Eerste Fabia wel of niet kopen?

DeDromer

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Leuk zoveel info hier te zien en lezen...

Mijn naam is Stephan en sta op het punt om een Fabia combi 2001 aan te schaffen.

Ze heeft pas 139K gelopen en een nieuwe ketting en apk.

Ik lees veel verschillende verhalen over de 1.4 MPI motor, lekkages en koppakkingsproblemen....

Wellicht vloeken in de kerk maar kan ik deze auto beter aan mij voorbij laten gaan?

Aan de ander kant 1000 euro is niet heel veel geld...

Waar moet ik nog meer op letten?

Ben zo benieuwd naar jullie advies...

Gr Stephan

Duijzer

Donateur
Altijd even goed kijken bij een aankoop, natuurlijk. Maar 139.000 is niet veel, en echt slecht zijn die motoren niet. Je komt op een forum natuurlijk wel de problemen tegen, daar is een forum voor. Maar vergeet niet dat er enorm veel van die motoren gebouwd zijn en nog rondrijden, soms met behoorlijk hoge kilometerstanden.
Een koppakking is te vervangen, gezien de kilometerstand (als die klopt...) is dat nog niet nodig. Wel is het zaak om goed te kijken naar de onderhoudshistorie. Als die compleet is en de auto goed onderhouden is, is 139dkm geen probleem. De eigenaardigheidjes van auto en motor (bijvoorbeeld onregelmatig stationair lopen) zijn dingen waar je aan went.

Voor die 1000 euro heb je een hoop ruimte, een stevige auto, een (over het algemeen...) redelijk roestvrije carrosserie. Anders gezegd: wat koop je elders voor die prijs....? Mits onderhoud en kilometerstand klopt, en de auto geen zware crash heeft meegemaakt lijkt het me een goede keus. Succes!

Hakar

Donateur
Goedenmorgen @DeDromer .

Maak ook eens kennis met Greet.
Ook Greet wil graag weten hoe je heet.
En daarna trekken we je wel of niet over de Meet.

Voor kennismaking met dit forum, en het voorstellen bij binnenkomst zien we graag dat je gebruik maakt van meet en greet .

DeDromer

Nieuw lid
Altijd even goed kijken bij een aankoop, natuurlijk. Maar 139.000 is niet veel, en echt slecht zijn die motoren niet. Je komt op een forum natuurlijk wel de problemen tegen, daar is een forum voor. Maar vergeet niet dat er enorm veel van die motoren gebouwd zijn en nog rondrijden, soms met behoorlijk hoge kilometerstanden.
Een koppakking is te vervangen, gezien de kilometerstand (als die klopt...) is dat nog niet nodig. Wel is het zaak om goed te kijken naar de onderhoudshistorie. Als die compleet is en de auto goed onderhouden is, is 139dkm geen probleem. De eigenaardigheidjes van auto en motor (bijvoorbeeld onregelmatig stationair lopen) zijn dingen waar je aan went.

Voor die 1000 euro heb je een hoop ruimte, een stevige auto, een (over het algemeen...) redelijk roestvrije carrosserie. Anders gezegd: wat koop je elders voor die prijs....? Mits onderhoud en kilometerstand klopt, en de auto geen zware crash heeft meegemaakt lijkt het me een goede keus. Succes!

DeDromer

Nieuw lid
Hallo,

Super bedankt voor je info, is ook zo, je kunt altijd pech hebben, NAP staat er bij en het inderdaad geen mega uitgave!

Hakar

Donateur
Last minute info is info die je altijd te laat krijgt.
Als je pal voor een aankoop staat zie je toch altijd iets over het hoofd.
Mocht de verkoper drammen dat de auto alleen vandaag nog voor dat geld weg gaat, of er zo gezegd nog andere verkopers achter je staan te wachten, Laat staan.
Een fatsoenlijke verkoper gunt jou ook tijd om er over na te denken.

De blokken van de 2001 versie ken ik niet, en geen idee welke opties de auto heeft,

Via deze site https://www.autoweek.nl/ kun je alleen al op kenteken een bak aan informatie halen.
Als jou de tijd gegunt wordt, en je neemt die ook, geef dan hier de hoofdkenmerken van de auto aan, en vermeldt de opties die de auto heeft.

De deskundigen hier kunnen je dan vast meer vertellen.

Voorbeeldje.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/aankoop-fabia-welke-aandachtspunten.35273/

DeDromer

Nieuw lid
Last minute info is info die je altijd te laat krijgt.
Als je pal voor een aankoop staat zie je toch altijd iets over het hoofd.
Mocht de verkoper drammen dat de auto alleen vandaag nog voor dat geld weg gaat, of er zo gezegd nog andere verkopers achter je staan te wachten, Laat staan.
Een fatsoenlijke verkoper gunt jou ook tijd om er over na te denken.

De blokken van de 2001 versie ken ik niet, en geen idee welke opties de auto heeft,

Via deze site https://www.autoweek.nl/ kun je alleen al op kenteken een bak aan informatie halen.
Als jou de tijd gegunt wordt, en je neemt die ook, geef dan hier de hoofdkenmerken van de auto aan, en vermeldt de opties die de auto heeft.

De deskundigen hier kunnen je dan vast meer vertellen.

Voorbeeldje.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/aankoop-fabia-welke-aandachtspunten.35273/

DeDromer

Nieuw lid
Bedankt.

Ik krijg gewoon de tijd hoor en ga zo proefrijden er is totaal geen druk vanuit de verkopende partij echter was ik zelf nieuwsgierig naar wat last minute advies.

Ik denk dat ik iig weet waar ik op ga letten, 2001 en 140k is niet veel maar goed als de auto nooit onderhoud heeft gehad (ze zeggen dat de historie bekend is) kan het alsnog duurkoop worden.

Ik ga zo kijken en zal jullie op de hoogte houden.

Bedankt so far......

Hakar

Donateur
Schokdempers zijn hoogstwaarschijnlijk af, vergaan ook langzaam als een auto niet rijdt.
Kijk sowieso even onder de wielkasten of je (blank) metaal van de schokdemper ziet.
Zie je dit, zijn in ieder geval de hoezen vergaan, en zijn de dempers waarschijnlijk overleden.
Zul je tijdens een proefrit niet merken, want je kent de karakteristiek van de auto niet.

Succes.

DeDromer

Nieuw lid
Nou ik ben weer terug.

Op zich zat de auto redelijk in de lak. Echter werkte de centrale deurvergrendeling niet en ook het raam van de bestuurder niet, tevens inderdaad natte vloerbedekking achter en behoorlijk zwalken over de weg. Hoezen inderdaag vergaan.

De historie die er was maar uiteindelijk toch niet omdat de monteurs dit niet noteren volgens de verkoper nadat ie na 15 x hard slaan er achter kwam dat het raam echt niet naar benden kwam, was toch ook een teleurstelling.

Kortom ik ben geen bezitter van een Fabia en ga rustig verder kijken toch maar een paar euro meer er aan spenderen.

Duijzer

Donateur
Op zich zat de auto redelijk in de lak. Echter werkte de centrale deurvergrendeling niet en ook het raam van de bestuurder niet, tevens inderdaad natte vloerbedekking achter en behoorlijk zwalken over de weg. Hoezen inderdaag vergaan.

De historie die er was maar uiteindelijk toch niet omdat de monteurs dit niet noteren volgens de verkoper nadat ie na 15 x hard slaan er achter kwam dat het raam echt niet naar benden kwam, was toch ook een teleurstelling.
Klinkt als één die je moet laten staan. Dat een raam niet werkt is op te lossen, maar dat de verkoper dat niet even controleert voordat je komt is matig. Zwalken is niet goed, gaat in ieder geval behoorlijk geld kosten. En met geen historie wordt het helemaal een gok. Inderdaad, ik zou nog even rustig verder kijken naar een exemplaar dat misschien iets duurder is, maar dat meer vertrouwen geeft.

Hakar

Donateur
Een monteur die hard op een raam slaat om te proberen of het naar beneden wil?

Weet je zeker dat je bij een garagebedrijf bent geweest, of wasje bij een demontagebedrijf?

Die van mij is 4 jaartjes jonger,heb ik ook nog maar sinds kort, had ook problemen met het op en neer gaan van de ramen, maar dat is met rust en geduld opgelost.
Dat een verkopende partij het niet meldt bij de verkoopadvertentie kan ik me nog iets bij voorstellen, komt anders geen hond naar kijken (behalve mij PON dan),
Het melden voor je überhaupt een proefrit maakt is echter wel zo netjes.

Desalniettemin je hebt er verstandig aan gedaan om deze te laten staan.
Nu jezelf verder verdiepen in een Fabia op het forum, je even voorstellen in meet en greet , en wie weet wordt er zo een mooie betaalbare Fabia voor je uit een hoed getoverd.

turboturbo

Forumguru
Er zijn zoveel Fabia's I op de markt; een mooi exemplaar moet je vanzelf wel een keer tegenaan lopen.
Kijk, je shopt in het lagere markt segment dus dan kom je bij de wat meer louchere handelaren uit en ja een auto van 17 jaar oud kan heel wat meegemaakt hebben.
Wat ik zou doen in jouw geval is me richten op particuliere verkopers, die de Fabia met een gerust hart durven te verkopen en liefst ook zelf een hele lange tijd met plezier in bezit hebben gehad...

Check verder altijd even gratis op historie zoals aantal eigenaren etc op zomoto.nl daar kan je een redelijke indicatie van hebben. Heeft de auto vele en kortstondig eigenaren gehad, dan kan dat duiden op eigenaren die geen zin hadden bepaalde kosten te maken / reparaties te doen en/of dat de auto een mankement had waar moeilijk mee te leven viel.

Cordoba

Forumguru
Welkom Stephan, zoals al door anderen aangegeven wordt het op prijs gesteld als je jezelf even voorstelt in het meet&greet deel van het forum. Waarom zou iemand de moeite nemen om je vragen te beantwoorden als je niet eens de moeite neemt om jezelf voor te stellen?

1000 euro voor een goede Fabia is erg weinig. Ik ben momenteel bezig om een opvolger te zoeken voor mijn Fabia combi (2003, 190.000 km en een 1.4 16V blok) en krijg als inruil ongeveer het dubbele bedrag terug.

Geef ook even aan wat je zoekt (combi, hatchback of eventueel vrij zeldzame sedan), wat voor budget, eisen aan de auto (wel/geen trekhaak, airco enz.) dan kunnen anderen je ook een tip geven als ze iets weten wat aan jouw eisen voldoet.

Bovenaan Onderaan