Eerste 1000 kilometer + max toeren aantal en aanhangwagen?

Morgen mag ik mijn superb 1.8 tsi op gaan halen. Nu staat er voor zaterdag eigenlijk een ritje met de aanhangwagen gepland. Weet iemand of de auto de eerste 1000 kilometer een aanhangwagen mag trekken? Misschien een maximum gewicht? Is er de eerste 1000 km een beperking op het toerental en de diepte van het gaspedaal? Bij mijn huidige passat 2.0tdi was dat namelijk wel zo.

Iemand een idee?
 
Gewoon lekker je aanhanger gaan trekken. De eerste km's de motor flink belasten kan echt geen kwaad, nee is zelfs goed. Bij warme motor flink op het gas, maar niet teveel toeren is goed voor het inlopen. Ik heb dit al bij diverse auto's gedaan, diesel en benzine, en nooit trammelant of olieverbruik.

Lees ook eens hier:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
 

andrehj

Forumguru
Het begrip "aanhangwagen" is nogal breed. Het maakt nl. nogal wat uit of je een tandemasser volgeladen met 1500+ kg zand de berg op gaat trekken of dat je met een klein karretje met 100 kg afval even door de bebouwde kom naar de stort gaat rijden...
Voor het eerste heb je waarschijnlijk alle 160 paarden nodig, voor het laatste misschien 15....
 

CDO

Forumguru
In het boekje staat wisselend belasten , max 3/4 van de max toeren en snelheid (en als je je daar aan houdt rij je nog vooraan met een 1.8tsi)
 

The bone collector

Senior Member
Ik zou de eerste 500 km niet te veel boven de 2500 toeren gaan en tot 2000 km niet boven 3500 toeren. En liefst beetje variëren in toeren. Zo heb ik toch altijd gehoord dat je een benzinemotor moet inrijden. Ik zou toch een beetje voorzichtig zijn met extra belasting, maar klein aanhangwagentje zal wel niet veel kwaad kunnen. Better safe than sorry zou ik zeggen.
 

RogerS

Forumguru
De dag nadat wij de auto kregen zijn wij met een vouwwagen (max 750 KG) naar Bretagne op vakantie gegaan. Gewoon het eerste deel rustig opgetrokken en ervoor gezorgd dat de DSG tijdig opschakelde om het toerental niet te hoog te laten oplopen. Geen enkel probleem.
 

adjego

Actief lid
Inrijden is eigenlijk niet meer van deze tijd. Warm rijden is veel belangrijker. Dus ik voorzie hier geen problemen in, en een keer wat te hoor in de toeren is geen probleem.
 

hemi24

Forumguru
Blijkbaar wordt niet elke Skoda met een boekje afgeleverd als ik de reacties zo bekijk, maar voor diegene die het wil weten, hierbij een stukje:

De eerste 1.500 kilometer - en daarna

Gedurende de eerste 1.500 kilometer moet de motor worden ingereden.

Tot 1.000 kilometer
– In elke versnelling niet sneller dan met 3/4 van de topsnelheid voor de betreffende versnelling rijden, dus tot hooguit 3/4 van het maximum toelaatbare motortoerental.
– Geen volgas geven.
– Hoge motortoerentallen vermijden.
– Niet met een aanhangwagen rijden.


Van 1.000 tot 1.500 kilometer
– In elke versnelling mogen de rijprestaties geleidelijk worden opgevoerd tot de topsnelheid voor de betreffende versnelling, dus tot het maximum toelaatbare motortoerental.

Tijdens de eerste bedrijfsuren heeft de motor een hogere inwendige wrijving dan later, wanneer alle bewegende delen op elkaar zijn aangepast. De rijstijl gedurende de eerste 1.500 kilometer is bepalend voor het resultaat van dit inloopproces.
Ook na de inrijperiode moet nooit met onnodig hoge motortoerentallen worden gereden. Het maximum toelaatbare motortoerental wordt aangegeven door het begin van het rode gebied op de schaal van de toerenteller. Bij wagens met schakelbak moet uiterlijk bij het bereiken van het rode bereik naar de volgende versnelling worden opgeschakeld. Buitengewoon hoge motortoerentallen bij het accelereren (gas geven) worden automatisch begrensd, maar de motor is niet tegen te hoge toerentallen beveiligd die het gevolg zijn van verkeerd terugschakelen, waardoor het motortoerental plotseling boven het toegestane maximumtoerental kan komen en de motor kan worden beschadigd.

Voor wagens met schakelbak geldt echter ook: Rijd niet met een te laag toerental. Terugschakelen als de motor niet meer regelmatig draait.
 

turboturbo

Forumguru
Mij was verteld om de cc de eerste tijd niet te gebruiken.
Dat is volgens mij omdat een continue toerental ook niet te prefereren is, tijdens het inrijden. Ik moest, toen m'n scooter een nieuwe cilinder kreeg, de eerste 250 km de motor zoveel mogelijk verschillende toertallen laten draaien. Dus continue wat afzakken, wat gas bij en optrekken stukje 40 rijden... stukje 44... stukje 35.... (ik werd er simpel van!) en idd niet volgas, niet met z'n tweeën, etc.
 

hemi24

Forumguru
Ik mis vermogen in vergelijking met mijn vorige O2 met 1.9TDI..!
Overigens beide op zelfde manier ingereden.
 

adjego

Actief lid
De 1.6 CR TDI heeft een heel ander karakter dan de 1.9 PD TDI. De 1.9 is veel explosiever tot aan 2500 toeren, terwijl de 1.6 het koppel over een groter toerenbereik beschikbaar heeft. Ik hoor van meerdere mensen dat de 1.6 veel minder explosief is, en dus een stuk minder fel aanvoelt. Dit heeft dan weer niet echt veel met inrijden te maken...;)
 

hemi24

Forumguru
:ot: @Adjego: leuk theoretisch verhaal, maar als je met de 1.6 CR TDI achter een 1.9 PD TDI aan zit te vangen op de snelweg, kun je domweg zien dat hij het bij lange na niet waar kan maken..! En ik ben zeker niet de enige die hier last van heeft!

Mocht een 2.0 TDI bij de volgende leaseauto geen haalbare kaart zijn, dan gaat het 1.6-je in elk geval wel even langs Ventura...
En dan te bedenken dat VW het zelfs durft te wagen om deze motor met 90pk te leveren in een Golf!
 

adjego

Actief lid
@Hemi24, het heeft dus niks met het inrijden te maken...;) Dan zou je eerder zeggen dat de 1.6 CR TDI de 105 Pk niet waar kan maken.
 
Het verhaal van inrijden blijft lastig. Ik vind het wel een goed plan om het zoals hemi24 zegt te doen. Ik heb mijn Octavia II toen ook zo ingereden en vond hem altijd fijn rijden. Ik ga de Superb II ook netjes inrijden. Het lastige is dat je eigenlijk geen eenduidig verhaal hebt over hoe of wat. Het inrijden op een verkeerde manier kan mogelijk ook schade toe doen welke je altijd blijft houden. Vooral dat verhaal van de CC heb ik ook gehoord, inrijden zonder de CC de eerste 1500 KM. Nu ben ik blij dat ik redelijk vaak rij waardoor ik die 1500 km zo gehaald heb en dus gelukkig maar een weekje of 2 er op moet letten.http://www.skodaforum.nl/board/member.php?1714-hemi24
 
Bovenaan Onderaan