EBL(Emergy brake lights)

Darkside

Forumguru
Van de week ontdekt dat dit ook op een O2 BJ 2010 zit.
Reed achter een Volvo aan richting Lelystad toen het stoplicht op Oranje sprong.
Ik was van mening dat we te dicht bij het stoplicht waren om nog te remmen. En gaf dus nog een beetje gas bij.
De volvo rijder besloot echter vol in zijn Ankers te gaan. Met als gevolg Knipperende Remlichten bij de Volvo en keurig netjes zijn waarschuwingslampen aan.
Door zijn actie moest ik ook vol in de ankers (gelukkig remt de O2 goed).
Maar toen ik stil stond zag ik dat ook mijn waarschuwingslampen knipperde.

Ik wist niet dat de O2 uitgerust was met EBL?
Kan me ook niet herinneren dat ik dat in de handleiding ben tegengekomen?

Rolle

Senior Member
Nope kan ook bevestigen dat het al op een O2 BJ 2008 zit (tot scha en schande ondervonden moet ik bekennen, weliswaar zonder gevolgen - tijdelijk verhoogde hartslag en bloeddruk niet meegeteld)

MarcoO2

Forumguru
Volgens mij staat het daar wel in. Dat TS het zich niet kan herinneren is iets heel anders. :winkie:

Noord26

Forumguru
TS zou het eens kunnen opzoeken in de handleiding anders? Niet herinneren of niet erin staan zijn wel compleet andere zaken.

MarcoO2

Forumguru
TS zou het eens kunnen opzoeken in de handleiding anders? Niet herinneren of niet erin staan zijn wel compleet andere zaken.
TS houdt het simpelweg op "ik kan me niet herinneren" en zegt nergens of het al dan niet in het boekje staat. Dus wat is dan het probleem?

Antera

Donateur
dit zit er standaard op en kan ook nog aangepast worden in vagcom. remlichten en.of knipperlichten knipperen bij aanspreken ABS

Ronnie

Forumguru
Ik had het al eens uitgelegd:

De alarmknipperlichten zullen aan gaan bij een noodstop, echter alleen wanneer het voertuig sneller rijdt dan 60 km/h en wanneer er door pedaalkracht sterker geremd wordt dan een vertraging van 7 mtr/sec2, of wanneer de ABS langer ingrijpt dan 3 seconden.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.​

hemi24

Forumguru
weinig nieuws, dat had mijn Peugeot 206 uit 2003 ook al..! Wat nog niemand mij heeft kunnen bevestigen en waar ik tijdens de verrassend Skoda rijtraining eerder dit jaar ook op gelet heb is of de echt Emergency brake lights ook werken op de O2's en S2's..?!?

Zo staat het in ieder geval in het boekje (wat bijna niemand leest) omschreven:

Bij een noodremming vanaf snelheden van meer dan 60 km/h resp. bij een ABSingreepdie langer dan 1,5 seconde duurt, gaat het remlicht automatisch knipperen.Nadat de snelheid tot onder 10 km/h is gedaald of de wagen tot stilstand isgebracht, stopt het knipperen van het remlicht en worden de alarmlichten ingeschakeld.Als de wagen weer accelereert of wegrijdt, worden de alarmlichten automatisch
uitgeschakeld.

MarcoO2

Forumguru
Wat nog niemand mij heeft kunnen bevestigen en waar ik tijdens de verrassend Skoda rijtraining eerder dit jaar ook op gelet heb is of de echt Emergency brake lights ook werken op de O2's en S2's..?!?

In dit topic hebben anders al 3 mensen het bevestigd...

EdK

Forumguru
Ach hoop ze nooit op deze wijze te zien knipperen
Zie het liever knipperen als ik ze handmatig heb ingedrukt om even een file aan te geven
Of dat ik niet geheel volgens de regels sta geparkeerd om uit te laden

Bovenaan Onderaan