Eerste dag in de Dynamic 1.6 Tiptronic bi-fuel

Bothje

Heel gewoon lid
Ik rij al weer een paar weken in de Roomster en vind deze auto nog steeds geweldig.

De eerste dagen aan ervaringen met de Roomster Dynamic 1.6 Tiptronic bi-fuel, welke ik heb voorgesteld in topic http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=6608 .

Nadat de dakrailingen in de kleur van de auto (cappuccino beige) weer waren gemonteerd, de Atria velgen maar dan in black-chroom zijn geplaatst, de wagen keurig opgepoetst konden we naar de dealer om de auto op te halen zo even na één uur in de middag.
Na afscheid genomen te hebben van onze Volkswagen Polo Highline (was en is toch een fijne wagen voor ons geweest) en de laatste financiële zaken te hebben afgehandeld, kregen we nogmaals uitleg over de Roomster en hoe deze te bedienen, waar alle knopjes, toeters en bellen zitten. Ook werd er bij gezegd dat ik de eerste 1000 kilometer op benzine moest rijden en nog niet op LPG.
Eindelijk konden we op weg met onze nieuwe aanwinst, tenminste als ik hem aan de praat krijg… Het blijkt dat je met een automatische versnellingsbak een wat andere startprocedure moet volgen, dus eerst de handel in Park stand zetten en dan pas kun je starten. In de Drive en daar gaan we.
De wagen ruikt heerlijk nieuw en de automatische versnelling went wonderbaarlijk snel. Bij de verkeerslichten remt de wagen wat abrupt, maar dit is inderdaad de nieuwigheid zoals genoemd in het bijbehorende boekwerk en gaat na het verder inrijden steeds soepeler.
Nog wat onwennig aan het hogere uitzicht zie ik bij de verkeerslichten een aantal hoofden van mede weggebruikers bewonderend naar mij en mijn Roomster kijken. Dat dit geen toeval was bleek toen ik een paar verkeerslichten verder weer hetzelfde zag gebeuren.
Ze volgden ons nog net niet ;) maar leuk is dat wel.
Het opschakelen gaat lekker soepel en bij het afremmen hoef je ook niet te letten op de versnelling, er word vanzelf teruggeschakeld. Heerlijk is dat. Wat al voorspeld was door de dealer, merkten we nu zelf ook. Met deze 6 versnellingsbak is de wagen veel stiller als met een schakelbak waar de proefrit mee gemaakt is.
Relaxed verder rijdend de cruise control testend, de armen rustend op de armsteunen op weg naar ons geplande foto plekje, gaat er opeens een lampje op de display branden. Het blijkt het oranje lampje van het uitlaatsysteem te zijn. Raar voor ze een fonkel nieuwe wagen. Het lampje gaat uit. Een stukje verder gaat deze weer aan en de wagen begint merkbaar minder toeren te maken. Wij naar de kant de vluchtstrook op, daar blijft de motor draaien en aan het stationaire toerental te horen leek er niets meer in de weg om terstond terug te keren naar de dealer, temeer omdat het waarschuwingslampje ook weer uit was gegaan.
Een stuk verder gereden gaat het lampje weer aan, de motor stottert wat, er wordt teruggeschakeld, hoor minder toeren en de acculamp gaat nu ook branden. Nu stopt de motor er helemaal mee en we konden gelukkig de pechstrook nog bereiken. Het zal toch geen maandagochtend auto zijn?
Nogmaals geprobeerd te starten en dit gaat prima, dus verder rijden dan maar. Helaas na ongeveer 15 meter rijden stopt de motor direct ermee.
De dealer gebeld :623:, die wist het ook zo 1,2,3 niet wat er aan de hand kon zijn en verwees ons naar het Skoda service nummer die ons wel verder kon helpen. Dit gratis nummer gebeld en een vriendelijke medewerker aan de lijn uitgelegd dat mijn nieuwe Roomster alle dienst weigerde. Maar hij wilde zijn procedure volgen en begon te vragen wat het chassis nummer van de wagen was, ook belangrijk maar ik wilde gewoon verder en wist ook niet hoelang de accu van mijn prepaid mobiel het zou volhouden, dus eerst maar gemeld waar ik mij bevond aan de hand van de gegevens op de routeplanner. Nu dat was genoteerd kon de man verder met het opvragen van de diverse autogegevens en kwam toen tot de ontdekking dat het een hele nieuwe wagen is…… Ik zie op de totaalteller 59 km staan....
De ANWB werd ingeschakeld maar dat kon wel een uurtje duren. Gelukkig stonden we nu op een idyllische parkeerplaats met uitzicht op het Oostvoornse Meer.
De bekende gele wagen arriveerde nu ruim een half uur. Weer uitgelegd dat het een splinternieuwe wagen betreft op LPG, waar ik nog niet op mag rijden maar op benzine moet inrijden. Ik moest starten, nou deed de wagen dit prompt en bleef dit ook doen. De man vroeg of ik een stukje wilde optrekken en de wagen stopte er direct weer mee. Na nog een poosje stationair te hebben gedraaid en dit ook bleef doen, besloot de man de computer uit te lezen. Boeken erbij waar de stekker zit, gelukkig was het boek bijgewerkt. De uitlezing melde geen storing. Probeer nog eens te rijden dan rij ik achter je aan, zei de man. Helaas mijn auto wilde echt geen meter verder rijden en de ANWB man gaf het op :confused: met deze elektronische storing en belde een berger uit de buurt, dit zou wel een uurtje kunnen duren voor die kwam want de spits brak aan.
Weer gebeld met de dealer dat we er aan kwamen, zodat er nog iemand was als wij zouden arriveren op de bergingswagen.
Daar even voor zessen aangekomen konden we direct in de vervangende auto stappen, maar de dealer wilde zelf nog even kijken wat er met onze auto aan de hand kon zijn. In eerste instantie hetzelfde als wat ik al had ervaren daar in de buurt van het Oostvoornse Meer. Na een blik op de LPG schakelaar te hebben geworpen was zijn indruk dat deze verkeerd kon zijn aangesloten of ergens een losse verbinding en drukte er maar eens tot zijns inziens de juiste combinatie aan lampjes ging branden. Na weer te hebben gestart bleek de auto nu langer als de bekende 5 meter te blijven rijden en er werd even een test rit gemaakt waarbij de auto het gewoon bleef doen. De waarschijnlijke fout zou dan ook dus ergens in de gasinstallatie kunnen zitten. Het advies was dan ook om zo verder te rijden op benzine en na de 1000 km naar gas over te gaan en testen hoe dat zal gaan. Wij naar huis en konden daar om 7 uur eindelijk en heel erg moe aan het eten gaan beginnen.

Door de hele toestand waren er door de hulpverleners wat vlekken achtergelaten op mijn ivory bekleding, dit is na overleg met de dealer voor mij kosteloos verwijderd door het poetsbedrijf welke ze altijd inschakelen.
Na 1000 km kon ik eindelijk op LPG over gaan en dit uittesten. Bij vulling blijken alle lampjes naar behoren te werken en na de betreffende schakelaar te hebben goed gezet, gaat na het starten op benzine het systeem automatisch op gas over.
Na een heel stuk te hebben gereden geeft een piepsignaal en een knipperend blauw lampje te kennen dat de gastank leeg is en schakelt automatisch over op benzine tot er weer voldoende gas in de tank zit.
Het eerste probleem heeft dan ook gezeten in het niveau gas in de tank. De waarschuwing van een lage druk in de gastank werkte niet omdat bij de start deze al onder het waarschuwings niveau was en ik nog onbekend was met de lampjes op het display van de gastank.

Een hele ervaring rijker is nu alles prima in orde, rij ik weer gerust in mijn trots bezit in het rond en hoop nooit meer op een bergingswagen te staan.
 

Bijlagen

  • IMG_6550.jpg
    IMG_6550.jpg
    97,6 KB · Weergaven: 78
  • IMG_6572.jpg
    IMG_6572.jpg
    92,7 KB · Weergaven: 53
  • IMG_6588.jpg
    IMG_6588.jpg
    82,8 KB · Weergaven: 65
  • IMG_6631.jpg
    IMG_6631.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 73

Boet

Actief lid
Dat klinkt een beetje of je tóch op gas gereden hebt. Maar hoe bevalt het Roomstermobiel tot nu toe?
 

___JC___

Forumguru
Zo zie je maar, op gas moet je koken en verder niks.
:xyxthumbs:

Mooie roomster hoor! Sjieke velgen
 
Zeer gave roomster!
Ik heb op mijn Fab2 ook de 16 inch Atria's, super mooie velgen maar ik vind de jouwe nog heftiger!Mag ik vragen waar je dat hebt laten doen?Ben niet bang, ik rijd lease dus ik kan je niet zomaar na-apen ;)

Jammer dat je auto er snel mee ophield maar iig veel succes ermee
 

Bothje

Heel gewoon lid
Dat klinkt een beetje of je tóch op gas gereden hebt. Maar hoe bevalt het Roomstermobiel tot nu toe?

Ja, inderdaad. Was de eerste die ik aan de telefoon had maar zo snugger geweest om dat op te merken. Uiteindelijk blijkt het zo te zijn dat het oranje lampje op de LPG display niet betekend dat je gas moet gaan tanken, maar dat je op dat moment weer dure benzine naar binnen slurpt.

Hoe de Roomster bevalt? Als ik nu in mijn Roomster zit dan denk ik: het is hier fantastisch :yeah:
 

Bijlagen

  • IMG_6629.jpg
    IMG_6629.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 21

Bothje

Heel gewoon lid
Zo zie je maar, op gas moet je koken en verder niks.
:xyxthumbs:

Mooie roomster hoor! Sjieke velgen

Zeer gave roomster!
Ik heb op mijn Fab2 ook de 16 inch Atria's, super mooie velgen maar ik vind de jouwe nog heftiger!Mag ik vragen waar je dat hebt laten doen?Ben niet bang, ik rijd lease dus ik kan je niet zomaar na-apen ;)

Jammer dat je auto er snel mee ophield maar iig veel succes ermee

Bedankt voor de complimenten.
De velgen zijn gedaan bij www.velgen.nl Twan krijgt het er nog druk mee :winkie:
 

van_der_P

Senior Member
Prachtige auto. Is met die velgen en dakrails helemaal af, past of het zo hoort.
Veel succes met de Roomster en veilige kilometers.

Het verhaal over de eerste kilometers, en de problemen leest zich als een spannend verhaal.
Het is gelukkig goed gekomen, maar snel vergeten.
 

Hetzer

Forumguru
Bedankt voor de complimenten.

Top dat je hier ook een berichtje plaats, zo word je mooie Roomster voor een wat breder publiek zichtbaar,

nogmaals veeeeeeeeeeeeeeeel rijplezier toegewenst en we zien elkaar allicht een keer in het voorbij gaan, bij Vepreda of tijdens een meeting

gr

Hetzer
 
Wat een verhaal ! Onbegrijpelijk dat ze de LPG-tank niet volgooien gelijk. Toen mijn Fabia werd afgeleverd zat er ook minimaal gas in. Raar, want het kost geen drol.
Mijn volgende wordt een Roomster op LPG, ik zal er dus op letten.

Frans
 
Wat een verhaal ! Onbegrijpelijk dat ze de LPG-tank niet volgooien gelijk. Toen mijn Fabia werd afgeleverd zat er ook minimaal gas in. Raar, want het kost geen drol.
Mijn volgende wordt een Roomster op LPG, ik zal er dus op letten.

Frans
Misschien een keuze ingegeven door veiligheid? Net als dat je soms niet met LPG-tank in een garage mag?
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb daar van gehoord maar was onder de indruk dat dit alweer jaren geleden was.

Tegenwoordig is LPG ook steeds meer "gemeengoed".
 

Bothje

Heel gewoon lid
Belastingdienst

De belastingdienst :1884: is er ook achter dat mijn RoomsteR op gas kan rijden. Na een kwartaal alleen voor benzine te hebben mogen betalen, mag ik nu ook de brandstoftoeslag voor LPG betalen. Op zich niet zo heel erg, als ik zie wat ik elke keer na het tanken mag afrekenen aan de pomp :cheer:.
Zie trouwens dat de provinciale opcenten bijna net zoveel zijn als het basisbedrag wegenbelasting :crazy:.
 

Bothje

Heel gewoon lid
1 jaar

Zie toevallig dat ik de RoomsteR vandaag een jaar in mijn bezit heb. Afgezien van de eerste kennismaking met de LPG-G3 knop, nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf van deze wagen.
De ervaringen tot nu zijn alleen maar positief. De wagen kan zeer snel optrekken, rustig cruisen, dan weer als een raket er vandoor, een volle big bag transporteren etc. etc. Met deze kleur is vuil bijna niet te zien, mede door de spatlappen komt er ook niet veel vuil op. En toch was ik hem zeer regelmatig, omdat ik zo blij ben met deze wagen....
Zit als een maatpak :xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan