Echtgenote heeft Skodavirus ook te pakken!

dirkie996

Forumguru
Hallo iedereen, nadat ik een jaar geleden een Skoda Octavia combi heb aangeschaft, heeft m'n echtgenote ook het skodavirus te pakken.
Zij heeft besteld: Skoda Fabia hatchback GO plus
1.2 HTP 60 PK
Storm blue metallic
Pack Rock
(wit dak, verlaagd sportchassis, 8 luidsprekers, 15" lichtmetalen velgen "Line", donker getinte ruiten achteraan, mistlichten vooraan, centr.vergrendeling met afstandsbediening )
Radio CD MP3 "Blues"
Zijdelingse beschermstrips.

Wat denken jullie van haar kleur keuze/combinatie?Komende van een 14jaar en 170.000km oude Fiat Punto, zal ze tevreden zijn van haar keuze? De Fabia zal ingezet worden als 2de auto in het gezin en voornamelijk voor ritjes van ca. 15km. Omdat ik zo tevreden was van de Octi heeft ze het aangedurfd om de bestelbon te ondertekenen zonder een testrit te doen.( was geen aanwezig in de garage). En qua verbruik, hoeveel verbruiken jullie met deze motorisatie?
Levering is voorzien in mei '13.
Nu de echtgenote nog overhalen om ook lid te worden van dit forum :laugh:

Cordoba

Forumguru
Wat het te verwachten verbruik betreft, als ik op http://www.spritmonitor.de/de/ueber...3&power_e=60&minkm=1200&gearing=1&powerunit=2 kijk, kom ik op zo'n 7 liter/100km oftewel 1:14.

Overigens eigenaardig dat er geen Fabia aanwezig was voor een testrit, en dit blijkbaar ook niet geregeld kon worden, door er één van een naburige dealer te lenen. Op zich een auto kopen zonder proefrit in een auto die er op zijn minst op lijkt, lijkt mij een behoorlijk risico. Ik heb zelf één keer een auto gekocht zonder proefrit, omdat ik hetzelfde model auto terugkocht als ik had, en het verschil vooral in de opties zat.

Fabia

† In Memoriam
Ik denk dat je echtgenoot erg tevreden zal zijn. De 1.2 HTP is een heel fijne motortje met veel trekkracht onderin. Ik heb zelf een 1.2 HTP 70pk gehad en dat is goed bevallen. Trouwens, ik heb die toen ook zonder een proefrit gekocht. Ik ben toen afgegaan op alle positieve ervaringen op het forum.

Rallye

Forumguru
Gefeliciteerd! Leuke auto. Afhankelijk van de belangstelling die je vrouw heeft voor muziek, zou je nog kunnen overwegen om voor de Radio Swing te kiezen, eventueel met MDI. Dan kun je ook een iPod (op de Aux-aansluiting die bij de Swing zou moeten zitten of handiger op de MDI) of USB-stick aansluiten (via de MDI).

skodaboy

Forumguru
Op zich een auto kopen zonder proefrit in een auto die er op zijn minst op lijkt, lijkt mij een behoorlijk risico.

als je een auto koopt zonder proefrit neem je altijd een "risico".
mijn huidige 02 1.9 tdi 4x4 heb ik ook gekocht zonder er in proef te rijden,omdat de dealer er geen staan had.
heb toen wel in een 'gewone' 02 1.9 tdi gereden en ik vond deze goed rijden,en goed presteren voor een 1.9 tdi van 105pk.
echter was het géén 4x4 versie,en bleef het een 'gokje' hoe een 02 4x4 zou rijden/presteren met dezelfde motor.

de volgende keer als ik mij nog eens een nieuwe octavia 4x4 aanschaf,dan kies ik toch voor een 'zwaardere' diesel of benzine-uitvoering...:crazy:

dirkie996

Forumguru
vervolg post #1: Net vernomen dat de produktie v/d bestelde Fabia voorzien is voor week 13 2013. Mmm, dit betekent dat de levering waarschijnlijk nog in april zal plaats vinden? Hopelijk houdt de te vervangen auto het nog zolang vol, want die begint toch serieus af te takelen.( bij nemen parkeerticket, ruit niet meer kunnen sluiten bvb.)
Bij de dealer stond er nog een Fabia met wit dak, klaar voor aflevering, en ik moet toegeven dat het wel iets heeft zo'n wit dak. Zal m'n echtgenote nog moeten gelijk geven dat het witte dak de auto een modern tintje geeft.

turboturbo

Forumguru
Nou, een kapotte ruit maakt de auto nog niet helemaal stuk, toch?

En wat het risico betreft; met de 1.2 HTP motor loop je het risico een betrouwbare motor te hebben gekocht. Een oer degelijk Skoda blok, waar niet teveel nieuws op zit (turbo etc) dus ook niet gauw stuk zal gaan. En lage onderhoudskosten. 3 cilinders en dus maar 3 bobines en bougies :grin: en ik dacht zelfs ook een distributieketting (dus geen TSI ketting)

Ikzelf rijd een voorloper van deze motor (65pk) en deze motor heeft relatief veel koppel in de lage toeren, voor z'n afmeting en vermogen (HTP staat voor High Torque Performance) Waardoor je niet continue hoeft te planken (wat het effect vaak is van een te kleine motor voor het type / gewicht auto), wat gunstig is voor het verbruik.

Als je het nieuwe rijden toepast, moet je zeker 1:16 kunnen halen met deze motor, denk ik.

En een wit dak moet je misschien wel veel te vaak poetsen :grin:

dirkie996

Forumguru
@turboturbo: U heeft gelijk, een ruit die niet meer sluit is het einde v/d wereld niet. Maar er is meer aan de hand! Motorkap kan niet meer open door een kus van een trekhaak en ook achteraan is er minimale schade v.e. kop-staart aanrijdingetje. Het betreft een Fiat Punto 1.1i 55pk van '97 met 175.000km erop. Buiten een nieuwe koppeling en kapotte distributieriem ( sprong zomaar kapot bij 70.000km, maar verder geen schade omdat de 1.1 fire motor een van de weinige automotoren is waar de zuigers de kleppen niet kunnen raken) heeft het wagentje mijn echtgenote altijd ter plaatse gebracht. Zomer/winter , altijd buiten gestaan en toch altijd gestart. Waarom dan geen Fiat opnieuw? Ze was het gerammel en gekletter meer dan beu en zocht een stevig gebouwde stadswagen voor een schappelijke prijs.En door de positieve ervaringen van m'n octi, was de keuze snel gemaakt. Eerst twijfelde ze nog over een citigo, maar de kofferruimte v/d fabia gaf de doorslag.
En wat betreft het contrasterende witte dak v/d bestelde fabia, wie mooi wil zijn, moet lijden zeker?:laugh:( zolang ik de wagen niet wekelijks moet wassen)

dirkie996

Forumguru
Je ziet de bui al hangen, zoveel is wel duidelijk...
("leven en laten lijden", da's de kunst!):grin:
Ik heb al werk genoeg met het poetsen van m'n octi en m'n Ducati. Met het zelf poetsen zal ze het witte dak zeker naar "waarde " schatten, zeker? Huh.. emancipatie op alle gebied zou ik zo zeggen ;)

dirkie996

Forumguru
Net gebeld naar de dealer om te weten of alles op schema was qua produktie- en leveringstermijn. Joepie, de Fabia is reeds geproduceerd en zal zodoende binnen de 10 à 14 dagen geleverd kunnen worden. Nu alleen nog hopen dat de Fabia geleverd wordt zoals besteld, daar er hier in België( toch gelezen hier op dit forum) blijkbaar verschillende vergissingen zijn geweest tussen bestelde en geleverde uitvoeringen. Dat wordt een laat paasgeschenk voor de echtgenote:xyxthumbs:

dirkie996

Forumguru
Net terug van de dealer om de papieren van de Fabia op te halen. De wagen is van vrijdagavond binnen. Nieuwe nummerplaat aangevraagd en vrijdagavond mag m'n echtgenote de wagen ophalen. We hebben de Fabia al gezien, maar die moet nog worden opgepoetst na z'n lange reis v/d fabriek. De Fabia heeft al het nieuwe logo en nieuw lettertype op het kofferdeksel zoals de nieuwe Octavia III. Gemakkelijk dat nieuwe logo, zo kunnen ik en m'n echtgenote ons niet vergissen welke sleutels te nemen. Het nieuwe logo was trouwens het enige dat ze niet mooi vond aan haar nieuwe wagen. :confused:. De nodige foto's zullen in het weekend wel volgen.

dirkie996

Forumguru
Ook een leuk tweewielertje trouwens.:xyxthumbs:
Ja, dat gaat pas vooruit hoor. Dit is de manier om met een beperkt budget die mannen met een Porsche of Ferrari eens een poepje te laten ruiken. Alhoewel, verleden jaar een Mercedes "SLS AMG" ontmoet, boven 200km/u was het echt sprokkelen om die bij te houden:super:

dirkie996

Forumguru
Zo, de eerste 300km zitten er al op met de Fabia. Ik moet wel zeggen dat het verschil met de oude Fiat Punto enorm is, op gebied van comfort en geluidsdemping zeker. Nog een beetje netjes inrijden, maar het 3-cilindertje toont zich nu al soepel. Eenmaal op snelheid hoor je 'm amper.Ook het weggedrag is dik ok, met de verlaagde vering eronder is het stevig maar niet te hard. Ideaal voor de vele ronde punten die ze hier overal aanleggen. Alvast ook enkele foto's bijgevoegd.
IMG_1716 bewerkt.jpg IMG_1718 bewerkt.jpg IMG_1717.jpg IMG_1719.jpg IMG_1720.jpg

dirkie996

Forumguru
Voila, de eerste tank is leeg gereden v/d fabia. Het reservelampje lichtte op na zo'n 540km. We tankten er 37,33l euro95 bij. Er waren nog 2 blokjes over op de digitale benzinemeter. Toen we de wagen in ontvangst mochten nemen, reden we zelfs zo'n 12km zonder enige aanduiding op de brandstofmeter.Toen gingen er 41,62l in. Als ik het juist bereken, betekent dit een verbruik van 6,9l/100km of op z'n nederlands: 1 op 14,5 ? Ben benieuwd of het nog zuiniger kan nadat er meer km op de teller staan.

Bovenaan Onderaan