Een opening in het motorblok, wat er volgens mij niet moet zijn?

bonnyskoda

Nieuw lid
Hallo allemaal.
Ik ben hier nieuw en heb net een skoda Octavia II in Bonny Nigeria.

De auto ziet er voor de prijs niet slecht uit, maar er zijn een paar dingen die niet kloppen.

1) Er zit een opening in het blok, die gemaakt is af fabriek, maar ik kan de startkrans er door zien. Volgens mij klopt dit niet. Zie fotos. De auto is een 1.6 BLF motor. Wat moet hier zitten in deze opening om de koppeling te beschermen.

2) Raamrubbers of raamlikkers zijn kapot en moeten vervangen. De vraag is; na lang zoeken heb ik nog geen leverancier voor nieuwe gevonden. Waar kan ik ze krijgen?
 

Bijlagen

  • IMG_00000005.jpg
    IMG_00000005.jpg
    1 MB · Weergaven: 166
  • IMG_00000004.jpg
    IMG_00000004.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 156

Ronnie

Forumguru
Opening is voor het blokkeren van de krukas tijdens reparaties, en om de bovenste dodepunt markering te kunnen zien. Raamlikkers gewoon bij de dealer bestellen.
 

Cordoba

Forumguru
Multiriem is niet aan de distributie gekoppeld. Multiriem, is de vernieuwde V-snaar, en drijft (afhankelijk van motortype) zaken aan als;
- pomp stuurbekrachtiging (bij mechanisch aangedreven pomp)
- dynamo
- soms de waterpomp
en nog wat zaken, maar heeft dus nooit invloed op de distributie.
 

BertjeB

Senior Member
een nokkenas zal omwille van het slipgevaar NOOIT met een V-snaar worden aangedreven een multiriem is de meest gebruikte variant, hierna de ketting.
 

BertjeB

Senior Member
Stroboscoop zet je voor op de krukaspoelie, timingkerfje even wit maken met een krijtje.
Op het vliegwiel staat alleen "OT", (obere totpunkt)

Ik weet uit een heel donker verleden dat ik in dat gat moest schijnen met een strobe..... maar het is erg lang geleden dus zeker weten doe ik het niet meer.....
:pieker:
 

Ronnie

Forumguru
Enkele merken hadden vroeger inderdaad het onstekingstijdstip op het vliegwiel staan, (Alfa, Leyland) ook heeft VW een tijdje een ontstekingssensor op het vliegwiel gehad.
 

Cordoba

Forumguru
Bij Skoda....correct (neem ik aan, zolang rij ik nog geen Skoda:D), maar er zijn andere merken waar de nokkenas wel degelijk middels een multi-riem of v-snaar wordt aangedreven;).

een nokkenas zal omwille van het slipgevaar NOOIT met een V-snaar worden aangedreven een multiriem is de meest gebruikte variant, hierna de ketting.

Zoals al door anderen aangegeven géén multiriem of v-snaar voor de distributie. Voor de distributie zijn er bij automotoren eigenlijk maar 2 versies:
- een ketting
- een getande riem, hierbij staan de tanden dwars op de richting van de riem, en hebben de 'tandwielen' een zelfde profiel, zodat de riem niet kan verschuiven op een 'tandwiel'. Als namelijk op één van de tandwielen de riem verschuift, dan verandert het moment waarop de kleppen openen en sluiten ten opzichte van de bewegende zuigers, met als risico dat bij diverse motortypes de zuigers tegen de kleppen kunnen slaan, met alle gevolgschade die je dan krijgt.

Bijbehorende plaatjes van getande riem met bijbehorende 'tandwielen':
th
QTT879.png


En voor de multiriem: (zie de groeven in de lengterichting)
multiriem3200v8.jpg
ProductImage.ashx
 
Bovenaan Onderaan