Okkie2
Nieuw lid
Na 8 weken wachten (lekker snel) heb ik vrijdag mijn nieuwe Octavia kunnen ophalen.
De laastste paar weken begon ik steeds meer een hekel te krijgen aan het schakelen in mijn oude auto, dus ik was erg blij dat ik nu eindelijk met een DSG kon gaan rijden.
Hieronder mijn eerste indrukken en diverse dingetjes die me opvielen in vergelijking met mijn 2 laatste auto(s). Dat waren trouwens een Toyota Avensis wagon (1.8VVTI), en daarvoor een VW Golf IV variant (1.6 16V).
De auto voelt degelijk en kwalitatief goed aan.
Hij is groot genoeg voor ons gezin, grote kofferbak, voldoende ruimte op de achterbank. Weinig herrie door wind of banden, geen rammeltjes.
En dan de belangrijkste reden waarom ik deze auto gekozen heb: TSi-motor in combinatie met DSG.
Echt geweldig! De DSG schakelt erg snel over, heerlijk soepel en rustig. Maar in de Sport-stand of handmatig is het gewoon een snelle auto. Hij voelt (en is) een stuk sneller dan mijn oude avensis 1.8. Er is altijd koppel, bij rustig rijden kun je superlaag in de toeren rijden. Erg knap voor een 1.4!
De sportstand is lekker voor de snellere stoplichtsprintjes, het handmatig schakelen ga ik denk ik niet veel gebruiken.
Het onderstel is stugger dan dat van de Avensis,maar weer comfortabeler dan de oude Golf Variant. Helt weinig over in de bochten, en met de 16" velgen stuurt hij lekker strak, maar niet stuiterig. Weinig last van zijwind op de snelweg.
Al met al geeft de Octavia van de 3 auto's verreweg de meeste "fun".
Stoelen zijn lekker stevig, en ook de bijrijdersstoel heeft hoogteverstelling en lendesteun.
Het stuur is lekker van vorm, prima. Wel mis ik de bediening van de radio op het stuur. Helaas was dat niet als optie te krijgen op de business line.
Het dashboard is wit verlicht, veel rustiger dan het geel en blauw van mijn vorige auto's.
Prettig: richtingaanwijzer aantikken is 3 keer knipperen, doordrukken voor de gewone richtingaanwijzing.
De spiegels zien er van achter het stuur groot uit, beetje lomp zelfs. Maar ze zijn daardoor wel praktisch bij het achteruit inparkeren.
Nadeel is wel: je rijdt snel te hard, omdat je zelf niet meer schakelt. En door de lage toeren van de motor merk je ook niet aan de herrie. Cruise control moet dus zorgen dat ik geen bonnen krijg.
Oh, en had ik al gezegd dat de TSI/DSG geweldig rijdt?
De laastste paar weken begon ik steeds meer een hekel te krijgen aan het schakelen in mijn oude auto, dus ik was erg blij dat ik nu eindelijk met een DSG kon gaan rijden.
Hieronder mijn eerste indrukken en diverse dingetjes die me opvielen in vergelijking met mijn 2 laatste auto(s). Dat waren trouwens een Toyota Avensis wagon (1.8VVTI), en daarvoor een VW Golf IV variant (1.6 16V).
De auto voelt degelijk en kwalitatief goed aan.
Hij is groot genoeg voor ons gezin, grote kofferbak, voldoende ruimte op de achterbank. Weinig herrie door wind of banden, geen rammeltjes.
En dan de belangrijkste reden waarom ik deze auto gekozen heb: TSi-motor in combinatie met DSG.
Echt geweldig! De DSG schakelt erg snel over, heerlijk soepel en rustig. Maar in de Sport-stand of handmatig is het gewoon een snelle auto. Hij voelt (en is) een stuk sneller dan mijn oude avensis 1.8. Er is altijd koppel, bij rustig rijden kun je superlaag in de toeren rijden. Erg knap voor een 1.4!
De sportstand is lekker voor de snellere stoplichtsprintjes, het handmatig schakelen ga ik denk ik niet veel gebruiken.
Het onderstel is stugger dan dat van de Avensis,maar weer comfortabeler dan de oude Golf Variant. Helt weinig over in de bochten, en met de 16" velgen stuurt hij lekker strak, maar niet stuiterig. Weinig last van zijwind op de snelweg.
Al met al geeft de Octavia van de 3 auto's verreweg de meeste "fun".
Stoelen zijn lekker stevig, en ook de bijrijdersstoel heeft hoogteverstelling en lendesteun.
Het stuur is lekker van vorm, prima. Wel mis ik de bediening van de radio op het stuur. Helaas was dat niet als optie te krijgen op de business line.
Het dashboard is wit verlicht, veel rustiger dan het geel en blauw van mijn vorige auto's.
Prettig: richtingaanwijzer aantikken is 3 keer knipperen, doordrukken voor de gewone richtingaanwijzing.
De spiegels zien er van achter het stuur groot uit, beetje lomp zelfs. Maar ze zijn daardoor wel praktisch bij het achteruit inparkeren.
Nadeel is wel: je rijdt snel te hard, omdat je zelf niet meer schakelt. En door de lage toeren van de motor merk je ook niet aan de herrie. Cruise control moet dus zorgen dat ik geen bonnen krijg.
Oh, en had ik al gezegd dat de TSI/DSG geweldig rijdt?