Een nieuwe Ontmoet en Groet

Steerclear

Senior Member
Beste Forummers,
Omdat ik binnen vier weken mijn Citigo Greentech Ambition 44kW 5drs geleverd krijg heb ik me vast aangemeld bij dit op het eerste gezicht goede en mooie forum.

Ik ben Eric de Bree, 48 jaar, Trotse vader van twee zonen (7 en 10 jaar) ik woon in Zeewolde en heb gewerkt als hovenier, internationaal vrachtauto- en buschauffeur, beursmanager , zelfstandig autoschadehersteller en nu ben ik werkzaam als AllRound- Rij(vaardigheids)instructeur (BCDE) en Accountmanager. En nee, geen twaalf ambachten en dertien ongelukken (of andersom)! Het is is een soort natuurlijke ontwikkeling geweest. Maar wellicht meer daarover.
Altijd al autogek geweest. Als jongetje van drie herkende ik in het donker al een auto aan de achterlichtjes. Mijn autohistorie is net zo kleurrijk geweest als mijn carriére.
Begonnen met een Citroën Dyane 435, via een Nieuwe Fiat Panda 34 en een Panda 750CL naar een Volvo 245 Turbo, een Volvo Amazon 122S Combi, een Seat Inca Sdi, een VW Transporter T4 5cyl Tdi, Volvo 740 Estate, Volvo 940 estate en nu rij ik de laatste loodjes in mijn VW Golf 1600CL aut. uit 1986.
Omdat ik de komende tijd heel (45- 50tkm) veel ga rijden heb ik weer gekozen voor een nieuwe auto: de Citigo Greentech Ambition 44kW 5drs. Kleur: Spring Green Metellic, met media-pakket, Driver- pakket, Move& Fun, All-weather en Sunroof. Verder zal de auto op winterbanden geleverd worden en zitten de zomerbanden op zwarte Apus- velgen.
De keuze was niet moeilijk. Ik was vanaf het begin al zeer gecharmeerd van kwaliteiten de VW Up!, maar het uiterlijk was het nog nét niet. Toen de Citigo uitkwam was ik om en heb ik een hele dag proefgereden en was zeer overtuigd. Kwaliteit, uitstraling, rijcomfort, motorkarakter, ruimte, rust, bedieningsgemak en verbruik gecombineerd met "Fun To Drive" deden mij besluiten om deze auto te bestellen. Ook mijn ouders hebben nagenoeg dezelfde auto besteld, in Leaf Silver, zonder sunroof. Ik verwacht de auto eind december en laat haar dan gelijk op kenteken zetten. Ik verheug me op een mooie Skoda- periode.

p.s. Mijn droomauto is een Skoda Yeti 4x4 2.0 Tdi, geen Ferrari, geen Porsche, geen Lambo, nee. Een Skoda.
Aangenaam!
 

Cordoba

Forumguru
Welkom hier, en alvast veel plezier toegewenst met de Citigo. Dat zal een hele overgang zijn van een Golf II naar een Citigo, behalve alle nieuwe snufjes, het verschil in brandstofverbruik zal enorm zijn. Ik heb zelf een Golf I(1500 blok) gehad die niet meer dan 11-11,5 km verder kwam met een liter benzine, dat zal voor een Golf II automaat waarschijnlijk nog erger zijn.

Overigens benieuwd naar welke zaken je bij Up 'net niet' vond en die bij de Citigo wel bevallen. Ook nog de Mii geprobeerd/bekeken?
 

Steerclear

Senior Member
Beste Cordoba,
De oplopende taillelijn, de "Smiley" in de voor- en achterbumper en de Barbie-kleurtjes in het Interieur van de Up! vond ik nét niet mijn smaak. Ik viel voor de nuchtere uitstraling van de Citigo. De Mii raakt geen snaar bij mij. Heel persoonlijk. De Golf 1600 Automaat doet 1:10 op LPG en dus zullen de brandstofkosten weinig verschillen laten zien.
Ik verheug me ook op de veel langere tankintervallen! De tank in de Golf is een 30 Liter ringtank met een een effectieve actiradius van max. 280 km. Ik sta zowat iedere dag aan de pomp!
 

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum en je hebt echt een sprong in de tijd gemaakt met je nieuwe Citigo. Veel plezier ermee. Ik vind trouwens ook dat de Citigo de leukste is van de drie.
 

Inge

Lid
Welkom en leuk dat er een mede forum lid is met dezelfde kleur als ik :xyxthumbs:. Heb ook een 5 deurs spring green alleen in de artic uitvoering.
Hier gaat nog wel wat aangesleuteld worden ivm wat upgrades te beginnen in de kerstvakantie met een dicht dashboard kastje en indien (dan financieel haalbaar) verwarmbare spiegels.
 
Welkom! Allereerst: Goed geschreven stuk! Ik kan het altijd waarderen als een nieuw lid ook daadwerkelijk moeite doet om zichzelf voor te stellen.

Leuke auto heb je gekocht, lekker vol optiepakketten! Vanwaar je keuze voor een Ambition en niet voor een Tour of een Elegance?

Alvast veel plezier met je auto en tot ziens op het forum!
 

Cordoba

Forumguru
Fraai filmpje steerclear/Eric :xyxthumbs: Wat me wel direct opvalt dat je je handen vaak op het onderste deel van het stuur hebt, als een ouderwetse vrachtwagenchauffeur die met een wagen zonder stuurbekrachtiging en groot stuur onderweg is. (geen afkeuring, maar meer zoals 1 gekleurde auto opvalt als ie op een parkeerplaats tussen 100 witte auto's staat)
 

Steerclear

Senior Member
Ja, zoals je ziet gebruik de klassieke doorgeefmethode met als basis de kwart-voor-drie handpositie (goed opgemerkt dat ik mijn handen vaak iets te laag heb!, daar moet ik op letten)
Op deze manier kan je de auto uitermate ontspannen besturen terwijl je het grootste deel van de tijd met twee handen op het stuur bent.

Zoals je ziet kan ik ook een rotonde en een haakse bocht op deze wijze soepel en snel doorlopen.
Voorwaarde is wel dat je de doorgeefbeweging vrij hoog inzet en dat de zithouding optimaal is:
a) Rugleuning zodanig rechtop zetten dat het hele lichaam contact maakt met de stoel
b) bij het intrappen van de koppeling het linkerbeen niet overstrekt
c) Bij het strekken van de armen je de polsen op de bovenrand van het stuur kan leggen.(dit is geen handhouding!, alleen meten)

Bij snelle stuurbewegingen (correctie achterwielslip en slalom) ga ik over op de overpakbeweging, op het circuit beoefen ik de statische handhouding, gecombineerd met de overpak.
In het dagelijks verkeer (en dat zie je op de film ook) is de doorgeefmethode mijn favoriet.
Grote voordelen zijn: grotendeels met twee handen aan het stuur, Altijd de stuurhandels onder controle, grotere voertuigstabiliteit, zicht op de meters, beter contact met de auto en minder fysieke belasting.
Verder is deze handhouding ook aan te bevelen wanneer de airbag onverhoopt mocht afgaan.
Deze komt er met +/- 400 km/u uit en dan wil je niet met je hand daarvoor zitten!
@forumleden: in dit topic graag geen discussie / meningen hierover. Start hiervoor evt. een nieuw topic.
Tip: volg eerst een goede rijvaardigheidstraining........
 

Canon-Eye

Forumguru
goed opgemerkt dat ik mijn handen vaak iets te laag heb!, daar moet ik op letten
Tsja...
Kwart voor drie, tien voor twee - je hoort van alles wat zou "moeten" of "horen".
Feit is dat ik in die posities domweg niet lekker zit en ze ook niet volhou, zeker niet op langere ritten. Ik krijg last van m'n schouders als ik niet met beide ellebogen kan rusten op de armsteunen (deur- én midden-), wat er vanzelf toe leidt dat ik ongeveer "twintig voor vier" zit.
Zal vast niet "mogen" - maar ik doe het toch...

Voordeel hiervan is wel dat ik - dankzij de stuurbekrachtiging - als het plotseling nodig is met één van de hand toch een behoorlijk haakse draai kan maken. Op de Skoda rijtrainingsdag vorig jaar mei lukte het in elk geval allemaal prima, ondanks die foute houding. :smirk:

Aanvulling: Zag na plaatsing trouwens pas je laatste zin. Nou ja, als het de mods stoort dan verplaatsen ze 't maar...
 
Steerclear, leuke video! Jouw bevindingen zijn hetzelfde als die van mij: de Citigo rijdt groter dan'ie is.

Je kunt op het forum overigens gewoon Vimeo integreren:

[video=vimeo;52343272]http://vimeo.com/52343272[/video]
 
Bovenaan Onderaan