ECU probleem 1,8T

skodajan1.8t

Nieuw lid
Ik zal mij eerst voorstellen.
Ik heet Jan, bouwjaar '54 en erkend installateur elektrotechniek
We bezitten een Skoda Oktavia 1 ooit nieuw gekocht op 1 april 2006.
Bij de aanschaf is deze ook bij de dealer gechipt.
Volgens deze beloofde ABT onder gunstige omstandigheden 210PK, voorwaar niet mis.
En ik geloof hem direkt.

Toen de auto 2,5 jaar oud was ging het motorelektronicalampje branden, gevolg van een defekte ECU.
Deze is toen onder garantie vervangen.

Afgelopen 1 januari toen wij onderweg waren naar Oostenrijk, rijdend met +/-120Km op de crouseControl wilde ik een auto inhalen, schakelde terug naar 4 en gaf gas.
Daarbij bokte de motor even en ging weer verder.
Aangekomen op de bestemming na het weer starten van de motor ging het motorelektronicalampje branden.
's Maandags naar een grote VW-deler geweest en die heeft hem gereset met de mededeling dat de turbodruk kortstondig te hoog is geweest, en ik zonder probleem weer verder kon rijden.
Na de volgende keer stoppen en starten van de motor ging toch weer het lampje branden.
Nu naar een Skoda-dealer een dorp verder geweest. Deze deelde mee dat de motorelektronika defekt was en ik gerust naar huis kon rijden.
Bij mijn eigen dealer is toen op eigen kosten de ECU vervangen, maar nu zonder vermogensaanwas. Ben toch een beetje bang dat ik over 2,5 jaar weer sta.

De melding bij de eerste reset van een kortstondig te hoge turbodruk hoor ik bij mijn eigen dealer niet. Dit zou hij niet uit kunnen lezen.

Waar ik nu aan denk is OBD software en een kabel aan te schaffen, de "defekte ECU" er in en gaan rijden. Kijken wat er gebeurt.

Is er iemand die mij kan vertellen of mijn gedachtengang de juiste is, en zo ja, waar en welke software ik aan moet schaffen?

Weet een van u misschien ook of (gechipte) software uit de defekte ECU is over te zetten naar de nieuwe?
 
A

andreg

Lekker door ABT je programma laten herschrijven. Slecht programma ABT.
 

Vdub

Actief lid
ABT heeft met de 1.8T erg veel slechte getunede ECU's afgeleverd.. is niks defect aan de ECU hoor... gewoon ff naar JD en goede software erop...
 

skodajan1.8t

Nieuw lid
Dank jullie wel voor het meedenken.
Ik rijd nog steeds rond met een standaard ECU, inmiddels is het volgende probleem boven komen drijven.
Bij redelijk accelereren houdt de motor in en is duidelijk gesis te horen van het afblazen van turbodruk.
Heb er ook een turbodrukmeter ingehangen en tot .3 bar gaat alles goed maar komt deze hier boven dan
blaast hij met luid gesis af.
Inmiddels alle knijpslangklemmen vervangen door schroefslangklemmen en toen kwam ik een lekke
koppeling tegen vanuit de turbo richting intercooler.
Daar een nieuwe ring voor besteld en komende week maar maar monteren.
Mogelijk is dit de oorzaak van het probleem.

DSC02444.JPG

DSC02448-1.JPG
 

Antera

Donateur
Ik denk dat er nog wat meer aan de hand is want die vettigheid hoort daar niet te zitten. Kijk de Turbo eens na en kijk eens na of de wastegate nog wel goed werkt. Je hebt duidelijk druk verlies. ook kan je de N75 klep eens nakijken en je vacuumslangen of deze ook nog wel in orde zijn. anders alles monteren motor hoger laten draaien daar war je drukverlies hebt als het kan en dan spuiten met een plantenspuit met zeepsop
 

skodajan1.8t

Nieuw lid
Volgens mij komt de vettigheid langs de afdichtingsring met de rode pijl. Binnenzijde van de turboslangen zijn redelijk schoon, ik bedoel geen vreemde vettigheid. Olieverbruik van de motor is nul. Van nieuws af aan is er nooit olie bijgevuld, auto staat nu op ong. 77500km.
Ga dinsdag eerst de ring ophalen, monteren en dan kijken of ik nog steeds drukverlies heb.
Is de N75 klep deze? en wat is de funktie? Op de foto bijna buiten beeld.
DSC02454-1.JPG
 

Vdub

Actief lid
n75_j.jpg
 

Antera

Donateur
De code N75 staat voor een klep die verantwoordelijk is voor aansturen van de turbo. Op basis van een elektronisch signaal afkomstig van de ECU, laat de N75 een bepaald percentage van het beschikbare vacuüm door naar een actuator op de turbo. Die actuator bedient - afhankelijk van het type turbo - een wastegate of het stelmechanisme van variabele schoepen om de druk die de turbo levert bij te regelen. De duty-cycle van de N75 geeft aan hoe hard hij moet werken om de druk van de ketel te houden. Bij een goed werkende N75 liggen die waardes tussen de ca. 50 en ca. 90%. N.B. bij nieuwere auto's (bv. de 2.0 TDI's werkt het andersom: duty cycle 80% = N75 hoeft bijna niks te doen, duty cycle 15% = de N75 moet hard werken om de turbodruk binnen de perken te houden.
Dat ventiel in de N75 wil nog wel eens kapot gaan (kost anno 2005 twee cijfers voor de komma) wat zich uit in onderstaande verschijnselen. Let op: als de turbodruk te hoog is opgelopen of er zijn te grote regelverschillen geconstateerd kan de N75 de oorzaak zijn, maar bij een VNT kunnen de schoepen vastzitten. Het onderscheid daartussen is met de foutcodes van VAG-COM niet te vinden. En natuurlijk kunnen er slangen(aansluitingen) lek zijn of verkeerd zijn gemonteerd.

Verschijnselen:
Meestal stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM).
Af en toe wordt een dipje in trekkracht bij een bepaald toerental gemeld, wat na vervanging van de N75 verdwenen is.
Noodloop, als de N75, naar de 'mening' van de ECU, onvoldoende functioneert.

Let op:
De N75 kan versleten zijn, maar ook alleen problemen geven als je het gaspedaal erg ver in duwt. Het is gewoon een klep, als die niet meer 100% opent of sluit kan het zijn dat hij nog wel iets doet maar niet nauwkeurig genoeg. En dan kan de spoel best nog wel goed zijn, maar de klep kan mechanisch versleten zijn.
Als er ergens een slangaansluiting lekt of een slang een scheurtje heeft (bv. tussen de turbo en de motor) dan krijg je vaak een fout in vag-com te zien die duidt op de N75.
Pas op: het kan ook een probleem met de turbo zijn.
 

skodajan1.8t

Nieuw lid
@Antera
In onze auto zit een turbo met wastegate die goed gangbaar is. Ik heb vandaag de ring in de onderste turboslang vervangen maar dat gaf geen verbetering. Ik heb daarna de klep overbrugd, een stukje slang tussen turbopijp en wastegate en daar weer de turbodrukmeter op aangesloten en deze bleef keurig 0,3 bar hangen. Ik denk dat ik dus geen probleem met de turbo heb.
Weer terug angesloten zoals het hoort en bij matig accelelreren geen probleem tot 0,3 bar, maar bij lage toeren in een hoge versnelling gasgeven is pendelen tussen 0,5 en 0 bar. Dus denk ik dat de klep kapot is en ga hiervoor een nieuwe bestellen. Of zou remmenreiniger ook werken?

Het verschijnsel inhouden (door dat pendelen van de turbodruk) komt ook bij mij voor, stotteren en onregelmatig lopen niet.
Met het slangetje de klep overbrugd rijdt hij als een spreekwoordelijke trein.

Even terug naar mijn eerste post:
Wij rijden al uren op de crousecontrole met een rustig gangetje. De N75-klep zit min of meer vastgekoekt, je trapt het gas in, heee denkt hij, ik moet openen maar dat kan niet, ik zit vast. Dus turbodruk kortstondig te hoog.

Maar waar wordt dan de turbodruk gemeten? De klep heeft maar twee aansluitingen voor de spoel.
 

Antera

Donateur
De klep meet geen turbodruk is gewoon een klep. Weet je wat je eens moet doen want verwacht toch echt wel een lekkage. doe het volgende maar:



Ik bleef met mijn TT de foutcode 17705 "drukverlies tussen turbo en de gasklep"houden ondanks dat ik al allerlei dingen had aangepast/vervangen.
Denk hierbij aan: Forge DV006,N75J (gelijk met tuning), N249 (en later de bypass hiervan), LMM, Pipercross Viper cold-air kit, nieuwe bobines & bougies, en verschillende kleine vacuüm slangetjes die poreus leken.
Na chiptuning werden de symptomen duidelijker. Als je er 35pk/100Nm bij krijgt wordt er toch wat meer gevraagd van het systeem.

Symptomen: inhouden, stotteren, geen volledige druk Turbo, licht olie stank in interieur, hoger verbruik, e.d..

Vind een lek in het inlaat/vacuüm systeem.

gebruikte auto's:
- TT Q 1.8T 180pk (ARY blok / jaar 2002)
- A4 Avant 1.8T 150pk (AWT blok / jaar 2000)

Moet toe te passen zijn op alle wagens.

Benodigdheden:

- Een PVC dop (of vergelijkbaar) van Ø 60-70mm.
- Een Schrader(auto)ventiel. (of een andere mogelijkheid om een compressor aan te sluiten)
- Een compressor. (liefst met een manometer)
- Een dop Ø 20mm.
- Eventueel slangklemmen.

Let op: Wees voorzichtig, doe het evt. met z'n tweeën.
Het kan zijn dat de lekkages bij een IC zit of bij de Turbo. Het kan dus handig zijn om een brug tot je beschikking te hebben.
De schrijver van dit topic draagt geen verantwoordelijkheid. Je doet dit op eigen risico.

Stap 1.

Het eerste wat je doet is een gat boren in de PVC dop die net genoeg groot genoeg is om het autoventiel in vast te zetten.
(met een boortje 12 mm. & een beetje vet moet het lukken)
GroteFoto-SF8ESTB8-1.jpg


GroteFoto-AIKHJXNO.jpg



Stap 2.

Verwijder het luchtfilterhuis, en de luchtmassameter.
Sluit de dop nu aan op de rubber slang met de aanwezige slangklem.
GroteFoto-GLJL4DSL.jpg


GroteFoto-GLJL4DSL.jpg


GroteFoto-UWDUZVWI.jpg
 

Antera

Donateur
Stap 3.

Haal de carter ontluchting pot los. Deze zit naast de DV. (Als je een DV hebt tenminste)
Dop deze op één of andere manier af.
Dit is belangrijk omdat anders olie omhoog kan komen, en in het inlaat traject terecht komt.
Eventueel ook de olie vuldop losmaken.
GroteFoto-6V3YYMPX.jpg


GroteFoto-VECNCYJW.jpg


GroteFoto-YLGAQN8W.jpg


Stap 4.

Compressor met manometer aansluiten op het ventiel.
Als je een “Boost Gauge” geïnstalleerd heb kan je daar ook gebruik van maken.
GroteFoto-84N4UWYL-1.jpg



Stap 5.

Zet nu de compressor aan, en ga het systeem op druk brengen. 1,0bar / 15psi zou meer dan voldoende moeten zijn om eventuele lekken op te sporen.
Begin met minder druk en bouw het op als nodig.
GroteFoto-OWZQ67YB.jpg



Stap 6.

Met het systeem op druk, zou je eventuele lekken moeten kunnen horen sissen.
Als je een lek gevonden hebt, repareer je deze eerst, en ga je daarna weer verder zoeken.

Succes!
 
Bovenaan Onderaan