In een fanclub is het vaak moeilijk zoeken naar kritiek, iedereen is blij met zijn heilige koe, en anders kun je ook niet verwachten: Wie gaat zijn eigen auto nu afvallen?
Ik straks ook niet meer, dus ik grijp de kans, nu ik het nog kan /forum/images/graemlins/24.gif .
Ik heb mijn nieuwe (lease) Octavia gisteren opgehaald, en het was een verdeeld genoegen, omdat ik ook afscheid nam van een trouwe viervoeter. Ik heb op dit forum vaak gelezen dat mensen aangaven dat de verschillen met een luxere wagen te klein zijn om het verschil in prijs te rechtvaardigen en dit klopt ook. Maar ze zijn er wel degelijk!
Een paar indrukken komend vanuit een Volvo S-40 (2002).
- De auto doet klein aan van binnen, ook al is hij het niet.
- Opbergruimten zijn minder aanwezig en zeker ook minder groot dan in andere auto's (dashboardkastje vind ik zielig, zo ook de Jumbo (Olifant?) box.)
- zit achterin is hoog vergeleken met de Volvo en voelt daardoor krapper aan (been- en hoofdruimte is wel prima).
- Kofferruimte heeft last van echo /forum/images/graemlins/24.gif
- Die enorme achterklep heeft ook een nadeel, veel water kan in de auto vallen (ondermeer recht op mijn wisselaar, die door de dealer idioot geplaatst is (20 cm van de linkerachternis, rechtopstaand, anders zou niet kunnen, rare jongens die Tsjechen)
- Het dashboard (donkere deel) is kwetsbaar voor vlekken, dat had beter gekund.
- de meters lijken scheef te staan, ten opzichte van het stuur (kan niet vinden wat er niet klopt, alles lijkt te kloppen, maar vanuit de stoel lijken de klokken naar rechts te zijn gezakt), vreemd.
Ik ben een behoorlijke geluidsfreak, en op dat gebied vielen mij twee dingen op:
- De plaatsing van de speakers kan niet slechter, voor en achter zo dicht op elkaar, de klankkast in de deuren (vaak genoemd) is beroerd, zo ook het geluid, stem van de navi heeft nog nooit zo metalig geklonken. Hier wijdt ik nog een topic aan om het geluid te verbeteren.
Nu kan ik bij de me...markt ook niet slagen voor een stereo, dus ben wel een fijnproever...
- Ik vermoed dat de keuze voor halfleren bekleding een slechte keuze is geweest voor de akoestiek, klappen met de handen levert een echo geluid op, je hoort elkaar dus ook minder "droog" praten en de stereo heeft hierdoor ook een zwaardere taak om dit goed te maken (in een woonkamer klinkt bij gebruik van vloerbedekking en gordijnen een stereo droog, met plavuizen heb je extra werk om het geluid onder controle te krijgen). Ik heb dit eerder ook gemerkt in een 307, en bedenk nu dat de overeenkomst is, dat de voorruit ver verwijderd is van de rijder, dit kan van invloed zijn op de akoestiek.
Kwa rijgedrag moest ik erg wennen, de vering (met 15" velgen) voelt wat stoteriger aan, minder soepel dan ik gewend was (de Volvo was heel erg soepel, en dwong om die reden drempels rustig te nemen: wel comfortabel maar niet handig...
De standaard lichtmetalen velgen ogen wat klein, dus grote bandenwangen. 16" is zeker te overwegen als je hier nog in kunt kiezen (mijn budget was ook op) en ik ga voor maximaal comfort...
De DSG is heerlijk en ik ben heel benieuwd naar het verbruik straks (is nu nog hoog, maar dat komt meer voor bij inrijden).
Stoelen lijken goed te zitten (Volvo heeft een reputatie hoog te houden wat dit aangaat), heb hiervoor nog te weinig lange ritten gemaakt om dit zeker te weten, maar het viel zeker niet tegen, steun in de zijwangen van de rugleuning houdt je goed vast.
De gadgets van het VAG concern, alle kleine handigheden (raambediening, vergrendeling, verstelbare armsteun als voorbeelden) zijn prima voor elkaar, en geven wel een hele grote plus.
De plaatsing van een aftermarket radio (wel de mooie ombouwkit) is wat ver weg, ik heb een Becker met functionele draaiknoppen links en rechts en moet daardoor ook vaak aan de rechterkant zijn.
Keuze is er niet om de radio lager te monteren, dus hiermee moet ik leren leven. Eerlijkheid gebied ook dat ik de radio laag had, en dus erg moet wennen aan de hoogte. Dashboard lijkt wel door de schuine neiging naar achteren, verder af te liggen en dus minder bereikbaar bovenin.
Al met al dus echt wennen (positief en negatief). De wagen heeft veel moois, en het is leuk om een auto wat dikker aan te kunnen kleden. De meeste minpunten zijn snel te overleven, dus het genieten gaat vast ook snel beginnen.
Het is een goede degelijke mooie auto, met veel moois, en ik begin er blij mee te worden, dit wordt dus vast een mooie relatie /forum/images/graemlins/24.gif
Ik straks ook niet meer, dus ik grijp de kans, nu ik het nog kan /forum/images/graemlins/24.gif .
Ik heb mijn nieuwe (lease) Octavia gisteren opgehaald, en het was een verdeeld genoegen, omdat ik ook afscheid nam van een trouwe viervoeter. Ik heb op dit forum vaak gelezen dat mensen aangaven dat de verschillen met een luxere wagen te klein zijn om het verschil in prijs te rechtvaardigen en dit klopt ook. Maar ze zijn er wel degelijk!
Een paar indrukken komend vanuit een Volvo S-40 (2002).
- De auto doet klein aan van binnen, ook al is hij het niet.
- Opbergruimten zijn minder aanwezig en zeker ook minder groot dan in andere auto's (dashboardkastje vind ik zielig, zo ook de Jumbo (Olifant?) box.)
- zit achterin is hoog vergeleken met de Volvo en voelt daardoor krapper aan (been- en hoofdruimte is wel prima).
- Kofferruimte heeft last van echo /forum/images/graemlins/24.gif
- Die enorme achterklep heeft ook een nadeel, veel water kan in de auto vallen (ondermeer recht op mijn wisselaar, die door de dealer idioot geplaatst is (20 cm van de linkerachternis, rechtopstaand, anders zou niet kunnen, rare jongens die Tsjechen)
- Het dashboard (donkere deel) is kwetsbaar voor vlekken, dat had beter gekund.
- de meters lijken scheef te staan, ten opzichte van het stuur (kan niet vinden wat er niet klopt, alles lijkt te kloppen, maar vanuit de stoel lijken de klokken naar rechts te zijn gezakt), vreemd.
Ik ben een behoorlijke geluidsfreak, en op dat gebied vielen mij twee dingen op:
- De plaatsing van de speakers kan niet slechter, voor en achter zo dicht op elkaar, de klankkast in de deuren (vaak genoemd) is beroerd, zo ook het geluid, stem van de navi heeft nog nooit zo metalig geklonken. Hier wijdt ik nog een topic aan om het geluid te verbeteren.
Nu kan ik bij de me...markt ook niet slagen voor een stereo, dus ben wel een fijnproever...
- Ik vermoed dat de keuze voor halfleren bekleding een slechte keuze is geweest voor de akoestiek, klappen met de handen levert een echo geluid op, je hoort elkaar dus ook minder "droog" praten en de stereo heeft hierdoor ook een zwaardere taak om dit goed te maken (in een woonkamer klinkt bij gebruik van vloerbedekking en gordijnen een stereo droog, met plavuizen heb je extra werk om het geluid onder controle te krijgen). Ik heb dit eerder ook gemerkt in een 307, en bedenk nu dat de overeenkomst is, dat de voorruit ver verwijderd is van de rijder, dit kan van invloed zijn op de akoestiek.
Kwa rijgedrag moest ik erg wennen, de vering (met 15" velgen) voelt wat stoteriger aan, minder soepel dan ik gewend was (de Volvo was heel erg soepel, en dwong om die reden drempels rustig te nemen: wel comfortabel maar niet handig...
De standaard lichtmetalen velgen ogen wat klein, dus grote bandenwangen. 16" is zeker te overwegen als je hier nog in kunt kiezen (mijn budget was ook op) en ik ga voor maximaal comfort...
De DSG is heerlijk en ik ben heel benieuwd naar het verbruik straks (is nu nog hoog, maar dat komt meer voor bij inrijden).
Stoelen lijken goed te zitten (Volvo heeft een reputatie hoog te houden wat dit aangaat), heb hiervoor nog te weinig lange ritten gemaakt om dit zeker te weten, maar het viel zeker niet tegen, steun in de zijwangen van de rugleuning houdt je goed vast.
De gadgets van het VAG concern, alle kleine handigheden (raambediening, vergrendeling, verstelbare armsteun als voorbeelden) zijn prima voor elkaar, en geven wel een hele grote plus.
De plaatsing van een aftermarket radio (wel de mooie ombouwkit) is wat ver weg, ik heb een Becker met functionele draaiknoppen links en rechts en moet daardoor ook vaak aan de rechterkant zijn.
Keuze is er niet om de radio lager te monteren, dus hiermee moet ik leren leven. Eerlijkheid gebied ook dat ik de radio laag had, en dus erg moet wennen aan de hoogte. Dashboard lijkt wel door de schuine neiging naar achteren, verder af te liggen en dus minder bereikbaar bovenin.
Al met al dus echt wennen (positief en negatief). De wagen heeft veel moois, en het is leuk om een auto wat dikker aan te kunnen kleden. De meeste minpunten zijn snel te overleven, dus het genieten gaat vast ook snel beginnen.
Het is een goede degelijke mooie auto, met veel moois, en ik begin er blij mee te worden, dit wordt dus vast een mooie relatie /forum/images/graemlins/24.gif