ECU van AQW motor vervangen?

Ik ben hier al enkele aanverwante topics tegengekomen, maar nog net niet de juiste.

Mijn Comfortmodule is al een tijdje in storing. Rijdt verder prima, alleen mis ik de CC toch wel en de ramen doen het niet meer zo als het hoort. Rechts werkt het knopje al niet meer, maar links doen beide het.
Je moet hem wel ingedrukt houden, want 1x drukken en open of dicht is er ook al mee opgehouden.

Hoe dan ook, er is ook op problemcar al het nodige over geschreven.

De garage heeft al eens de software overgeschreven en dat is een tijdje goed geweest. Dat is nu voorbij.

Heb nog niet laten uitlezen en wil natuurlijk van te voren nog wat beter op de hoogte zijn.:grin:

Valt er eventueel (na uitlezen) wat te resetten of is het gewoon beter een andere/nieuwe in te bouwen?
Op problemcar heeft een monteur bij een BBY 1.4i 16v gewoon de module overgezet en dat was het (het werkte). Nu meen ik ergens te hebben gelezen dat het chassisnummer in de module ingevoerd hoort te worden, omdat er anders geen communicatie mogelijk is.
Is er iemand hier met ervaring(en)?
 

kcj

Actief lid
Ramen opnieuw inleren ?
'k Weet niet of het kan op een Fabia I, maar als dat lukt heb je al de helft minder problemen.

Koen
 
Vag com

Zou op zich wel willen. Dacht alleen ergens gelezen te hebben dat de ECU dit regelt en zo als ik al schreef heeft de garage al eens de software overschreven, zonder resultaat.
De computer laten checken of tie nog goed is, is geloof ik ook maar één adresje voor.
Zou makkelijk zijn als je door gewoon uitlezen weet of het ding kapot is.
Ga in iedergeval binnekort laten uitlezen op wat er nu aan fouten in staat.

Denk er steeds vaker over om zelf een diagnose apparaatje te kopen bij Smeetssolutions.
Een V03 of een VU01.
Als er nog iemand is met een goeie tip hierover, kom maar op :xyxthumbs:.
 

Ronnie

Forumguru
Je schrijft steeds over een ECU, mijns insziens is deze enkel voor de aansturing van de benz./diesel motor. Ik heb begrepen dat het motorlampje op het dashboard brandt, hoogstwaarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door een defecte sensor o.i.d., zolang de storing aanwezig is zal ook de cc niet werken, de motor gaat in een noodloopprogramma en schakeld alle onnodige functies uit. De aansturing van alle in de auto aanwezige electronica wordt geregeld dmv. modules, zoals daar zijn: Comfortmodule(ruitenwissers,stoelverw. raambediening enz. Securitymodule: sleutelherkenning, c.v. startblokkering enz.
Om zelf een diagnose te stellen/fouten op te sporen kun je het best VAG-Com of VCDS op een laptop zetten en daarop een passende EOBD kabel aanschaffen.
 

Ted

Forumguru
Volgens mij heeft jouw storing weinig te doen met de ECU. Eeder denk ik aan diverse storingen zoals bij je raam zijn het je contacten van de membraam schakelaars (zelf ook al gehad). Cc. kan schakelaars of bedrading ander zijds je kabelboom is ook een verdacht item.

Als je alles goed heb geverifieerd (sensors en functies) en uitgelezen (OBD) dan kan je inderdaad aan je ecu denken, maar in jouw geval is het nog te vroeg!
 
@ Ronnie

Wist niet dat dit zo geregeld is. Had het idee dat de ECU gewoon de centrale computer is die alles uiteindelijk regelt. De officiële Skoda garage heeft gezegd dat de software van de ECU problemen gaf en heeft geprobeerd om die software er opnieuw overheen te zetten. Ik baseer mijn verhaal dus op hun expertise. Ik heb ze alleen ook al twee keer gevraagd de elektrisch verwarmde buitenspiegels na te kijken. Doen het nog steeds niet :mad:.
Zitten de modules wel in dezelfde behuizing?

Stel ik download de VAG COM bij Gerrit Speek. Dan kan ik dus alleen uitlezen? Maar dan wel met alle opties voor uitlezen ingeschakeld? Dan is zo'n kabeltje zeker zijn geld waard!

@ Ted

Kabelboom was vies maar open gemaakt en geen zichtbare verkleuringen/verdikkingen/beschadigingen van de isolatie. Heb ik van de week nog naar gekeken. Eerst maar eens uitlezen dan!
Kom hier zeker nog op terug.
 
Ik ben hier al enkele aanverwante topics tegengekomen, maar nog net niet de juiste.

Mijn Comfortmodule is al een tijdje in storing. Rijdt verder prima, alleen mis ik de CC toch wel en de ramen doen het niet meer zo als het hoort. Rechts werkt het knopje al niet meer, maar links doen beide het.
Je moet hem wel ingedrukt houden, want 1x drukken en open of dicht is er ook al mee opgehouden.

Hoe dan ook, er is ook op problemcar al het nodige over geschreven.

De garage heeft al eens de software overgeschreven en dat is een tijdje goed geweest. Dat is nu voorbij.

Heb nog niet laten uitlezen en wil natuurlijk van te voren nog wat beter op de hoogte zijn.:grin:

Valt er eventueel (na uitlezen) wat te resetten of is het gewoon beter een andere/nieuwe in te bouwen?
Op problemcar heeft een monteur bij een BBY 1.4i 16v gewoon de module overgezet en dat was het (het werkte). Nu meen ik ergens te hebben gelezen dat het chassisnummer in de module ingevoerd hoort te worden, omdat er anders geen communicatie mogelijk is.
Is er iemand hier met ervaring(en)?

Hallo,

Regelmatig hoor ik allerlei motortypes langskomen aangaande de Fabia.
Hoe en waar kan ik vaststellen welk type motor ik in mijn Fabia heb liggen ?
Aan de hand van chassisnummer o.i.d. moet dat toch lukken ?!
Wie geeft me wat aanwijzingen.

greetings,
Claymore
 

Ronnie

Forumguru
En zoals @Gieliovd al schrijft is er achter in de auto tegen de linkerwielkuip op de bodem een sticker geplakt met alle gegevens over de bak, motor, bekleding, uitvoering, lakkleur enz.
 

LeJo

Lid
Ik zou toch nog maar eens de bekabeling in de motorruimte nakijken. Je zegt wel dat je deze nagekeken hebt maar er zijn verschillende gevallen bekend in de garage dat de kabels uitwendig nog in orde zijn maar inwendig rot en versleten door het water waar de bekabeling in zou kunnen gelegen hebben. En daardoor storingen kan veroorzaken die weinig met elkaar te maken lijken te hebben. Zo ook ruiten die slecht "luisteren"...
Je kan ze proberen te controleren door de luchtfilter uit te bouwen en de kabel 1 voor 1 aan te trekken. Door een schroevendraaier achter de kabel te steken en naar je toe te trekken. Bij een normale draad kan je toch wat kracht uitoefenen voor je deze over trekt. Een slechte daar en tegen gaan vrij snel stuk. En dan zie je ook dat er in het omhulsel van de draad een verkleuring is. Dan mag je er zeker van zijn dat deze draad een slecht geleid en dus meer dan waarschijnlijk een storing geeft...
 
Beste LeJo,

Vorige week auto naar de dealer gehad en je had helemaal gelijk. Daar vonden ze toch het draadje dat voor de problemen zorgde. Inmiddels gerepareerd en de cruisecontrol doet het weer. Lampje is weer uit.
Zou het zelf echter toch niet gevonden hebben ben ik bang.
 
Bovenaan Onderaan