een trekhaak kopen...

menno

Nieuw lid
Oke, ik heb een trekhaak nodig voor mijn rubberbootje (de trailer dan). Ik kan denk ik af met een 7 polige aansluiting (geen constante stroom nodig).

De vraag is: waar koop je een trekhaak (en waar laat je hem monteren)? Ik heb de skoda dealer gebeld. Ik meen EUR 620. Komt waarschijnlijk omdat ie alleen een 13 polige monteert) De kwikfit is goedkoper (ong EUR 100 voor een 7 polige).

Ik vind EUR 620 best veel geld voor een trekhaak.

Huff

Lid
Als je een trekhaak door de dealer laat monteren is dat een mooie afneembare (totaal niet zichtbaar als die niet gemonteerd is, ook de stekker niet) en wordt die aangesloten op de CAN-bus. Dit houdt in dat er rekening wordt gehouden met parkeersensoren, mistlicht, ...

Als je er eentje van de kwikfit laat onderzetten is die misschien niet afneembaar (gat in de bumper misschien noodzakelijk) en houd die hoogstwaarschijnlijk geen rekening met de parkeersensoren (uit ondervinding is dit zéér hinderlijk)

SkodaMan

Actief lid
Ik zou altijd een 13 polige nemen want dan kun je met een verloop ook 7 polige apparaten aansluiten. Andersom niet. De Skodadealer sluit de bedrading voor de trekhaak niet aan op de achterlichten en knipperlichten maar trekt de bedrading door naar de motorruimte waar speciaal voor de trekhaak aansluitingen zitten. Dit i.v.m. de signalering van defecte lampen in de software (CANbus). Als je de bedrading direct op de achterlichten aansluit krijg je problemen.
Bovendien houdt de dealer rekening met de trekhaak in de software i.v.m. de parkeersensoren als die er op zitten.

Zoek op deze site nog maar eens op het trefwoord "trekhaak". Er is al veel over geschreven.

purk

Senior Member
wil je zeker zijn dat je er geen spijt van krijgt ,laat hem dan maar gewoon bij de dealer monteren kost iets meer maar dan weet je bijna zeker dat het goed is.

Bij moderne auto's als de O2 zal ook een Kwikfit, Profile of universele garage verplicht zijn om een originele aansluitkabel te gebruiken. Aansluiten zoals vroeger door wat kabeltjes bij de achterlichten eraan vast te klemmen zal nooit goed gaan omdat de boordcomputer dan allerlei storingen zal geven.

Het al dan niet afneembaar zijn van de kogel heeft niets te maken met wie de trekhaak heeft geleverd. Zowel een dealer als Kwikfit kunnen beide trekhaken leveren waarbij de vaste kogel ongeveer 100 euro goedkoper is dan een vaste. Ook zit er een klein prijsverschil tussen een 7-polige of 13-polige kabelboom.

Een en ander leidde bij mijn bestelling ertoe dat er tussen de dealer en Profile Tyre Center slechts 30 euro verschil zat ten gunste van Profile. Daarom heb ik de dealer maar de trekhaak laten monteren, in mijn geval een vaste kogel met 7-polige stekker voor E 565.

Octaviarijder

Actief lid
Dealer of niet, in ieder geval niet bij de Kwik flut. Ik heb echt nog nooit iets goeds gehoord van deze zogenaamde fastfitter.

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: menno</font><hr />

De kwikfit is goedkoper (ong EUR 100 voor een 7 polige).

[/ QUOTE ]

Ik denk dat je hier een schrijffoutje maakt
icon_smile_question.gif

Voor een O1 vaste haak betaal je al minstens 350 euro
722.gif

Deze wordt gewoon bijgeprikt op de achterverlichting.
De O2 haak wordt op de canbus aangesloten, ik weet zeker dat je niet voor 100 euro gaat slagen
407.gif

Probeer dit bedrijf eens:

Nooitgedacht Trekhaken Schiedam

Huff

Lid
Ik had het eerst ook anders begrepen
crazy.gif

Als het "maar" €100 scheelt zou ik al helemaal niet twijfelen en er eentje door de dealer laten plaatsen.

Ik bedoelde dat het verschil tussen een vaste kogel en afneembare kogel ongeveer 100 euro is, onafhankelijk of het bij de dealer of de fastfitter is. Ook de kabelboom is bij de dealer en fastfitter ongeveer even duur.

In mijn geval was de fastfitter in totaal slechts 30 euro goedkoper zodat ik hem door de dealer heb laten monteren. Mijn dealer was echter relatief goedkoop met E 565, andere dealers kunnen wat hogere bedragen rekenen waardoor het verschil tussen dealer en fastfitter wat groter kan zijn.

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: AMBIO2</font><hr />

Geen schrijffoutje, gewoon 100 euro goedkoper
shocked.gif

[/ QUOTE ]

Uhhh, kwestie van biertje te veel tijdens het lezen
blush.gif
945.gif

menno

Nieuw lid
Is een trekhaak eigenlijk over te zetten naar een andere auto? Even uitgaan van het feit dat ik weer een octavia 2 combi neem over 1,5/2 jaar?

</font><blockquote><font class="small">Citaat: menno</font><hr />

Is een trekhaak eigenlijk over te zetten naar een andere auto? Even uitgaan van het feit dat ik weer een octavia 2 combi neem over 1,5/2 jaar?

[/ QUOTE ]
Zolang er geen essentieel technische aanpassingen worden gedaan, moet dit geen probleem zijn. En die kans acht ik redelijk groot als je het over een termijn van max. 2 jaar hebt.
Blijft wel dat enigszins verstand van zaken moet hebben om de aansluiting op die eerder genoemde CAN-bus probleemloos te realiseren. Maar goed, zou je het overlaten aan een derde: liever alleen montagekosten dan wederom die ong. 600 euri voor een hele nieuwe set....

Bovenaan Onderaan