdrogen van slangen, o-ringen, afdichtingen e.d. kan zorgen.
je kan rustig E10 tanken maar het is om die reden af te raden om je auto (vaker: motorfiets!) met een volle tank E10 maanden niet te gebruiken.

turboturbo

Forumguru
Voor die 2 tankbeurten die ik kon nemen heb ik het 'risico' (voorzover aanwezig, dus) niet genomen. Voor die paar euro verschil.
Ik zie op Spritmonitor bijv. wel bijv. Skoda Fabia's met E10 en via een door de ANWB geadviseerde site heb ik het ooit eens opgevraagd waaruit bleek dat het kon.

Ron_2

Senior Member
Voor TSI motoren schijnt 98Ron benzine beter te zijn, ze kunnen op euro loodvrij (95) maar worden dan iets afgeknepen.
Aangezien we in Frankrijk de meeste kilometers met de caravan maken en alle vermogen nodig is tank ik in de vakantie standaard 98 loodvrij, dat is daar bij elke pomp verkrijgbaar, in Nederland moet je er naar zoeken.

Ron_2

Senior Member
Ik hoef nooit zo lang te zoeken naar een BP-station ;)
Die zit hier aan de andere kant van de stad (is 20km heen en weer)
Hier vlakbij zit wel een Q8 die het verkoopt, daar heb ik laatst eens 98 getankt omdat we met de caravan op pad gingen, bleek het daar 14 cent per liter duurder te zijn! Hier wordt al jaren een soort prijzenoorlog, maar dan op euro loodvrij, kortingen lopen van 9 tot 11 ct per liter. Super 98 doet daar dus duidelijk niet aan mee.
Als alternatief tank ik ook wel eens V-Power van Shell, daar wordt van gezegd dat het 97 Ron is.

Maar goed, discussies hierover zijn er al genoeg op de verschillende fora.
(Bijna) Alle moderne auto's kunnen overweg met E10, Alleen Lancia had geloof ik een model waarbij je het niet mag gebruiken.
Topicstarter heeft geen TSI motor, dus zou het verhaal van beter op 98 niet van toepassing zijn?
Bij tuning verandert de samenstelling van rubbers en afdichtingen niet, dus ook dat moet niet uitmaken.

Tachi

Actief lid
Dit is wat skoda.de te melden heeft over E10 tanken

Alle Modelle mit Ottomotor unabhängig vom Modelljahr außer:
- Felicia (Typ 791, 795, 797), Motoren 40/50 kW, Modelljahre 1995 bis 2002 (An 10. Stelle der Fahrzeug-Ident-Nr. steht eines dieser Zeichen: S,T,U,V,W,X,Y,1,2)
- Favorit, Forman, Pick up (Typ 781, 785, 787), sowie alle älteren Modelle vor Modelljahr 1989 (z.B. S100/105/110/120/130/135/136/1000 MB)

Dus met uitzondering van bovenstaande modellen en bouwjaren kun je volgens Skoda zonder problemen E10 tanken.

Rick Blaine

Actief lid
Ik heb dit ook al vaker gelezen, maar toen ik vorig jaar in Frankrijk was greep ik toch maar naar de 98 super... bijgeloof ofzo ;)

voetballer747

Nieuw lid
Ik moest dit jaar wel E10 tanken in Frankrijk omdat het benzinestation waar ik stond geen Euroloodvrij had. Ik heb er geen problemen mee gehad. Dus het is goed te doen, asl heb ik hetr bij 1x gehouden en verder in de vakantie gewoon Euro loodvrij getankt.

Rick Blaine

Actief lid
In principe kan het dus ook, maar ik zou dan altijd Super Plus tanken, dat moeten ze volgens mij altijd hebben (verplicht).

A

andreg

Ik heb dus tijdens mijn reis en vakantie alleen 98ron getankt en hij rijdt daarmee het zuinigst en het best.

Rick Blaine

Actief lid
Ja, het is E10 tanken of Super 98. Dat laatste heb ik maar getankt voor de zekerheid vorig jaar. Die paar knaken kosten je de kop ook niet tijdens de vakantie...

Pollewop

Forumguru
De afgelopen twee weken in Frankrijk, naar volle tevredenheid, gereden op E10 die ik heb getankt bij een supermarkt. €.1,41 per liter, dus dat was prettig bij het afrekenen.
Vandaag terug gereden naar huis, met een verbruik van 5,6 liter/100 km op de teller. 705 km, zonder te tanken, op een net niet geheel volle tank. E10 bevalt dus prima... :xyxthumbs:

O ja, ik rij een Fabia combi TSI 1.2 86 pk, 2011

deusjevo

Forumguru
Vandaag terug gereden naar huis, met een verbruik van 5,6 liter/100 km op de teller. 705 km, zonder te tanken, op een net niet geheel volle tank. E10 bevalt dus prima... :xyxthumbs:

O ja, ik rij een Fabia combi TSI 1.2 86 pk, 2011

Mijn 1.2 TSI verbruikte minstens 10% meer als ik E10 ipv 98 Ron had getankt.
Ik reed dan wel met 1100 kilo caravan.
Calorische waarde is in principe gewoon minder van E10.

Bovenaan Onderaan