ECU loshalen mogelijk zonder opnieuw inleren?

JelleSkoda

Nieuw lid
Mijn Skoda Fabia 1.4 16V 2003 BBY heeft wat electrische issues etc dus wou ik de connector naar de ECU 'ns loshalen en inspecteren op corrosie.

Ik vraag me af of dat kan zonder 'm opnieuw in te moeten leren. Ik heb namelijk geen VagCom of zo, alleen een OBD adapter voor uitlezen van foutcodes.

Ik lees verschillende verhalen. Sommige zeggen dat het kan en je enkel eerst de min-pool van de accu los moet halen. Andere waaronder Haynes zegt dat hij als ie los is geweest sowieso opnieuw moet worden ingesteld/geleerd; dan moet ik het dus niet doen.

Wat is waar..?

CDK

Forumguru
Normaliter kan je gewoon de ecu gewoon straffeloos verwijderen en weer terug plaatsen. Wel moet je na het uitzetten van de motor, open trekken van de motorkap en sluiten van het portier enkele minuten wachten voordat je de ECU ontkoppelt.
Er zijn verhalen bekend dat de ECU na terugplaatsing niet meer werkt, het vermoeden is dat dit door statische elektriciteit komt. Om dit te voorkomen zou je de auto moeten aarden, maar zou je daar maar niet al te druk over maken.

Ik heb mijn ecu los gehad tijdens het inbouwen van een DEFA alarm.
Eigenlijk geen rekening gehouden zoals Corné het zei om even te wachten na openen motorkap en sluiten portieren..
Enige wat ik had was een tal aan storingen op het dashboard, stuurbekrachtiging niet meer werken enz..
Tijdens proefrit verdwenen deze stroringen stuk voor stuk.
Dus loshalen geen enkel probleem..

Cordoba

Forumguru
Mogelijk dat je bijvoorbeeld de elektrische ramen even opnieuw in moet leren, maar bij een Fabia van deze leeftijd zou ik me niet al te veel zorgen maken. Je kunt voor de zekerheid de auto even aarden vóór je de ECU loskoppelt. Volgens mij heb ik 'm bij mijn Fabia I (ook uit 2003 met BBY-blok) ook wel eens losgehaald omdat ie in de weg zat voor werkzaamheden, maar durf niet meer te zeggen of ik 'm aan de kabels heb laten zitten en alleen van zijn plek gehaald, of compleet los heb gehaald.

Antera

Donateur
Accu los en lekker even los laten liggen met contact aan. Dan kan je in principe alles doen pas alleen op met statische electriciteit.

Bovenaan Onderaan