Een hoop (kleine) problemen om de Skoda Octavia SR 1600i

Stephan21

Nieuw lid
Goeiemiddag Heren,

Ik zal mijzelf even voorstellen, ik ben Stephan Ceulen afkomstig uit Hasselt in België. Ik rijd al 5jaar graag met mijn O1 die ik voor een appel en ei heb kunnen kopen van mijn schoonmoeder met 95000 km ondertussen wel al 180 000. Maaaaaarrrr... Er zijn wat problemen die me hoe langer hoe meer beginnen te storen. Wel heb ik de auto zeer graag ookal heeft hij wat probs. (koppakking, koppeling, bougiekabels, silentblokken, lambasonde, etc reeds vervangen)

1) Volgens mij is het een soort van stroomverlies. Om te beginnen, de batterij is momenteel 4jaar oud. Het probleem komt vooral voor in de winter. Als ik bijv. een scherpe bocht neem, dan gaat het batt. lampje branden en valt hij uit. Ik kan wel steed opnieuw starten zonder problemen. Hij heeft dit ook erger als de kachel goed opstaat samen met de lichten en etc... Ook als ik bv een kruispunt oprij, en ontkoppel dan valt hij spontaan uit. (niet leuk met servopomp etc die uitvalt:smiley29:) Het viel me ook op als ik mijn richtingaanwijzer aanzet dat mijn achterlicht minder gaat. (ik ken dit voorval bij zware audio installaties in de auto maar toch niet met een lampje?)

2) De auto heeft precies de hik. Als ik voor een rood licht sta gaan de toeren van + - 800 --> 1200 wisselend. Garage heeft gasklephuis gereinigd + ingelezen (toen is het heel lang beter geweest) maar na 1j is dit voorval er opnieuw. Ook hier valt het me op dat het erger is met meer stroomverbruik (wintertijd langer lichten aan, kachel vol open op warm, achterruitverwarming).

Kan het ook liggen aan het scheurtje in mijn carterontluchtingsslang? Dir heb ik vorige week pas ontdekt.

3) Mijn ruitenwisser (met interval) hebben hun kuren, stoppen in het midden, blijven gaan ... Waarschijnlijk de relais of de ruitenwissermotor?

4) is meer een comfort probleem. Ik heb zetelverwarming in mijn stoffen interieur maar aan de chauffeurskant kan ik deze maar een 5tal minuten opzetten. (dan begint in mijn dashboard een relais te klikken, echt krrrrrk,krrkrkrr,rkrkrk) Kan ik deze apart kopen?

5) Als het koud is geweest piept elke morgen mijn waterpeil. Kan ik deze afdekken met iets zodat ik niet elke keer schrik:laugh:

Ik heb wat liggen zoeken en er kunnen wat oorzaken zijn; De Stuurhoeksensor die zou kapot kunnen zijn, de batterij zou bijna op kunnen zijn.

Dit was ik nog vergeten, Heel soms valt hij ook zo uit maar dan is alles weg. (zoals je de bat ontkoppeld). Alle posten van de radio zijn weg, alle verbruik en etc...

Sorry voor de vele vragen maar hoop dat iemand met zijn kennis en kunst mij kan helpen. In België zijn er maar weinig die Skoda goed kennen. Of die wat testen weten wat ik kan laten doen?

Een foto van de O1 zal ik vanavond nog toevoegen.

Grtz

Stephan
 

Bakkertje

Forumguru
Welkom hier!

Voor wat betreft 1:
Ik denk dat je accu defect is, dat verklaart dan ook waarom af en toe je auto geheel uitvalt en je je zenders verliest.
2) ik gok de EGR klep, en sowieso het schuurtje repareren. Dus eerst carterontluchting fixen, dan verder kijken.
3) Relais kun je inderdaad vervangen, ik heb ooit een relais gehad met regelbare interval, korte uitleg. Wisser van uit naar interval en weer uit, regen valt op je raam, ruitenwisser weer op interval, en dan houdt ie de tijd tussen de eerste en tweede keer wissen vast. Is echt ideaal.
http://www.ebay.com/itm/Relay-VW-AUDI-1HM-955-531-C-196-used-warranty-/390064620242

4) dat relais kun je ongetwijfeld los kopen, als er per kant een relais inzit kun je die ook even omruilen en kijken of het probleem dan over is.

5) welk waterpijl bedoel je? Die van de ruitenwisser sproeiervloeistof of je koel vloeistof?
 

Stephan21

Nieuw lid
Oei Sorry, het koelvloeistof... Er is nog geen isolatie bij de O1, in de zomer valt dit niet voor.

1) Accu kan ik altijd laten uitlezen bij een garage vermoed ik?
2) Mijn garagist kende de stuurhoeksensor niet. Volgen een ander foria, zou de O1 alles laten uitvallen om toch maar die sensor in werking te kunnen houden. Heeft u hier al ooit van gehoord?

Ohja,
Soms hapert hij in toeren en valt hij net niet uit. Batt. lampje gaat dan aan en uit.

Bedankt al in ieder geval, ik ben wel een handige harry maar met deze problemen wist ik me geen raad

Grtz
 

Bakkertje

Forumguru
Accu kunnen ze inderdaad controleren, maar helemaal betrouwbaar is dat niet. Voor het goede zou je die het beste gewoon kunnen vervangen.
De stuurhoeksensor zegt mij persoonlijk niets (ben ook maar een hobby-ist), maar veelal kun je dingen wel uitlezen met de computer (VCDS).

Dat bijna wegvallen ken ik van mijn Golf, daar zat het hem in de EGR klep. Als je aan komt rijden bij een verkeerslicht en je laat de auto uitrollen kan ie zomaar afslaan.. Erg vervelend.

Het verhaal nu zo lezend, zit de stroomverdeler bij jouw auto toevallig op de accu (net als bij een Golf IV)? Daarvan heb ik wel eens gehoord dat die dit soort gekke dingen kunnen veroorzaken. Heb je de kabels al eens goed gecontroleerd, zowel de + kant als de massa. Zit de massakabel nog goed vast?
 

Stephan21

Nieuw lid
Neen, die domme stappen heb ik nog niet nagekeken:eek:. Klopt, de golf 4 is precies dezelfde motor als mijne. De 1600 SR - 101 pk. Zijn meer in golfjes gestoken... Ik zal eens kijken, ik heb wel een grote plastic kap over de +kant zitten aan mijn batterij.

Bij het uitlezen kwamen geen problemen boven. (is wel al een kleine 6 maanden geleden geweest).

Sowieso zal de batterij aan vervanging toe zijn, na 4 jaar zijn dienst te bewijzen.

Bedankt voor het meedenken, ik zal weten wat te doen dit weekend :D
 

skodaboy

Forumguru
welkom op het skoda-forum..:aangenaam:

al weer een land en stadsgenoot erbij..:xyxthumbs:
van waar ben je precies?

grts.
 

Stephan21

Nieuw lid
Hey goeiemiddag,

Ik ben zelf oorspronkelijk van de Banneuxwijk. Momenteel woon ik in Kuringen (Baan naar Stokrooi). Hier kan ik mijn hobby, polijsten wat uitbreiden.

Ik ben al de HELE middag aan het zoeken naar een carterontluchtingslang voor mijn Skoda Octavia AKL 1998, niets te vinden... Heb reeds gebeld naar Peusens en Beverst en vinden niets, iemand hier mss een tip ???

En jij?
 

skodaboy

Forumguru
hey g'middag,

kwestie die carterontluchtingslang he..wisten de dealers niet wat je bedoelde of vonden zijn géén slang op de onderdelenlijst?
in principe zou je toch nog aan onderdelen moeten kunnen geraken van een octavia-I he..

vermits deze motor ook wel in de golf 4 zat,kun je misschien eens informere bij één of andere auto-afbreker die specialist is in VAG,op die manier geraak je misschien ook nog aan meerdere onderdelen die nodig hebt om de 01 te herstellen?

NB,hier op het forum zit ook nog passatboy(ook van Hasselt)
ik heb hem al ontmoet,hij sleutelt ook aan auto's voornamelijk VAG.
hij kan ook de auto uitlezen enzo..misschien kan hij jou verder helpen?
stuur hem anders eens een bericht,hij was laatst nog met een fabia-II bezig.

grts...
 

Stephan21

Nieuw lid
Het Skodaboy,

Goed idee, ik zal hem eens mailen. Ik heb het chassis + juiste benaming doorgegeven. Ze vonden een buis maar kwam op bijna 60 excl BTW. Volgens mijn garagist kan dit niet aan deze prijs. Nu, okkazie raden ze me af omdat de meeste buisjes rot zijn door de jaren.

Ik kreeg wel het idee om mss gewoon het kapotte deel eruit te snijden en dan met een dieselslang (zelfde diameter) met spanringen aan te draaien???? Eig enkel het kleine darmpje vervangen door bv een anders soort buis.

Grtz en merci !
 
Bovenaan Onderaan