Eerste ervaringen met de O2

Maus

Nieuw lid
Jawel, ik ben nu officieel sinds 1-1/2 week een echte Skoda rijder.O2 Elegance HB opgehaald bij de dealer.
Toch na de overstap vanuit een voorloop Passat toch even schrikken van het geluidsniveau van de motor in de eerste en tweede versnelling. Zeer duidelijk is de motor te horen tijdens optrekken. Vanaf 3e versnelling tot 140 is het prima in orde.
Ook de kenissen en collega's die eerst wat lacherig deden hebben hun mening al moeten herzien.

Toch is er nog 1 ding wat mij niet helemaal lekker zit. Tijdens snelweg verkeer boven de 100 km /uur lijkt het wel of ik de hele tijd aktief moet sturen en corrigeren. Als ik het stuur los laat trekt hij niet naar 1 kant, maar toch moet je continue blijven sturen. Heeft iemand hier ook last van ? ( Ik sprak een collega met een Astra die ook een elektromechanische stuurbekrachtiging heeft die hetzelfde gevoel heeft ) En uiteraard is hier door de dealer iets aan te doen.
Detail : ik moet toch terug naar de dealer want ze hebben vergeten de carkit in te bouwen....

Al met al ben ik super tevreden over mijn O2 /forum/images/graemlins/yeah.gif
 
Dat gevoel had ik precies ook nadat ik mijn nieuwe OII had opgehaald in november, 4 maanden geleden!!! Ik kwam uit een leon 1.9tdi110 pk sport met een zeer nauwkeurig en strak afgesteld stuur en onderstel... Na een paar dagen was ik er aan gewend het viel me toen al snel niet meer op. Het is een iets comfortabeler geveerde auto, plus dat er aan de voor en achterzijde natuurlijk veel lengte oversteekt (de wielbasis is slechts 2,57m o.i.d.) waardoor het wat meer een boot is: dat kun je niet vergelijken met het comfort van de grote wielbasis van een passat.
Ik ben ook nog steeds zeer gelukkig met de octavia!!!
Op een gegeven moment gaan de nieuwe VAGjes piepen en kraken (ook de Golf bijvoorbeeld) op de drempels door de stabilisatorstang rubbers maar dat smeren ze even en dan is het weer goed.
 
Als je in de eerste week al meteen 140 in de derde versnelling gaat rijden loop je een grote kans om je motor te verknoeien. Dan heb je een grotere kans dat je motor lawaai blijft maken.

Over dat "zwevende stuurgedrag" loopt ergens een draadje. Het is namelijk niet bij iedereen zo. Ik kan zonder problemen met twee vingers sturen zonder dat ik steeds aan het corrigeren ben. Ik blijf er bij dat mensen die dit probleem hebben dit op kunnen laten lossen door de dealer.
 
ok, maar ik heb er nu geen last meer van, maar ik zal er nog eens extra op letten... Binnenkort moet ik toch weer terug naar de dealer omdat ze mijn "automatisch-op-slot-gaan-boven-de-15km/u" instelling niet konden aanzetten. De electrotechnicus was er even niet, helaas. Ze zijn er wel 1,5 met twee man mee bezig geweest dus ik hoop niet dat er allerlei andere instellingen per ongeluk zijn gezet...
 

SkodaMan

Actief lid
De O2 staat op het laatste Golf platform en daarin speelt ESP een belangrijke rol. Zonder electromechanische stuurbekrachtiging is ESP vrijwel niet te realiseren.
Die moderne stuurbekrachtiging zorgt tevens voor een perfecte rechtuitstabiliteit maar het gevolg is wel dat je met je handen aan het stuur moet zitten. Een "ouderwetse" auto heeft veel eerder de neiging om de sporen in de weg te volgen en dat lijkt dus prettig omdat je het gewend bent. De O2 terkt zich minder aan van oneffenheden in de weg wat je vooral merkt als je over een aflopende klinkerweg rijdt. De wagen geeft geen krimp.
 
Die draad over het zwabberren is hier te vinden.

Het treedt bij mij nog steeds op, en ik word er doodziek van. Je moet inderdaad continue met twee handen aan het stuur zitten, daar waar ik vroeger met mn pink kon sturen.

Diegenen die er geen last van hebben: hebben jullie 1 of twee hadnen aan het stuur? En is er misschien al nieuws van de buitenlandse fora over deze 'feature' ??
 
Ik heb totaal geen last van "zwabberen". Ik rij wel met twee handen aan het stuur, maar het zou ook met één kunnen.
 

rickske

Actief lid
Ook hier geen last van zwabberig rijgedrag,ik vind dat de auto juist zeer strak stuurt.
 

Matra_Murena

Actief lid
Ook geen last van zwabberen. Heb altijd maximaal 1 hand aan het stuur, de ander op de middenconsole/vrouw. Wagen doet precies wat ik wil.
 

Maus

Nieuw lid
En de vrouw ???Doet die dat ook ?
Als dat zo is ga ik gelijk even langs de dealer om ook dat aan te laten passen /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

___JC___

Forumguru
Eerste ervaringen zijn helemaal goed (1250km). Hij rijdt echt heerlijk en zit idem. /forum/images/graemlins/smile.gif

Maarrrr...er zijn ook minpunten. /forum/images/graemlins/frown.gif
Ik heb een rammeltje in me dashboard (erg irritant).
Me linkerventilatierooster doet niks meer.
 

LenK

Forumguru
@JC
Is het een rammel of een soort knakgeluid.
Bij mij krijg ik dat niet op een klinkerweg maar wel als door een kuil of over een bult rij, dus als de carros een wat zwaardere schok krijgt.
Lijkt op het werken van 2 materialen tegen elkaar aan, niet op een los onderdeel of klapperend deel.
 

___JC___

Forumguru
@LenK
Het is echt een trilling. Hij doet het bij een bepaald toerental (rond de 2.000) en bij een flinke bass-toon. Ergens in het dashboard zitten er net twee dingen niet tegen elkaar aan zegmaar. Als je het eenmaal weet ga je er op zitten letten en dan kan het aardig irritant worden!!
 

Maus

Nieuw lid
Bij mij kwam een ondefinieerbare rammel van een zonnebril in het opbergvakje aan het plafond. Dit heeft even geduurd voor ik daar achter was. /forum/images/graemlins/blush.gif
 

Maus

Nieuw lid
Natuurlijk rijd ik geen 140 in de derde versnelling. Ik bedoelde natuurlijk vanaf de derde versnelling en hoger, tot 140 km / uur.
 

otwee

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Die draad over het zwabberren is hier te vinden.

Het treedt bij mij nog steeds op, en ik word er doodziek van. Je moet inderdaad continue met twee handen aan het stuur zitten, daar waar ik vroeger met mn pink kon sturen.

Diegenen die er geen last van hebben: hebben jullie 1 of twee hadnen aan het stuur? En is er misschien al nieuws van de buitenlandse fora over deze 'feature' ??

[/ QUOTE ]

Bij mijn eerste km's met mijn O2 (1.6 mpi 16 inch sirius, bridgestone turanza's) valt me dit stuurgedrag ook op. De besturing is zo direct dat de kleinste stuurbeweging al teveel is, en zo ben je dus constant aan het corrigeren. Hopelijk went het maar ben bang van niet. Is er inmiddels al iemand waarbij dit probleem is opgelost?
 
Ik had in het begin ook het idee dat ik steeds aan het corrigeren was, niet echt veel en makkelijk met 2 vingers te doen, maar toch..

Ik heb op het punt gestaan om bij de dealer langs te gaan om de boel na te laten kijken, maar heb besloten om er eerst wat meer kilometers mee te doen voordat ik de dealer ging bezoeken, ook om evt andere kinderziektes in 1 keer mee te nemen. En ik moet zeggen dat ik er nu, na +/- 3000km eigenlijk geen last meer van heb.

Voor een deel was het voor mij denk ik gewenning, ik had hiervoor een Golf IV, en die heeft een compleet ander systeem van stuurbekrachtiging, en voelt daarom wat 'direkter' aan dan de O2.

Verder heb ik gemerkt dat het bij mijn O2 erg scheelde toen ik de bandendruk wat omlaag heb gebracht. Om een of andere reden stoppen ze er bij aflevering rond de 3bar in, en dat vind ik toch wel wat overdreven voor een (meestal) lichtbeladen combi op 16", ik heb de bandendruk nu terug gebracht naar de waarden zoals Skoda die opgeeft voor mijn bandenmaat, en dat scheelt een stuk in stuurgedrag, en uiteraard ook in algemeen rijcomfort.
 
Ik heb inmiddels 4000 op de teller, en ik heb er minder en minder last van. Ik had eerlijk gezegd nooit gedacht dat ik er aan zou wennen, maar het kan blijkbaar toch. Mijn tip: probeer er niet op te letten. Zodra je je gaat concentreren zul je zien dat het mis gaat.

In tegenstelling tot poster bring heb ik er juist 0,4 bar extra ingepompt, en dit leek voor mij ook wel te werken.

Misschien ligt het wel aan de banden: misschien moeten die "ingereden" worden??
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
In tegenstelling tot poster bring heb ik er juist 0,4 bar extra ingepompt, en dit leek voor mij ook wel te werken.

[/ QUOTE ]
Zat er bij jou bij aflevering ook 3 bar in dan?

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Misschien ligt het wel aan de banden: misschien moeten die "ingereden" worden??

[/ QUOTE ]
Dat geloof ik zeker ja, vandaar ook dat ik niet meteen na de eerste paar honderd km's naar de dealer ben gestapt. Hoewel ik me niet kan herinneren dat ik dat met andere auto's en banden ooit zo heb gemerkt, maargoed dit is dan ook mijn eerste ervaring met Turanza ER30's.
 
Bovenaan Onderaan