@Noord26: toename van motorvermogen is bij tunen, zover ik weet zijn de grenzen daarbij afhankelijk van het bouwjaar, maar dat ligt in de orde van 20-25% vermogenstoename ten opzichte van het origineel.
Wat Van_der_P wil is zijn bestaande motorblok vervangen door een ander sterker motorblok uit een Fabia. Daarvoor moet ie zonder meer opnieuw gekeurd worden, maar ik denk dat dit geen probleem moet zijn, als andere Fabia's met hetzelfde blok een typegoedkeuring hebben. Je moet er wel aan denken dat je vrijwel zeker meer moet doen dan alleen het motorblok omwisselen:
- ECU zal ook verwisseld moeten worden (of helemaal opnieuw geprogrammeerd) en sleutels e.d. opnieuw ingeleerd
- remmen zullen waarschijnlijk ook aangepast moeten worden
- uitlaat en kat moeten ook voor het zwaardere blok geschikt zijn
- wielophanging, veren, schokdempers zullen allemaal op de nieuwe situatie berekend moeten zijn
- versnellingsbak moet ook gewisseld worden
- verder moet je er rekening mee houden dat een RS veel meer opties heeft, die een simpele uitvoering niet heeft, dit zal dan ook aangepast moeten worden in de software (denk aan ASR/TC)
- zaken als dynamo, accu, waterpomp moeten dus ook allemaal aangepast worden op de nieuwe situatie
Kortom tegenwoordig kun je met alle electronica niet meer zo makkelijk als vroeger even een zwaarder blok in een auto hangen, zeker niet zonder allerlei keuringsregels te overtreden of opnieuw te laten keuren. In de praktijk is het dus gewoon veel goedkoper om een auto in te ruilen voor de gewenste versie, en dan heb je ook zekerheid dat het goed werkt, bij ombouwen loop je altijd risico's op problemen.