Een paar vraagjes over de Octavia 1.8 tsi

miles

Senior Member
Goedendag, zoals gemeld in het voorsteltopic zijn we ons aan het oriënteren op een Octavia 1.8 tsi van zo'n twee jaar oud. We willen de handgeschakelde versie ( of eigenlijk, mijn vrouw wil persé geen automaat ).

Op het internet worden nogal verschillende cijfers omtrent het benzineverbruik van dit model gegeven. Ik lees 1 op 12, maar ook 1 op 14 en soms zelfs nog zuiniger. Ik rijd dagelijks zo'n 100 km, waarvan er zeker 90 over de snelweg gaan. Vanwege spitsverkeer rijd ik met de stroom mee, met een gangetje tussen de 100 en de 120 km/u. Wat voor verbruik kan ik dan verwachten?

Ik zie dat er in de Elegance een Columbus navigatie wordt geleverd inclusief (ik geloof) acht luidsprekers. Weet iemand welk merk/type luidsprekers Skoda monteert? Zitten de luidsprekers alleen in de vier deuren?

Tevens zit er op de Elegance uitvoering een alarm. Kan iemand mij melden wat dit voor alarm is. Ik bedoel niet welke klasse, want dat heb ik reeds ontdekt, nl. klasse 3. Ik bedoel, waar reageert het op en hoe. Bij mijn Volvo is het bijvoorbeeld in de afgelopen zes jaar nog nooit loos afgegaan. Andere auto's hier in de omgeving staan echter regelmatig midden in de nacht te "gillen".

Tot slot nog een vraag aan de 1.8 tsi ervaringsdeskundigen: zijn die verhalen over extreem olieverbruik nou exemplarisch of structureel?

Veel vragen in een topic, maar het ging mij iets te ver om voor iedere vraag een apart topic te openen.

Alvast mijn dank voor de antwoorden.

Canon-Eye

Forumguru
of eigenlijk, mijn vrouw wil persé geen automaat

Dat wilde ik vroeger ook niet, totdat ik (in 2007) een keer ging proefrijden met een Octavia-2, 1,9 Tdi met DSG6. Binnen 5 minuten was ik volledig "om". Heb er vervolgens 134.000 km mee gereden met één voortdurende smile op het gezicht.

Jammer dat de Fabia GL niet met een DSG te leveren is, anders had ik het wel geweten...

Michel

Forumguru
Een Elegance Business is inderdaad uitgerust met een Columbus navigatie, 8 speakers en een alarm. De 8 speakers bestaan uit één woofer en één tweeter per deur. Merk en type zijn mij onbekend.

Bij mijn weten reageert het alarm o.a. als de auto wordt weggesleept of wordt gekanteld en verder wordt het interieur en alle deuren bewaakt.

Een Elegance uitvoering (dus zonder de toevoeging Business) heeft overigens geen Columbus navigatie en ook geen alarm, maar is wel met 8 speakers uitgerust. De Elegance is dan uitgerust met een Swing radio, dus geen navigatie.

Over de 1.8 TSI kan ik niet veel vertellen, omdat zowel mijn vorige Octavia als mijn huidige Superb een 1.4 TSI motor hebben.

Wilko

Senior Member
Ik heb de nodige kilometers in een Octavia met 1.8T motor gemaakt.
In mijn ervaring hangt veel van het verbruik af van de voet van de bestuurder.
Heb je geen boodschap aan cruise control en een redelijk zware voet, dan mag je gemiddeld net iets minder
schadelijk dan 1 op 10 rekenen. Doe je het rustiger aan, dan kom je wel boven de 1 op 12 uit.

De laatste kilometers op mijn laatste 1.8T Octavia zijn door een collega gereden. Daarna had ik initiëel interesse in het prive aanschaffen van die auto, maar er bleek voor enkele duizenden euro's aan schade gereden te zijn door die collega. Door vanaf zijn hotel naast de Duitse snelweg meteen die snelweg op te rijden en te gaan planken tot zijn eindbestemming (ook naast de snelweg), had hij onder andere de turbo gesloopt.

Wij rijden overigens sinds een jaar een O2 4x4 met 2.0 benzinemotor (150pk). Die werd geleverd tot ze de nieuwere versie van de 1.8TSIin de 4x4 plaatsten. Persoonlijk vind ik het wel prettig dat er geen turbo is die stuk kan, aan de andere kant had ik hem waarschijnlijk laten chippen als het wel een turbomotor was geweest... :)
Ook daar geldt dat het verbruik erg afhankelijk is van de rechtervoet (en de belading).

___JC___

Forumguru
Ik heb alleen ervaring met een 1.8TSI 4x4. Maar ik zit zelf rond de 1 op 11 gemiddeld. Veel op de snelweg, maar meestal iets harder dan 100 - 120. Ik denk dat 1 op 12 te doen moet zijn en dan zal de voorwielaangedreven versie nog 1 km extra doen met 1 liter benzine denk ik.

Olieverbruik heb ik geen last van. Bij 25.000km een half litertje bijgevuld, verder geen problemen.

miles

Senior Member
Hartelijk dank voor bovenstaande reacties. Ik word steeds wijzer zo. Ben nog steeds benieuwd naar merk/type speakers bij Columbus. Dit mede vanwege het feit dat ik in de prijslijst van 2011 zag dat je de speakers kan upgraden naar Pioneer speakers. Ik zou denken dat een prachtsysteem als de Columbus standaard reeds is uitgerust met topkwaliteit speakers.

Ik hou mij nog steeds aanbevolen voor de gebruikerservaringen.

Overigens een prachtig forum dit!

WesleyJD

Banned
Van de speakers hoef je niet heel veel te verwachten hoor. Zit redelijk geluid in maar als er wat volume in komt schiet het wel tekort.

___JC___

Forumguru
Ik heb het sound system en dan klinkt het wel aardig, maar met name met bass heeft het systeem wat moeite. Dat is ook de reden dat ik alsnog een subwoofer achterin heb laten plaatsen (in het reservewiel). Dan kan de bass in de speakers wat omlaag en de sub neemt het over, klinkt best goed nu.

Mijn advies, zeker upgraden naar Pioneer.

Ow ik zie nu pas dat jouw vraag over de Octavia gaat! Ik heb een Superb dus zwaarder dus een Octy zal nog wel iets zuiiniger zijn.

CDO

Forumguru
@ miles: ik heb een 1.8 TSI in een S2C handgeschakeld. Verbuik op basis van de bonnetje gemiddeld over circa 70K is circa 1 op 13.

Uitschieters naar beneden 1 op 7/8 met de caravan. 1 op 10 bij sportief rijden en doortrappen. 1 op 15 bij lange stukken op de cc met weinig wind.

en voor wat betreft olieverbuik:

- tot 60K tussen de beurten ongeveer een liter erbij (longlife interval).
- nu vanaf 60K gaat ie wat meer verbuiken, ben er nog niet achter wat het is.

Rallye

Forumguru
Ik heb de nodige kilometers in een Octavia met 1.8T motor gemaakt.
In mijn ervaring hangt veel van het verbruik af van de voet van de bestuurder.

De laatste kilometers op mijn laatste 1.8T Octavia zijn door een collega gereden.

Zat de motor die 1.8T genoemd wordt niet in een Octavia I? Dat is namelijk een wezenlijk andere motor dan de 1.8 TSI uit de Octavia II. Bedoel jij inderdaad de 1.8T uit de Octi I?

miles

Senior Member
Wederom dank voor de reacties. De kogel is door de kerk: we hebben een Skoda Octavia 1.8 tsi gekocht. Auto is nog geen twee jaar oud en heeft een lage kilometerstand. Ik heb de onderhoudshistorie gezien en geen schokkende zaken kunnen ontdekken. Grootste kostenpost was een nieuwe Columbus navi.

We hebben gekozen voor een elegance businessline uitvoering. Volgens mij is er dan weinig te wensen meer over. Wellicht ooit nog een upgrade van de geluidsisolatie.

Nog even anderhalve week wachten, in verband met het rijklaar maken van de auto, en dan kunnen we volop genieten. De proefritten die ik met de auto heb gemaakt, zijn mij zeer goed bevallen. Ik las in een Autoweek test van oktober 2008 dat de auto rumoerig zou zijn.......... Ik vond deze 2011 versie juist erg stil!

CDK

Forumguru
gefeliciteerd met je aanwinst, mooie uitvoering ook met een lekker pittig blok :) we zien de foto's wel verschijnen ;)

greetz Corné

miles

Senior Member
Even netjes afscheid nemen hier. De Skoda Octavia 1.8 Tsi is afgelopen donderdag ingeruild. Ik heb de auto gekocht met 34.000 km op de teller en hij gaat eruit met een kilometerstand van 133.750 km.

Het waren honderdduizend zeer plezierige kilometers. Ik vond het comfort van hoog niveau en ben van begin tot eind een fan geweest van deze motor.

In de vier jaar die ik met de auto heb gereden, is er alleen maar sprake geweest van normaal onderhoud. Iedere 30.000 km een beurt en twee keer per jaar een bandenwissel van zomer naar winter en weer terug. Bij deze ook nog een compliment voor de service van Martin Schilder Alkmaar de afgelopen vier jaar.

Aangezien ik sinds januari 170 km woon-werk ben gaan rijden, zijn we op zoek gegaan naar een degelijke diesel.
En die hebben we gevonden. Het is geen Skoda geworden, dus ik neem bij deze afscheid van dit forum.

turboturbo

Forumguru
Dank voor het netjes dag zeggen en vertellen hoe je Skoda bevallen is!
Wel bijzonder dat je met bijna anderhalve ton km geen last hebt gehad van overmatig olieverbruik, gezien de vele olietopics over deze 1.8tsi

miles

Senior Member
Mijn zwager heeft een Passat 1.8 Tsi uit 2011 met ook inmiddels meer dan 100.000 km op de teller. Ook daar geen overmatig olieverbruik.

Wellicht scheelt het dat ik de afgelopen vier jaar nooit korte stukjes met de auto heb gereden, maar ik ben geen techneut dus het blijft gissen.

Schippersss

Forumguru
Dank voor het netjes dag zeggen en vertellen hoe je Skoda bevallen is!
Wel bijzonder dat je met bijna anderhalve ton km geen last hebt gehad van overmatig olieverbruik, gezien de vele olietopics over deze 1.8tsi
Er zijn genoeg tsi's die er geen last van hebben, maar dat leest je nooit op internet of andere media. En als je het leest dan vind men het vreemd want hij hoort te verbruiken bij z'n km stand.

Bovenaan Onderaan