Een blazend geluid

rob idzerda

Nieuw lid
Hallo,

mijn octavia maakt sinds een half jaar een blazend geluid.
het gebeurde in mijn vakantie in tsjechie.
tijdens het rijden begon hij te blazen bij een laag toerental en ik heb het gevoel dat ik minder vermogen heb nu.
ze hebben in de garage de egr klep vervangen alle turbo slangen en onder bij de motor zit nog een soort metalen buis die in een U form is.
deze hadden ze niet op voorraad dus in nederland besteld en vervangen.
echter nu hij vervangen is is het blazende geluid harder geworden.
naast die U pijp zit ook weer een onderdeel waar ik de naam niet van weet maar daar zit wel een mechanisme dat kan bewegen en wat ik kan zien loopt die buit weer aan de rechter kant van de motor omhoog.

kan iemand mij vertellen welk onderdeel dat is en of het zelf te vervangen is?

misschien ook wel handig om te weten het is een 2.0 tdi
en het geluid is zeer goed te horen bij de duizend tot 2 duizend toeren.

alvast bedankt Rob
 

Octavia32

Forumguru
Dat blazend geluid heb ik ook, heb alleen niet het idee dat ik vermogens verlies heb. Kan nog steeds vlot wegkomen. Denk zelf dat dit geluid een overdruk is die vrijkomt om de juiste druk te hanteren soort blow-off valve of een gaatje in een van de slangen van de turbo maar die zijn bij jouw al vervangen zoals je aangaf. Ben ook wel benieuwd naar de oorzaak.
 
Die U buis is de EGR Koeler. Ik heb deze inmiddels compleet verwijdert aangezien de EGR klep bij mij als is dicht gezet door de tuner. De EGR Koeler kan enkel gaan lekker met alle gevolgen. Op de EGR koeler zit nog een 2de klep. Deze kan je zelf vervangen de pijp van de EGR koeler naar de EGR klep kan ook nog de oorzaak zijn van het blazen. Mischien moet je gewoon naar een tuner rijden en vragen of ze de EGR klep compeet dicht zetten met de software en 2 plaatjes instaleren om alles dicht te maken. Uiteindelijk is dat goedkoper en de luchtinlaat vervuilt minder.
 

Octavia32

Forumguru
@ahjwinth
Is dit voor mij bedoeld ook ik heb de EGR netjes laten afblinden met plaatje en weg laten programmeren uit Motormanagement.Als dit allemaal dicht zit kan ik toch geen probleem hebben met de EGR koeler?
 
@octavia32,

Ja dit kan ook voor jou van toepassing zijn. De EGR koeler kan nog steeds koelvloeistof gaan lekker. Je kan ook gewoon doorrijden en wachten tot het gebeurt. Ik zou zeker niet speciaal de EGR koeler nu gaan verwijderen. Ik moest mijn turbo vervangen. Om daar bij te kunnen moest het subframe weg en ik heb toen meteen maar de EGR koeler weg gehaald en de slangen van het koelsysteem doorverbonden. Maar ik zou zeker niet speciaal de koeler wegslopen als het nog niet nodig is. Als je de slangen doorverbindt zorg dan niet dat ze knikken anders wordt de interieur verwarming niet meer warm.
 

rob idzerda

Nieuw lid
zo nu weer wat verder in wat er aan de hand is.
het schijnt de regel unit te zijn voor de retour gassen naar de turbo.
niet de EGR klep. ook niet de retour pijp voor de uitlaat gassen.
hoe het onderdeel verder heet weet ik ook niet weet alleen dat het een duur onderdeel is €350 :(
 

reneheeringa

Nieuw lid
Wat Hunnen de gevolgen zijn als je deze regelunit kapot is, heb nu zelf ook zo'n blazend geluid en de garage geeft aan dat het de regelunit is?
 
Bovenaan Onderaan