Een ton en nu al mijn kleppen aan gort

Het viel me de laatste tijd op dat mijn Roomster 1.4 bij de koude start heel moeilijk aan de praat te krijgen was. Skodadealer kon niets vinden: "zal wel aan LPG liggen" zei hij. Gekke was dat het probleem zich ook voordeed als er geen 'druppel' LPG inzat. LPG-man was er snel achter: bij starten hadden 3 cilinders geen enkele compressie. Een cilinder slingerde dus eigenlijk de andere drie aan. Nou ja, het bekende verhaal van de kleppen of de klepzittingen die niet meer goed werken. Remedie is dus een gereviseerde cilinderkop. Kostbaar verhaal.


Nu mijn vraag. Ik heb met 2 Fabia's zonder problemen 160.000 km. gereden op LPG. Geen omkijken naar. Nu zit ik met mijn Roomster op 105.000 en er is van alles mis. Rara ? Ik snap dat ik nu de bekende 'lpg is de pest voor je kleppen-discussie' uitlok, maar mijn ervaringen met de twee Fabia's vertellen een heel ander verhaal. Bovendien moet een motor toch makkelijk een ton kunnen lopen op lpg zonder noemenswaardige schade ?

groeten.
 

vinshi

Lid
hallo frans ikzelf heb ook 1 roomster gehad 1.4 16v op lpg na 85000 kilometer het zelfde verhaal nieuwe cilinderkop en bij 90000 motorbrand +koppakking lekkage. ik heb na deze roomster gezworen dat ik geen gas meer rij.Maar ik denk gewoon dat deze motor niet gemaakt is om op gas te rijden.Daarom ook nu mijn keuze voor de greenline fabia.
 

Ronnie

Forumguru
Heb je misschien de motorcode voor mij? Dan kan ik het nakijken......
Mijn motor (BKY) loopt nu feilloos 200.000 km op LPG, deze motor wordt b.v. ook door VW/Skoda als "Bi-fuel" (benz./LPG/aardgas) af fabriek aangeboden en is dus geprepareerd....
 

vinshi

Lid
sorry motorkode heb ik niet daar ik de roomster niet meer in mijn bezit heb.Ik weet wel dat het een 1.4 16v 85 pk blok was.
 
Motorcode.....zal wel op het blok staan denk ik of het boekje. Zal eens kijken.
@vinshi: motorbrand.... dat klinkt lekker. Slaan de vlammen dan uit de motorkap of zo ? Moet ik even niet aan denken.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb even gekeken of er door VW opmerkingen waren uitgebracht voor wat betreft deze motor, dit is echter niet het geval.....
 

EdK

Forumguru
Maar nu ? is het door VAG /PON goedgekeurde gasintallatie en kun je het dan onder garantie cq consumentenrecht laten verhelpen
Of is het een niet door VAG / PON goedgekeurde installatie en trekken ze dus hun handen ervan af en kun je dus zelf voor de kosten gaan opdraaien

Of als de gasinstallatie is geleverd door derden , kun je nog wat verhalen bij hun omdat ze één en ander misschien niet goed hebben afgesteld !?
 
Nee ik ben bang dat dit een gevalletje 'rekening man ' is. Pon heeft volgens mij geen enkele LPG-installatie goedgekeurd. Zag net het blok en inderdaad: bij 3 cilinders zijn de kleppen roestbruin en verzakt. Ingebrand als het ware. Volgens deskundige (die de installatie niet heeft geinstalleerd overigens) had het voorkomen kunnen worden als ik er systeempje bij had genomen dat een soort smeermiddel bijdruppelt. Tja, allemaal leuk achteraf gepraat.
 

EdK

Forumguru
Maw de leverancier van de gasinstallatie is in gebreken gebleven om een goede installatie af te leveren en had dit behoren te weten !
Of redeneer ik nu verkeerd ??
 

Falcon

Donateur
PON geeft zeker garantie op MPI motoren met gasinstallaties. Anders was mijn leasemaatschappij/dealer niet akkoord gegaan met de verkoop.
 
>Maw de leverancier van de gasinstallatie is in gebreken gebleven om een goede >installatie af te leveren en had dit behoren te weten

Nee de installate is goed, daar ligt het niet aan. Maar LPG is gewoon een brandstof die heel droog is (geen smering heeft) en veel heter verbrand. Kleppen en LPG blijft een probleem, blijkbaar.

>PON geeft zeker garantie op MPI motoren met gasinstallaties.
Ik heb tot 2 keer toe een LPG-installatie in een MPI-motor gehad en het verhaal was dat BK of Vialle de garantie overnam qua motortechniek omdat PON de installatie niet gehomoligeerd hadden. Nu kan dat anders zijn bij nieuwe Skoda's die nog onder fabrieksgarantie vallen. Ik kocht de mijne toen die al 2 jaar oud was en heb er toen LPG in laten bouwen.
 

EdK

Forumguru
Dus nu wordt het een revisie en dan weer op tot de volgende 100K km
Of toch maar de GAS installatie eruit ??

Want als je nu je kostenplaatje berekend naar de bezuiniging door op gas te rijden
Dus lagere brandstof kosten maar hogere wegenbelasting
Kom je dan evengoed nog positief uit of ga je er nu op toeleggen ?
 
>Dus nu wordt het een revisie en dan weer op tot de volgende 100K km ?

Ja, maar ik denk dat ik er nu een Flash Lube-systeem bij doe. Kost een paar tientjes en daar red je je kleppen mee. In een jaar heb ik die revisie er weer uit, maar zonde blijft het.
 

EdK

Forumguru
Inderdaad is het weer zonde geld, en het is al een dure maand zonder 13e
Maar hoop voor jou dat het gauw gereviseerd is en dat je weer gauw in je oude vertrouwde RR mag doorkachelen !
Want het is een fijne wagen om mee te rijden de RR ! ( 3,5 jaar mogen ervaren )
 

Mark

Banned
>Dus nu wordt het een revisie en dan weer op tot de volgende 100K km ?

Ja, maar ik denk dat ik er nu een Flash Lube-systeem bij doe. Kost een paar tientjes en daar red je je kleppen mee. In een jaar heb ik die revisie er weer uit, maar zonde blijft het.

Flash Lube is bij mij ook geinstaleerd samen met de lpg installatie, ondanks dat mijn kleppen gas bestendig zijn werd dit aangeraden door de instalateur. Buiten de smeerende werking is dit tevens ook een moterreiniger. Systeem werkt goed, gewoon regelmatig het reservoir bijvullen.
 

EdK

Forumguru
Afhankelijk van de grote van het resevoir denk ik zo
En een liter reservoir is het makkelijkst
Ken je in één keer die fles erin donderen
 
Bovenaan Onderaan