skodajan1.8t
Nieuw lid
Ik zal mij eerst voorstellen.
Ik heet Jan, bouwjaar '54 en erkend installateur elektrotechniek
We bezitten een Skoda Oktavia 1 ooit nieuw gekocht op 1 april 2006.
Bij de aanschaf is deze ook bij de dealer gechipt.
Volgens deze beloofde ABT onder gunstige omstandigheden 210PK, voorwaar niet mis.
En ik geloof hem direkt.
Toen de auto 2,5 jaar oud was ging het motorelektronicalampje branden, gevolg van een defekte ECU.
Deze is toen onder garantie vervangen.
Afgelopen 1 januari toen wij onderweg waren naar Oostenrijk, rijdend met +/-120Km op de crouseControl wilde ik een auto inhalen, schakelde terug naar 4 en gaf gas.
Daarbij bokte de motor even en ging weer verder.
Aangekomen op de bestemming na het weer starten van de motor ging het motorelektronicalampje branden.
's Maandags naar een grote VW-deler geweest en die heeft hem gereset met de mededeling dat de turbodruk kortstondig te hoog is geweest, en ik zonder probleem weer verder kon rijden.
Na de volgende keer stoppen en starten van de motor ging toch weer het lampje branden.
Nu naar een Skoda-dealer een dorp verder geweest. Deze deelde mee dat de motorelektronika defekt was en ik gerust naar huis kon rijden.
Bij mijn eigen dealer is toen op eigen kosten de ECU vervangen, maar nu zonder vermogensaanwas. Ben toch een beetje bang dat ik over 2,5 jaar weer sta.
De melding bij de eerste reset van een kortstondig te hoge turbodruk hoor ik bij mijn eigen dealer niet. Dit zou hij niet uit kunnen lezen.
Waar ik nu aan denk is OBD software en een kabel aan te schaffen, de "defekte ECU" er in en gaan rijden. Kijken wat er gebeurt.
Is er iemand die mij kan vertellen of mijn gedachtengang de juiste is, en zo ja, waar en welke software ik aan moet schaffen?
Weet een van u misschien ook of (gechipte) software uit de defekte ECU is over te zetten naar de nieuwe?
Ik heet Jan, bouwjaar '54 en erkend installateur elektrotechniek
We bezitten een Skoda Oktavia 1 ooit nieuw gekocht op 1 april 2006.
Bij de aanschaf is deze ook bij de dealer gechipt.
Volgens deze beloofde ABT onder gunstige omstandigheden 210PK, voorwaar niet mis.
En ik geloof hem direkt.
Toen de auto 2,5 jaar oud was ging het motorelektronicalampje branden, gevolg van een defekte ECU.
Deze is toen onder garantie vervangen.
Afgelopen 1 januari toen wij onderweg waren naar Oostenrijk, rijdend met +/-120Km op de crouseControl wilde ik een auto inhalen, schakelde terug naar 4 en gaf gas.
Daarbij bokte de motor even en ging weer verder.
Aangekomen op de bestemming na het weer starten van de motor ging het motorelektronicalampje branden.
's Maandags naar een grote VW-deler geweest en die heeft hem gereset met de mededeling dat de turbodruk kortstondig te hoog is geweest, en ik zonder probleem weer verder kon rijden.
Na de volgende keer stoppen en starten van de motor ging toch weer het lampje branden.
Nu naar een Skoda-dealer een dorp verder geweest. Deze deelde mee dat de motorelektronika defekt was en ik gerust naar huis kon rijden.
Bij mijn eigen dealer is toen op eigen kosten de ECU vervangen, maar nu zonder vermogensaanwas. Ben toch een beetje bang dat ik over 2,5 jaar weer sta.
De melding bij de eerste reset van een kortstondig te hoge turbodruk hoor ik bij mijn eigen dealer niet. Dit zou hij niet uit kunnen lezen.
Waar ik nu aan denk is OBD software en een kabel aan te schaffen, de "defekte ECU" er in en gaan rijden. Kijken wat er gebeurt.
Is er iemand die mij kan vertellen of mijn gedachtengang de juiste is, en zo ja, waar en welke software ik aan moet schaffen?
Weet een van u misschien ook of (gechipte) software uit de defekte ECU is over te zetten naar de nieuwe?