Eerste indruk nieuwe octavia

Okkie2

Nieuw lid
Na 8 weken wachten (lekker snel) heb ik vrijdag mijn nieuwe Octavia kunnen ophalen.
De laastste paar weken begon ik steeds meer een hekel te krijgen aan het schakelen in mijn oude auto, dus ik was erg blij dat ik nu eindelijk met een DSG kon gaan rijden.

Hieronder mijn eerste indrukken en diverse dingetjes die me opvielen in vergelijking met mijn 2 laatste auto(s). Dat waren trouwens een Toyota Avensis wagon (1.8VVTI), en daarvoor een VW Golf IV variant (1.6 16V).

De auto voelt degelijk en kwalitatief goed aan.
Hij is groot genoeg voor ons gezin, grote kofferbak, voldoende ruimte op de achterbank. Weinig herrie door wind of banden, geen rammeltjes.

En dan de belangrijkste reden waarom ik deze auto gekozen heb: TSi-motor in combinatie met DSG.
Echt geweldig! De DSG schakelt erg snel over, heerlijk soepel en rustig. Maar in de Sport-stand of handmatig is het gewoon een snelle auto. Hij voelt (en is) een stuk sneller dan mijn oude avensis 1.8. Er is altijd koppel, bij rustig rijden kun je superlaag in de toeren rijden. Erg knap voor een 1.4!
De sportstand is lekker voor de snellere stoplichtsprintjes, het handmatig schakelen ga ik denk ik niet veel gebruiken.

Het onderstel is stugger dan dat van de Avensis,maar weer comfortabeler dan de oude Golf Variant. Helt weinig over in de bochten, en met de 16" velgen stuurt hij lekker strak, maar niet stuiterig. Weinig last van zijwind op de snelweg.
Al met al geeft de Octavia van de 3 auto's verreweg de meeste "fun".

Stoelen zijn lekker stevig, en ook de bijrijdersstoel heeft hoogteverstelling en lendesteun.
Het stuur is lekker van vorm, prima. Wel mis ik de bediening van de radio op het stuur. Helaas was dat niet als optie te krijgen op de business line.

Het dashboard is wit verlicht, veel rustiger dan het geel en blauw van mijn vorige auto's.
Prettig: richtingaanwijzer aantikken is 3 keer knipperen, doordrukken voor de gewone richtingaanwijzing.

De spiegels zien er van achter het stuur groot uit, beetje lomp zelfs. Maar ze zijn daardoor wel praktisch bij het achteruit inparkeren.

Nadeel is wel: je rijdt snel te hard, omdat je zelf niet meer schakelt. En door de lage toeren van de motor merk je ook niet aan de herrie. Cruise control moet dus zorgen dat ik geen bonnen krijg.

Oh, en had ik al gezegd dat de TSI/DSG geweldig rijdt? :laugh:
 

Wasmachineman

Forumguru
Leuk verhaal Okkie. Voor velen onder ons niets nieuws maar er is weer een liefhebber bij. :yeah:
Vooral die dsg staat hoog op mijn lijstje maar zal moeilijk zijn i.c.m. een greenline.

Het genoemde nadeel : je rijdt snel te hard......
Je kunt dus snelheid begrenzen in je boardcomputer. :xyxthumbs:
Zodra je harder rijdt dan de maximale ingestelde snelheid (door jou) dan piept continue het signaal en je kunt je boardcomputer niet meer gebruiken.
Dit heft zich weer op als je langer dan 5 minuten die hogere snelheid hebt.
 

plaza

Forumguru
[.Nadeel is wel: je rijdt snel te hard, omdat je zelf niet meer schakelt. En door de lage toeren van de motor merk je ook niet aan de herrie. Cruise control moet dus zorgen dat ik geen bonnen krijg.

Rijdt deze TSI dan zoveel sneller dan een 1.8 avensis ?

Leuk en positief verhaal trouwens over je nieuwe auto,
Veel rijplezier ermee.
 

hemi24

Forumguru
Je kunt dus snelheid begrenzen in je boardcomputer. :xyxthumbs:
Zodra je harder rijdt dan de maximale ingestelde snelheid (door jou) dan piept continue het signaal en je kunt je boardcomputer niet meer gebruiken.
Dit heft zich weer op als je langer dan 5 minuten die hogere snelheid hebt.

Deze feature mag je mij eens uitleggen, heb ik bij m'n 2de O2 nog steeds niet ontdekt... :icon_smile_question
 

Okkie2

Nieuw lid
Nou, als je seconden gaat tellen is hij maar 1 seconde (ongeveer) sneller naar de 100.

Qua rijgevoel is hij wel veel sneller. Cijfertjes uit mijn hoofd:
Toyota: 125 pk ; 170 nm/4300 toeren
Skoda: 122 pk ; 200 nm/1500 toeren
Door dat koppel kun je lekker vlot doorrijden, zonder dat je echt moet trappen. Bij de toyota was dat veel minder.

De tomtom geeft trouwens ook een piepje als ik te hard rijdt..., die heb ik er alleen niet altijd inzitten.

[.Nadeel is wel: je rijdt snel te hard, omdat je zelf niet meer schakelt. En door de lage toeren van de motor merk je ook niet aan de herrie. Cruise control moet dus zorgen dat ik geen bonnen krijg.

Rijdt deze TSI dan zoveel sneller dan een 1.8 avensis ?
 

hemi24

Forumguru
Ik wacht af...

Als je de instelling voor de speed warning bedoelt: deze geeft maar een korte piep en kun je gewoon weer wegklikken. Staat bij mij standaard op 135 km/h, behalve als ik op de Autobahn rijd, dan zet ik 'm altijd even uit, anders blijf je aan het wegklikken :xyxthumbs:
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik wacht af...

Als je de instelling voor de speed warning bedoelt: deze geeft maar een korte piep en kun je gewoon weer wegklikken. Staat bij mij standaard op 135 km/h, behalve als ik op de Autobahn rijd, dan zet ik 'm altijd even uit, anders blijf je aan het wegklikken :xyxthumbs:

Oh, dan heb jij toch hetzelfde denk ik. Alleen bij mij kan je het niet zomaar wegklikken. Ik moet echt zachter gaan rijden, mijn instellingen veranderen en dan kan het gas er weer op. En bij mij heb ik meer piepjes achter elkaar, vergelijkbaar met je gordel die je niet om hebt.
 

hemi24

Forumguru
Waarschuwing in het MaxiDOT zoou je weg moeten kunnen klikken met het reset knopje aan de onderkant van je ruitenwisserhendel, of zoals bij mij met het rechter scroll-wieltje op het stuur...

De engelstalige handleiding (p.18 en p.25) op skoda-auto.com geeft wel de situatie weer zoals jij 'm beschrijft, dus kan aan de basisinstelling liggen van je auto. Bij de volgende beurt even naar laten kijken bij de dealer...
 

Rallye

Forumguru
De tomtom geeft trouwens ook een piepje als ik te hard rijdt.

Hmmm, die piep heb ik er na 200 meter al afgehaald....

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat je onbewust harder rijdt dan toegestaan. Bij mij is dat altijd bewust.
 

Wasmachineman

Forumguru
Nou, met bepaalde muziek waar je leuke herinneringen aan hebt overgehouden wil ik nog wel eens onbewust te hard gaan rijden.
Kan er niets aan doen. Zo iets duurt maar een paar seconden en dan vliegt die auto ineens vooruit :yeah:.
En dan besef ik zo iets van hee, pas op of :1439: !!
 

Aiii

Lid
Ben een keer met 70 (om 3 uur snachts uiteraard) geflitst, omdat ik de tomtom op nachtkleuren aan het instellen was toen ik een vriend naar het vliegveld bracht. Toen reed ik toch echt onbewust te hard (over een lege weg In de beboude kom midden in de nacht, wat een helden daar bij de politie ook!).

Kan er na twee jaar nog steeds boos om worden! :(
 

Porettuhcs

Senior Member
Ben een keer met 70 (om 3 uur snachts uiteraard) geflitst, omdat ik de tomtom op nachtkleuren aan het instellen was toen ik een vriend naar het vliegveld bracht. Toen reed ik toch echt onbewust te hard (over een lege weg In de beboude kom midden in de nacht, wat een helden daar bij de politie ook!).

Kan er na twee jaar nog steeds boos om worden! :(


Zo zie je maar dat sommige mensen maar 1 ding te gelijk kunnen ;)

Wat betreft het flitsen.... ik geloof je niet als je beweert dat dit een mobile flitscontrole was (ivm tijdstip)... zal wel een paal geweest zijn.

Om je verder uit de dromen te helpen.... binnen de gemeente grens is de gemeente de wegbeheerder. (Provincialewegen de provincie en op de autosnelwegen het rijk) Deze onderzoekt en beslist (soms op advies van de politie) waar de hotspots zijn en zetten daar bv een maatregel neer. Dat kan uiteraard waar dat kan een verkeersdrempel, rotonde maar ook een flitspaal zijn.

Het is dus niet de politie die die paal daar neer zet. Het is de wegbeheerder die beslist waar die palen komen.

Met mobile flitscontroles kan de diender zelf beslissen waar hij gaat staan... maar een beetje diender gaat staan waar de meeste overtredingen gepleegd worden dan wel waar de grootste gevaarzetting is voor de medemens als daar snelheidsovertredingen worden gepleegd.... en soms is het idd een gemakkelijk scoren voor de schatkist...
 

Rolle

Senior Member
Zo zie je maar dat sommige mensen maar 1 ding te gelijk kunnen ;)

Wat betreft het flitsen.... ik geloof je niet als je beweerd dat dit een mobile flitscontrole was (ivm tijdstip)... zal wel een paal geweest zijn.

Om je verder uit de dromen te helpen.... binnen de gemeente grens is de gemeente de wegbeheerder. (Provincialewegen de provincie en op de autosnelwegen het rijk) Deze onderzoekt en beslist (soms op advies van de politie) waar de hotspots zijn en zetten daar bv een maatregel neer. Dat kan uiteraard waar dat kan een verkeersdrempel, rotonde maar ook een flitspaal zijn.

Het is dus niet de politie die die paal daar neer zet. Het is de wegbeheerder die beslist waar die palen komen.

Met mobile flitscontroles kan de diender zelf beslissen waar hij gaat staan... maar een beetje diender gaat staan waar de meeste overtredingen gepleegd worden dan wel waar de grootste gevaarzetting is voor de medemens als daar snelheidsovertredingen worden gepleegd.... en soms ????is het idd een gemakkelijk scoren voor de schatkist...

Meestal,

Laat ze eerst eens beginnen met de wegsituatie duidelijk te maken en hier bij ons de zones 50 en 70 af te schaffen. Hoe onduidelijker de situatie hoe liever ze het hebben. Met als gevolg dat op den duur alles stil staat.

Terug on topic met betrekking tot onvrijwillig te snel rijden. Dit ken ik van ergens. Je vertrekt aan de verkeerslichten en bent lekker aan het versnellen 1, 2, 3, 4 en dan oei sh*t je mag hier maar 70
 

Porettuhcs

Senior Member
Dit ken ik van ergens. Je vertrekt aan de verkeerslichten en bent lekker aan het versnellen 1, 2, 3, 4 en dan oei sh*t je mag hier maar 70 [

Rolle.... bedankt dat je zelf al het antwoord geeft :xyxthumbs:
 

Rallye

Forumguru
Bij mijn Mio gaat dit volledig automatisch, is dat bij TomTom echt anders of moet je nog ergens iets aanvinken?

Als je een wat oudere TomTom hebt (in mijn geval een One XL uit 2008) moet je hem inderdaad handmatig op nachtkleuren zetten. Wel onveilig dat dat in liefst drie stappen gaat, zeker voor iets dat je doet als het donker wordt. Je moet de kaart wegdrukken, opties instellen, nachtkleuren. De nieuwe doen het gelukkig automatisch.

Het valt mij overigens altijd weer op hoeveel mensen niet weten dat hun TomTom-achtige nachtkleuren kent....
 
Bovenaan Onderaan