Een hersenspinsel, motor vervangen door een krachtiger exemplaar

van_der_P

Senior Member
Stel ik ben niet content met de motor in mijn auto.
Hij mag gerust wat meer pit hebben.
Dus besluit ik om er een andere motor in te hangen.
IK koop een schade auto b.v een F1 RS, haalt de motor eruit en schroef deze in mijn brave F2 1.6 TDI of voor mijn part in een GL. Ik weet niet of dat technisch kan, maar stel het gaat.
Mag dat ?
Je gaat dan wel in een klap van +/- 100 pk of 75 PK naar 130 PK.
 

EdK

Forumguru
Mag wel volgens mij , alleen zal je bij de RDW weer langs moeten voor een herkeuring.
En bij goedkeuring zal je een nieuw deel 1 en 2 denkelijk krijgen
 

Noord26

Forumguru
Dat mag altijd. Alleen zit er een maximum aan het de toename van de motor; volgens mij qua inhoud of vermogen voordat je een herkeuring moet laten doen.
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26: toename van motorvermogen is bij tunen, zover ik weet zijn de grenzen daarbij afhankelijk van het bouwjaar, maar dat ligt in de orde van 20-25% vermogenstoename ten opzichte van het origineel.

Wat Van_der_P wil is zijn bestaande motorblok vervangen door een ander sterker motorblok uit een Fabia. Daarvoor moet ie zonder meer opnieuw gekeurd worden, maar ik denk dat dit geen probleem moet zijn, als andere Fabia's met hetzelfde blok een typegoedkeuring hebben. Je moet er wel aan denken dat je vrijwel zeker meer moet doen dan alleen het motorblok omwisselen:
- ECU zal ook verwisseld moeten worden (of helemaal opnieuw geprogrammeerd) en sleutels e.d. opnieuw ingeleerd
- remmen zullen waarschijnlijk ook aangepast moeten worden
- uitlaat en kat moeten ook voor het zwaardere blok geschikt zijn
- wielophanging, veren, schokdempers zullen allemaal op de nieuwe situatie berekend moeten zijn
- versnellingsbak moet ook gewisseld worden
- verder moet je er rekening mee houden dat een RS veel meer opties heeft, die een simpele uitvoering niet heeft, dit zal dan ook aangepast moeten worden in de software (denk aan ASR/TC)
- zaken als dynamo, accu, waterpomp moeten dus ook allemaal aangepast worden op de nieuwe situatie

Kortom tegenwoordig kun je met alle electronica niet meer zo makkelijk als vroeger even een zwaarder blok in een auto hangen, zeker niet zonder allerlei keuringsregels te overtreden of opnieuw te laten keuren. In de praktijk is het dus gewoon veel goedkoper om een auto in te ruilen voor de gewenste versie, en dan heb je ook zekerheid dat het goed werkt, bij ombouwen loop je altijd risico's op problemen.
 

Noord26

Forumguru
Ik praatte er puur over wanneer er opnieuw gekeurd moet worden, waar exact de grens ligt weet ik niet. Bovendien had ik het niet over tunen (daar heeft u het over), maar over vervanging van een blok.

Dat vervanging van een blok met een sterker blok meer kosten met zich mee brengt is natuurlijk logisch vanwege de grotere belastingen op de andere onderdelen. Zeker als je van diesel naar een benzine blok gaat met aanverwante benodigde onderdelen.
 

Antera

Donateur
jouw auto is nooit op de markt gekomen met het blok van de RS. Het is dus de vraag of er wel en type goedkeuring hiervoor bestaat. ( dit wil zeggen dat iemand zon combi al eens op kenteken heeft laten zetten. ) is dit niet zal je en keuringsprocedure moeten aangaan om deze op kenteken te krijgen. Je remmen moeten voldoen minimaal want het vermogen nemt toe en dit kan niet met de standaard remmerij die je hebt. Je haalt dan niet de gewenste vertraging. Daarnaast moet de rest ook in orde zijn. Deugedelijk ingebouwd zijn en je uitlaat mag geen onnodig kabaal maken.

Veder zijn er geen bijzonderheden hieraan verbonden. Let op als je de auto naar de RDW brengt voor een typegoedkeuring dat je originele kenteken vervalt als de auto niet voldoet aan de eisen en je niet binnen en door hun gestelde periode de auto komt laten zien zoals het hoort.
 

turboturbo

Forumguru
Kortom; klinkt leuk, maar je auto omruilen is dan toch het makkelijkst.......?
(zou bij nader inzien ook wel een vRS willen ;), benzine dan wel te verstaan)
 

van_der_P

Senior Member
Ik ga dit natuurlijk niet doen. Wil alleen weten of zo'n ingrijpende aanpassing is toegestaan, zonder je voertuig opnieuw te laten keuren. Dat blijkt dus niet toegestaan.
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26: ik denk dat er een misverstandje is. Ik bedoelde dat bij tunen binnen bepaalde grenzen géén RDW-keuring nodig is. Bij vervangen van het motorblok voor een ander type motorblok is zo'n keuring altijd nodig/verplicht.

Overigens kun je aan de hand van de gegevens die op je kenteken staat, zelf in veel gevallen ook al zien dat een herkeuring nodig is, bijvoorbeeld als het aantal cilinders veranderdt, de cilinderinhoud, of het leeggewicht van de auto. En het leeggewicht verandert ongeveer per definitie als je een ander motortype er in hangt.
 

Monteurtje

Forumguru
Je wou weten of een herkeuring nodig is bij het monteren van een andere motor. Je hebt het een benzine naar diesel. Dat moet herkeurd worden. Je brandstof soort klopt niet met wat op je kenteken staat. Dat is afkeur. Voor de APK
 

Hetzer

Forumguru
Volgens mij ging het om het blok van de F-1 RS, dus zou dat wel kunnen cfm de apk-normen ,dat is immers een diesel
 

Monteurtje

Forumguru
@hetzer. Ik heb het idd niet goed gelezen. Lees het op een klein schermpje van de telefoon. Dan heeft de APK geen invloed. Wel als je van 3-> 4 cilinders gaat of andersom.
 
Bovenaan Onderaan