Eerste electrische ŠKODA: Octavia Green E Line

MarcoO2

Forumguru
Skoda presenteert elektrische Octavia Green E Line

m1gy57rba7dx_600.jpg


Het was natuurlijk een kwestie van tijd voordat Skoda met een elektrische auto zou komen. Vandaag tonen de Tsjechen de verder geconcretiseerde Octavia Green E Line, een verder gevorderd concept van een volledig elektrische auto.

Afgelopen najaar wisten we al dat Skoda met een elektrische auto zou komen. Nu is het model wat verder geconcretiseerd, al hebben we nog steeds te maken met een studiemodel. De Green E Line is uitgerust met accu bestaande uit 180 lithium-ion cellen. Deze krachtbron levert constant 60 kW, maar kan maximaal ook 85 kW genereren. Daarmee ligt het koppel op 270 Nm, waardoor de auto in 12 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h sprint. De begrensde topsnelheid ligt op 135 kilometer per uur. Verder heeft Skoda de accu’s verspreid over het platform van deze Octavia gemonteerd, zodat de gewichtsverdeling gunstig blijft.

De actieradius van de auto meet 150 kilometer, waarna er acht uur nodig is om de auto via een 230V-stroomnet (vier uur met 400V) weer op te laden. Onderweg laadt de auto ook bij door middel van een systeem voor energierecuperatie en de in het dak gemonteerde zonnepanelen. Later dit jaar houdt Skoda een praktijkproef in het thuisland, waarbij Tsjechen met de auto kunnen rijden.

bron: autoweek
 

Falcon

Donateur
Hiermee loopt Skoda toch redelijk voorop mee! Heel interresant en zeker dat ze al de gewone burger erin laten rijden! Leuk nieuws!

Nu maar hopen dat ze wel standaard hulpveren installeren :smirk:
 

Aiii

Lid
Ervan uitgaande dat je bang bent voor het gewicht van de accu's en niet verwacht een trekhaak te mogen monteren: als ze daadwerkelijk de accu's goed gedistribueerd hebben zou het geen probleem moeten opleveren voor de overhang achter.

Maar daarentegen kom je al goed aan de grond als je een paar achterpassagiers hebt, dus misschien is dat een futiele gedachte en zijn hulpveren idd geen overbodige luxe. :)
 

MarcoO2

Forumguru
Ja, dat zie je (helaas) vrijwel zonder uitzondering bij electrische of hybride auto's, van die dichte velgen. Logisch natuurlijk, maar niet mooi!
 

ppaddo

Lid
Ik wilde dezelfde opmerking maken over de velgen. Alsof ze het licht-metaal van een Volvo DrivE versie hebben gestolen.
150 km rijden en dan 4 tot 8 uur laden... Iets zegt me dat dat in Nederland (nog) geen succes gaat worden. Daarnaast zal de prijs hard richting een halve ton lopen (ja, ja het betere giswerk).

Ik vraag me wel eens af wanneer we een electrische Octavia Combi kunnen kopen waar we 500 km of meer mee kunnen rijden voor 35000 euro. Daar zal vast nog wel een paar jaartjes overheen gaan.
 

Witte Yeti

Actief lid
Eerste electrische ŠKODA

11 januari 2012

Eerste electrische ŠKODA: Octavia Green E Line

Met de ŠKODA Octavia Green E Line laat ŠKODA opnieuw zien dat aandacht voor duurzaamheid en vergroening hoog in het vaandel staan. De Green E Line is de eerste elektrische auto van ŠKODA. Sinds kort rijdt in Tsjechië een testvloot van 10 exemplaren rond. Het doel is helder: praktijkervaring opdoen.

De test met de Octavia Green E Line geeft ŠKODA inzicht in de ins en outs van elektrisch aangedreven auto’s.
Momenteel rijdt deze electrische auto alleen nog maar in Tsjechië.

Kijk verder voor meer informatie over de Octavia >

Elektrische power en ruimte voor vijf

De Octavia Green E Line is gebaseerd op de Octavia Combi. Het platform is ideaal om plek te creëren voor de accu’s, regelunits en elektromotor. Die laatste levert een piekvermogen van 85 kW. Het maximum koppel van 270 Nm is van meet af aan beschikbaar, zoals gebruikelijk bij elektrische auto’s. Dat maakt dat de Green E Line vlot optrekt, wat met name in stadsverkeer prettig is. De Octavia sprint in ongeveer 12 seconden van 0 naar 100 km/h. De top is begrensd op 135 km/h.

Het lithium-ion accupakket van de Octavia Green E Line is goed voor een actieradius van maximaal 150 kilometer, waarmee de auto voldoet aan de gebruikseisen van de meeste Europese forensen. De accu’s bestaan uit 180 cellen die samen 26,5 kW genereren. Het 315 kilogram wegende accupakket is in het middendeel en achteraan de bodem geplaatst. Ook is een stukje van de bagageruimte gebruikt. De auto biedt plek aan vijf personen.

Onderweg blijft de bestuurder van de Octavia Green E Line op de hoogte van alle belangrijke informatie over vermogen, verbruik, accucapaciteit en actieradius. Het scherm van het navigatiesysteem toont de actuele energiestromen. Zo ziet de bestuurder of en hoeveel elektriciteit de auto consumeert en dat tijdens remmen en uitrollen energie terugvloeit.

De specs van de Octavia Green E Line op een rij

Vermogen 60 kW
Piekvermogen 85 kW ged. 60 secs
Koppel 270 Nm Topsnelheid 135 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12 secs
Actieradius max 150 km
Accutype lithium-ion
Accugewicht ca. 315 kg
Accucapaciteit 26.5 kWh
Oplaadtijd 8 uur | 230 V - 2 uur |400 V (krachtstroom)

bron
 

Canon-Eye

Forumguru
Bijna goed!
Met een bereik van 300km tussen de oplaadbeurten wordt-ie (voor mij) interessant, vanaf 500km helemaal goed.
Nu de prijs nog, en de verwachte levensduur van het accupakket? (Zal nog wel even duren voor hij betaalbaar verschijnt, schat ik zo...)
 

Falcon

Donateur
Tesla geeft 8 jaar garantie op zijn Lithion accu pakket in de Tesla S. Misschien een goede richtlijn.

Mooi werk dit van Skoda!
 

van_der_P

Senior Member
Het gaat het toch niet worden die elektrische auto.
Het is een stap terug in de mobiliteit.
Nu rij je op benzine, diesel of gas, en als de tank leeg is ga je naar de pomp en in 10 minuten ben je weer onderweg. Kun je weer 500 tot 1000 km.
Met die elektrische Octavia kun je 150 km als je rustig en beheerst rijdt. Daarna mag die weer 8 uur aan de lader.
Je zit met een zwaar accu-pakket wat de wegliging niet ten goede komt. En ook niet het eeuwige leven heeft
De auto is duur in aanschaf
Als de brandstofcel komt zijn de meeste problemen opgelost, maar nu is het een achteruitgang.
 

Pendragon

Donateur
@van_der_P: ik ben het helemaal met je eens, de elektrische auto gaat het nooit worden. Buiten dat vind ik het misleidend, want je mag dan misschien geen uitstoot hebben tijdens het rijden, maar wat dacht je van al die kolencentrales die de stroom op moeten wekken of het kernafval wat we nergens goed kwijt kunnen......het lijkt als een goed gevoel voor de burger, maar ik denk dat de auto industrie zich beter kan focussen op andere technieken en voor nu om de auto's die op benzine/diesel rijden veel zuiniger te maken. En geloof me dat kan al jaren, maar de industrie wil er maar niet aan. Misschien hebben ze afspraken met leveranciers van brandstof, wie weet.
 

Canon-Eye

Forumguru
maar wat dacht je van al die kolencentrales die de stroom op moeten wekken
Centraal grootschalig opgewekte energie biedt ook meer mogelijkheden tot centrale, grootschalige bestrijding van schadelijke effecten, omdat die op microschaal (per individuele auto) een stuk lastiger te realiseren zijn.
Wat mij betreft dus doorgaan op die ontwikkelingsweg - en vlug een beetje svp want er is nog zát te doen...
 

Fabia

† In Memoriam
Zolang ze de actieradius van electrische auto niet drastisch verbeterd blijft het m.i. een doolopende weg. Je betaald je blauw voor een electrische auto en je kan er totaal geen afstanden mee rijden verder dan pak 'm beet 50-75km kom je niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zolang ze de actieradius van electrische auto niet drastisch wordt verbeterd
Mee eens - dat is de eerste voorwaarde voor veel mensen (zie ook post #8).

Anderzijds: voor (dienst-)wagens die vooral binnen grootstedelijk gebied worden gebruikt (lokaal taxiverkeer, eerstelijns zorg, ik noem maar wat) zijn er ook nu al wel toepassingsmogelijkheden. Dit kan dan weer helpen om de ontwikkeling op gang te houden: praktijk en ontwikkeling kunnen immers niet zonder elkaar.
 

van_der_P

Senior Member
Pendragon;259433[B zei:
En geloof me dat kan al jaren, maar de industrie wil er maar niet aan. Misschien hebben ze afspraken met leveranciers van brandstof, wie weet.[/B]
Dat klopt helemaal kijk maar naar de belastingvrije modellen van tegenwoordig, M.a.w als het moet dan kan het.
Die elektrische auto is nu in de mode, dus ieder merk heeft, of maakt er een.
 
Bovenaan Onderaan