Bothje
Heel gewoon lid
Ik rij al weer een paar weken in de Roomster en vind deze auto nog steeds geweldig.
De eerste dagen aan ervaringen met de Roomster Dynamic 1.6 Tiptronic bi-fuel, welke ik heb voorgesteld in topic http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=6608 .
Nadat de dakrailingen in de kleur van de auto (cappuccino beige) weer waren gemonteerd, de Atria velgen maar dan in black-chroom zijn geplaatst, de wagen keurig opgepoetst konden we naar de dealer om de auto op te halen zo even na één uur in de middag.
Na afscheid genomen te hebben van onze Volkswagen Polo Highline (was en is toch een fijne wagen voor ons geweest) en de laatste financiële zaken te hebben afgehandeld, kregen we nogmaals uitleg over de Roomster en hoe deze te bedienen, waar alle knopjes, toeters en bellen zitten. Ook werd er bij gezegd dat ik de eerste 1000 kilometer op benzine moest rijden en nog niet op LPG.
Eindelijk konden we op weg met onze nieuwe aanwinst, tenminste als ik hem aan de praat krijg… Het blijkt dat je met een automatische versnellingsbak een wat andere startprocedure moet volgen, dus eerst de handel in Park stand zetten en dan pas kun je starten. In de Drive en daar gaan we.
De wagen ruikt heerlijk nieuw en de automatische versnelling went wonderbaarlijk snel. Bij de verkeerslichten remt de wagen wat abrupt, maar dit is inderdaad de nieuwigheid zoals genoemd in het bijbehorende boekwerk en gaat na het verder inrijden steeds soepeler.
Nog wat onwennig aan het hogere uitzicht zie ik bij de verkeerslichten een aantal hoofden van mede weggebruikers bewonderend naar mij en mijn Roomster kijken. Dat dit geen toeval was bleek toen ik een paar verkeerslichten verder weer hetzelfde zag gebeuren.
Ze volgden ons nog net niet maar leuk is dat wel.
Het opschakelen gaat lekker soepel en bij het afremmen hoef je ook niet te letten op de versnelling, er word vanzelf teruggeschakeld. Heerlijk is dat. Wat al voorspeld was door de dealer, merkten we nu zelf ook. Met deze 6 versnellingsbak is de wagen veel stiller als met een schakelbak waar de proefrit mee gemaakt is.
Relaxed verder rijdend de cruise control testend, de armen rustend op de armsteunen op weg naar ons geplande foto plekje, gaat er opeens een lampje op de display branden. Het blijkt het oranje lampje van het uitlaatsysteem te zijn. Raar voor ze een fonkel nieuwe wagen. Het lampje gaat uit. Een stukje verder gaat deze weer aan en de wagen begint merkbaar minder toeren te maken. Wij naar de kant de vluchtstrook op, daar blijft de motor draaien en aan het stationaire toerental te horen leek er niets meer in de weg om terstond terug te keren naar de dealer, temeer omdat het waarschuwingslampje ook weer uit was gegaan.
Een stuk verder gereden gaat het lampje weer aan, de motor stottert wat, er wordt teruggeschakeld, hoor minder toeren en de acculamp gaat nu ook branden. Nu stopt de motor er helemaal mee en we konden gelukkig de pechstrook nog bereiken. Het zal toch geen maandagochtend auto zijn?
Nogmaals geprobeerd te starten en dit gaat prima, dus verder rijden dan maar. Helaas na ongeveer 15 meter rijden stopt de motor direct ermee.
De dealer gebeld :623:, die wist het ook zo 1,2,3 niet wat er aan de hand kon zijn en verwees ons naar het Skoda service nummer die ons wel verder kon helpen. Dit gratis nummer gebeld en een vriendelijke medewerker aan de lijn uitgelegd dat mijn nieuwe Roomster alle dienst weigerde. Maar hij wilde zijn procedure volgen en begon te vragen wat het chassis nummer van de wagen was, ook belangrijk maar ik wilde gewoon verder en wist ook niet hoelang de accu van mijn prepaid mobiel het zou volhouden, dus eerst maar gemeld waar ik mij bevond aan de hand van de gegevens op de routeplanner. Nu dat was genoteerd kon de man verder met het opvragen van de diverse autogegevens en kwam toen tot de ontdekking dat het een hele nieuwe wagen is…… Ik zie op de totaalteller 59 km staan....
De ANWB werd ingeschakeld maar dat kon wel een uurtje duren. Gelukkig stonden we nu op een idyllische parkeerplaats met uitzicht op het Oostvoornse Meer.
De bekende gele wagen arriveerde nu ruim een half uur. Weer uitgelegd dat het een splinternieuwe wagen betreft op LPG, waar ik nog niet op mag rijden maar op benzine moet inrijden. Ik moest starten, nou deed de wagen dit prompt en bleef dit ook doen. De man vroeg of ik een stukje wilde optrekken en de wagen stopte er direct weer mee. Na nog een poosje stationair te hebben gedraaid en dit ook bleef doen, besloot de man de computer uit te lezen. Boeken erbij waar de stekker zit, gelukkig was het boek bijgewerkt. De uitlezing melde geen storing. Probeer nog eens te rijden dan rij ik achter je aan, zei de man. Helaas mijn auto wilde echt geen meter verder rijden en de ANWB man gaf het op met deze elektronische storing en belde een berger uit de buurt, dit zou wel een uurtje kunnen duren voor die kwam want de spits brak aan.
Weer gebeld met de dealer dat we er aan kwamen, zodat er nog iemand was als wij zouden arriveren op de bergingswagen.
Daar even voor zessen aangekomen konden we direct in de vervangende auto stappen, maar de dealer wilde zelf nog even kijken wat er met onze auto aan de hand kon zijn. In eerste instantie hetzelfde als wat ik al had ervaren daar in de buurt van het Oostvoornse Meer. Na een blik op de LPG schakelaar te hebben geworpen was zijn indruk dat deze verkeerd kon zijn aangesloten of ergens een losse verbinding en drukte er maar eens tot zijns inziens de juiste combinatie aan lampjes ging branden. Na weer te hebben gestart bleek de auto nu langer als de bekende 5 meter te blijven rijden en er werd even een test rit gemaakt waarbij de auto het gewoon bleef doen. De waarschijnlijke fout zou dan ook dus ergens in de gasinstallatie kunnen zitten. Het advies was dan ook om zo verder te rijden op benzine en na de 1000 km naar gas over te gaan en testen hoe dat zal gaan. Wij naar huis en konden daar om 7 uur eindelijk en heel erg moe aan het eten gaan beginnen.
Door de hele toestand waren er door de hulpverleners wat vlekken achtergelaten op mijn ivory bekleding, dit is na overleg met de dealer voor mij kosteloos verwijderd door het poetsbedrijf welke ze altijd inschakelen.
Na 1000 km kon ik eindelijk op LPG over gaan en dit uittesten. Bij vulling blijken alle lampjes naar behoren te werken en na de betreffende schakelaar te hebben goed gezet, gaat na het starten op benzine het systeem automatisch op gas over.
Na een heel stuk te hebben gereden geeft een piepsignaal en een knipperend blauw lampje te kennen dat de gastank leeg is en schakelt automatisch over op benzine tot er weer voldoende gas in de tank zit.
Het eerste probleem heeft dan ook gezeten in het niveau gas in de tank. De waarschuwing van een lage druk in de gastank werkte niet omdat bij de start deze al onder het waarschuwings niveau was en ik nog onbekend was met de lampjes op het display van de gastank.
Een hele ervaring rijker is nu alles prima in orde, rij ik weer gerust in mijn trots bezit in het rond en hoop nooit meer op een bergingswagen te staan.
De eerste dagen aan ervaringen met de Roomster Dynamic 1.6 Tiptronic bi-fuel, welke ik heb voorgesteld in topic http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=6608 .
Nadat de dakrailingen in de kleur van de auto (cappuccino beige) weer waren gemonteerd, de Atria velgen maar dan in black-chroom zijn geplaatst, de wagen keurig opgepoetst konden we naar de dealer om de auto op te halen zo even na één uur in de middag.
Na afscheid genomen te hebben van onze Volkswagen Polo Highline (was en is toch een fijne wagen voor ons geweest) en de laatste financiële zaken te hebben afgehandeld, kregen we nogmaals uitleg over de Roomster en hoe deze te bedienen, waar alle knopjes, toeters en bellen zitten. Ook werd er bij gezegd dat ik de eerste 1000 kilometer op benzine moest rijden en nog niet op LPG.
Eindelijk konden we op weg met onze nieuwe aanwinst, tenminste als ik hem aan de praat krijg… Het blijkt dat je met een automatische versnellingsbak een wat andere startprocedure moet volgen, dus eerst de handel in Park stand zetten en dan pas kun je starten. In de Drive en daar gaan we.
De wagen ruikt heerlijk nieuw en de automatische versnelling went wonderbaarlijk snel. Bij de verkeerslichten remt de wagen wat abrupt, maar dit is inderdaad de nieuwigheid zoals genoemd in het bijbehorende boekwerk en gaat na het verder inrijden steeds soepeler.
Nog wat onwennig aan het hogere uitzicht zie ik bij de verkeerslichten een aantal hoofden van mede weggebruikers bewonderend naar mij en mijn Roomster kijken. Dat dit geen toeval was bleek toen ik een paar verkeerslichten verder weer hetzelfde zag gebeuren.
Ze volgden ons nog net niet maar leuk is dat wel.
Het opschakelen gaat lekker soepel en bij het afremmen hoef je ook niet te letten op de versnelling, er word vanzelf teruggeschakeld. Heerlijk is dat. Wat al voorspeld was door de dealer, merkten we nu zelf ook. Met deze 6 versnellingsbak is de wagen veel stiller als met een schakelbak waar de proefrit mee gemaakt is.
Relaxed verder rijdend de cruise control testend, de armen rustend op de armsteunen op weg naar ons geplande foto plekje, gaat er opeens een lampje op de display branden. Het blijkt het oranje lampje van het uitlaatsysteem te zijn. Raar voor ze een fonkel nieuwe wagen. Het lampje gaat uit. Een stukje verder gaat deze weer aan en de wagen begint merkbaar minder toeren te maken. Wij naar de kant de vluchtstrook op, daar blijft de motor draaien en aan het stationaire toerental te horen leek er niets meer in de weg om terstond terug te keren naar de dealer, temeer omdat het waarschuwingslampje ook weer uit was gegaan.
Een stuk verder gereden gaat het lampje weer aan, de motor stottert wat, er wordt teruggeschakeld, hoor minder toeren en de acculamp gaat nu ook branden. Nu stopt de motor er helemaal mee en we konden gelukkig de pechstrook nog bereiken. Het zal toch geen maandagochtend auto zijn?
Nogmaals geprobeerd te starten en dit gaat prima, dus verder rijden dan maar. Helaas na ongeveer 15 meter rijden stopt de motor direct ermee.
De dealer gebeld :623:, die wist het ook zo 1,2,3 niet wat er aan de hand kon zijn en verwees ons naar het Skoda service nummer die ons wel verder kon helpen. Dit gratis nummer gebeld en een vriendelijke medewerker aan de lijn uitgelegd dat mijn nieuwe Roomster alle dienst weigerde. Maar hij wilde zijn procedure volgen en begon te vragen wat het chassis nummer van de wagen was, ook belangrijk maar ik wilde gewoon verder en wist ook niet hoelang de accu van mijn prepaid mobiel het zou volhouden, dus eerst maar gemeld waar ik mij bevond aan de hand van de gegevens op de routeplanner. Nu dat was genoteerd kon de man verder met het opvragen van de diverse autogegevens en kwam toen tot de ontdekking dat het een hele nieuwe wagen is…… Ik zie op de totaalteller 59 km staan....
De ANWB werd ingeschakeld maar dat kon wel een uurtje duren. Gelukkig stonden we nu op een idyllische parkeerplaats met uitzicht op het Oostvoornse Meer.
De bekende gele wagen arriveerde nu ruim een half uur. Weer uitgelegd dat het een splinternieuwe wagen betreft op LPG, waar ik nog niet op mag rijden maar op benzine moet inrijden. Ik moest starten, nou deed de wagen dit prompt en bleef dit ook doen. De man vroeg of ik een stukje wilde optrekken en de wagen stopte er direct weer mee. Na nog een poosje stationair te hebben gedraaid en dit ook bleef doen, besloot de man de computer uit te lezen. Boeken erbij waar de stekker zit, gelukkig was het boek bijgewerkt. De uitlezing melde geen storing. Probeer nog eens te rijden dan rij ik achter je aan, zei de man. Helaas mijn auto wilde echt geen meter verder rijden en de ANWB man gaf het op met deze elektronische storing en belde een berger uit de buurt, dit zou wel een uurtje kunnen duren voor die kwam want de spits brak aan.
Weer gebeld met de dealer dat we er aan kwamen, zodat er nog iemand was als wij zouden arriveren op de bergingswagen.
Daar even voor zessen aangekomen konden we direct in de vervangende auto stappen, maar de dealer wilde zelf nog even kijken wat er met onze auto aan de hand kon zijn. In eerste instantie hetzelfde als wat ik al had ervaren daar in de buurt van het Oostvoornse Meer. Na een blik op de LPG schakelaar te hebben geworpen was zijn indruk dat deze verkeerd kon zijn aangesloten of ergens een losse verbinding en drukte er maar eens tot zijns inziens de juiste combinatie aan lampjes ging branden. Na weer te hebben gestart bleek de auto nu langer als de bekende 5 meter te blijven rijden en er werd even een test rit gemaakt waarbij de auto het gewoon bleef doen. De waarschijnlijke fout zou dan ook dus ergens in de gasinstallatie kunnen zitten. Het advies was dan ook om zo verder te rijden op benzine en na de 1000 km naar gas over te gaan en testen hoe dat zal gaan. Wij naar huis en konden daar om 7 uur eindelijk en heel erg moe aan het eten gaan beginnen.
Door de hele toestand waren er door de hulpverleners wat vlekken achtergelaten op mijn ivory bekleding, dit is na overleg met de dealer voor mij kosteloos verwijderd door het poetsbedrijf welke ze altijd inschakelen.
Na 1000 km kon ik eindelijk op LPG over gaan en dit uittesten. Bij vulling blijken alle lampjes naar behoren te werken en na de betreffende schakelaar te hebben goed gezet, gaat na het starten op benzine het systeem automatisch op gas over.
Na een heel stuk te hebben gereden geeft een piepsignaal en een knipperend blauw lampje te kennen dat de gastank leeg is en schakelt automatisch over op benzine tot er weer voldoende gas in de tank zit.
Het eerste probleem heeft dan ook gezeten in het niveau gas in de tank. De waarschuwing van een lage druk in de gastank werkte niet omdat bij de start deze al onder het waarschuwings niveau was en ik nog onbekend was met de lampjes op het display van de gastank.
Een hele ervaring rijker is nu alles prima in orde, rij ik weer gerust in mijn trots bezit in het rond en hoop nooit meer op een bergingswagen te staan.