Een nieuwe.. en wat nu ?

nomad

Senior Member
Helaas gaat mijn O2 er versneld uit vanwege de vele kilometers die ik nu maak. Ik ben helemaal weg van het brute koppel van de 2.0 TDI, maar gezien de volledig idiote prijzen die leasemaatschappijen nu hanteren, moet ik helaas een stapje terug doen. Het wordt dus of een 1.6 TDI of een 1.4 TSI. Als ik naar het geld kijk wordt het de 1.4 TSI. puur vanwege de lagere aanschafprijs en dus minder BPM. Maar hoe zijn de ervaringen met de 1.4? Het is natuurlijk niet te vergelijken met de 320 nM koppel die ik nu heb (al zijn het er volgens mij zeker meer)...

Wie is er vanuit een TDI gekomen en rijdt nu TSI ? Hoe bevalt dat ?
 

Michel

Forumguru
Volgens mij heeft Sitechris vroeger in een TDI gereden en heeft hij nu een 1.4 TSI als leaseauto.
 

jalex_h

Forumguru
Kan een 1.4 TSI uit als je zoveel kilometers rijdt?
Klinkt raar, maar meestal wel. Zelf heb ik voor een Superb het rekensommetje voor de 1.8 TSI vs de 2.0 TDI (140 pk) gemaakt. Conclusie was dat je minstens 60.000 km per jaar moest rijden om de diesel rendabel te laten zijn. En dan nog betaal je meer aan de bijtelling.

Het probleem ligt overigens niet zo zeer bij de leasemaatschappij alswel bij onze regering. Die zien een dieselrijder als milieucrimineel en die moeten flink belast worden.
Kijk maar eens naar de netto- en bruto-prijzen. Het verschil tussen de TSI en de TDI is zonder belastingen ca. €1.200,00, maar hoewel de diesel minder CO2 uit stoot, moet je flink meer BPM betalen. Gevolg is dat aan het einde van de Haagse rooftocht het verschil opgelopen is tot maar liefst € 4.800,00:crazy:. Hogere afschrijving (ook al omdat een diesel vanwege de hogere houderschapsbelasting als 2ehands minder gewild is), hogere verzekeringspremies, dat vindt je terug in je leasebedrag.

Bij de houderschapbelasting idem (ca. € 60,00 om ca. € 125,00 per maand), ook al een leuke ophoging in de factuur van de leasemaatschappij.
Dus ja, dan is een benzine toch al snel de goedkopere keuze. Ook al doet het me elke keer weer pijn bij de pomp :(.
 

nomad

Senior Member
Kan een 1.4 TSI uit als je zoveel kilometers rijdt?

Ik moet eerlijk zeggen dat dat me niks meer boeit. Onze leaseregeling is dermate slecht dat ik niet meer zelf krom ga liggen voor een leuke auto. Ik rij er inderdaad tussen 50.000 en 60.000 per jaar en nu de auto er een jaar eerder uitgaat ben ik blij dat ik straks minder ga betalen. Heb diverse opties bekeken, inclusief een grote priveauto en dan iets binnen budget (Polo GTI/ Fabia RS) zakelijk gaan rijden, maar dat werkt ook niet. Dus zoek ik de goedkoopste manier om het meeste auto voor mijn geld te krijgen. Heb natuurlijk wel wat eisen, maar hoe je ook rekent je komt elke keer weer bij die Octavia uit.
 

Klaasje

Forumguru
ik ga morgen over van 1.9 tdi naar 1.2 tsi

Ik laat me ook verrassen. Ben ook puur financieel op tsi overgestapt.
hoor goede berichten over de 1.2 tsi, dus we zien wel
 
Dan ben je bij mij aan het goede adres!
Ik kom van een Golf 5 TDI en heb nu reeds een kleine 9 maanden de 1.4 TSI.
Ik zou je eerst adviseren om mijn posts eens te bekijken over mijn auto, hier heb ik veel over de vergelijkingen en de verschillen gehad tussen de TDI en TSI.
Het heeft even geduurt want je mist de "kick" in de rug echt...
Nu, 9 maanden en 13K op de teller later ben ik net zo blij met het vermogen als ik met de TDI was.
Het blok is een stuk soepeler geworden en komt goed mee met de snellere wagens op de snelweg (wel terugschakkelen naar zijn 5)
Wel is het vermogen van de TSI turbo lafjes over een breed toerenbereik uitgesmeerd, en ik voel bij het optrekken (en dit is niet de enige 1.4 tsi waarin ik heb gereden) dat het blok soms lichtelijk moet nadenken of de turbo al aan moet of niet.
Ik weet niet waar je woont maar je mag altijd langskomen om eens een uurtje te rijden en dan kun je alles vragen wat je wilt. (krijg je iig niet de gewenste antwoorden zoals bij de dealer)

Sebas
 

nomad

Senior Member
Kijk, daar hebben we wat aan ! De kick van de 2.0 TDI is natuurlijk heerlijk en ik hoop dat die in de 1.4 ook enigzins aanweizg is. Anders doet een zak chips onder de motorkap wellicht ook nog wat ! Ik zit zelf dagelijks op de lijn Eindhoven-Landgraaf.
 
Als je van een 2 liter diesel komt is de chip misschien wel noodzakelijk.
Ik had een gechipte 1.9 TDI met 150 pk op de wieltjes.
Of je kijkt het aan en geeft het even tijd, de wagen pleziert mij steeds meer (wat ik eerlijk gezegd niet verwacht had)

Zelf woonachtig onder de rook van R'dam, werkzaam in Schiedam en één keer in de twee weken in Oosterhout (naast Breda)
Ik hoor wel of je eens langs zou willen wippen.
Groetjes,

Sebas
 

Eppi

Nieuw lid
Gewoon ervaren zou ik zeggen.
Laat je verrassen.

Ik ga half juli over van 1.6MPI "hand" naar 1.2TSI DSG.
Na 35 jaar schakelen wordt dat ongetwijfeld genieten!

Gr
Eppi
 

sitechris

Donateur
Ik rijd nu in een 1.4 tsi terwijl ik eerder in een gechipte 2.0 tdi reed. De 1.4 is een heel aardig blok. In vergelijking met de diesel is hij vooral enorm stiller. Waardeer ik wel. Prestaties van de 1.4 zijn best wel goed, met name tussen de 3000 en 5000 toeren. Trekkracht in 6 wel minder dan de diesel maar wel te doen. Daar zou een chipje ook wel wat in kunnen verbeteren. Maar de 1.4 is niet heel veel trager dan een normale 2.0 tdi en de stilte van de motor ga je waarderen. Imo dus goed te doen. Ps......topsnelheid van de 1.4 toch 214 op teller in vijfde versnelling
 

nomad

Senior Member
Bedankt voor de tips Chris ! Mijn niet gechipte 2.0 TDI tikte vorige week in Duitsland 220 op de teller aan, dus dat ontloopt elkaar weinig.. Beetje Croky onder de motorkap en het is geregeld. Misschien binnenkort maar eens proefrit gaan maken met de 1.4 TSI.
Alleen geen enkele dealer in de buurt heeft er 1 staan.
 

sitechris

Donateur
Anders probeer je even bij een VW dealer in een 1.4 te rijden, of via Pon. De 2.0 TDI voelt overigens wel iets sneller aan, maar dat is ook het karakter van de pompverstuiver. De nieuwe CR diesels missen dat explosieve al wel.
 

Okki

Donateur
Gewoon ervaren zou ik zeggen.
Laat je verrassen.

Ik ga half juli over van 1.6MPI "hand" naar 1.2TSI DSG.
Na 35 jaar schakelen wordt dat ongetwijfeld genieten!

Gr
Eppi

Zo, toe maar...eindelijk verstandig.
Ben benieuwd hoe dat rijdt.

Enne...wat wordt de kleur ?
 

nomad

Senior Member
En dan komt het moment van een proefrit.... Helaas is er nergens een 1.4 Octavia voor handen, dus maar even gereden met de SuperB sedan 1.4 TSI. Weliswaar 150 kg zwaarder dan een O2 Combi, dus dan kan het alleen maar meevallen toch ? Ik was er totaal niet van onder de indruk. Er gebeurt "niks" als je het gas eens goed indrukt. Nu is het natuurlijk appels met peren vergelijken, maar de aanbieding om met de 1.2 Octavia te rijden heb ik maar gelijk afgeslagen. Ik heb daarna wel met de 1.8 TSI DSG7 gereden en wat een verschil !!! Meer dan voldoende trekkracht en die DSG rijdt als een zonnetje. Nu zorgt de DSG bak voor een overschrijding van budget, maar dat het de 1.8 TSI gaat worden staat wel vast nu. Dit was overigens ook met een SuperB sedan, dus de O2 Combi met dezelfde motor levert al 150 kg meer fun :D
 

Freakin

Actief lid
ik ging van een 1.9 JTD (alfa) naar een 1.6MPI op gas.... haha, ook even wennen..

Maargoed, nu heb ik een kleine man op de achterbank zitten dus racen is er toch niet meer bij voor me :)
 

nomad

Senior Member
En soms gaat het heel snel.....
Vanaf 1 september ga ik rijden in een 1.8 TSI Elegance Business in de kleur Storm Blue. Wederom snel en zeer naar tevredenheid geregeld met Skoda Center Utrecht.
 

hemi24

Forumguru
Demo of voorraad, want Storm Blue is niet meer leverbaar dacht ik..?

Zeer fijne motor de 1.8 TSI! Toevallig ook nog i.c.m. een DSG?
 

nomad

Senior Member
Stond toevallig nog op voorraad :D Geen DSG erbij, maar dat wil ik ook niet. #schakelzelfwel
 
Bovenaan Onderaan