Eerste indruk vaak de beste?

Toerder

Nieuw lid
In een fanclub is het vaak moeilijk zoeken naar kritiek, iedereen is blij met zijn heilige koe, en anders kun je ook niet verwachten: Wie gaat zijn eigen auto nu afvallen?

Ik straks ook niet meer, dus ik grijp de kans, nu ik het nog kan /forum/images/graemlins/24.gif .

Ik heb mijn nieuwe (lease) Octavia gisteren opgehaald, en het was een verdeeld genoegen, omdat ik ook afscheid nam van een trouwe viervoeter. Ik heb op dit forum vaak gelezen dat mensen aangaven dat de verschillen met een luxere wagen te klein zijn om het verschil in prijs te rechtvaardigen en dit klopt ook. Maar ze zijn er wel degelijk!

Een paar indrukken komend vanuit een Volvo S-40 (2002).

- De auto doet klein aan van binnen, ook al is hij het niet.
- Opbergruimten zijn minder aanwezig en zeker ook minder groot dan in andere auto's (dashboardkastje vind ik zielig, zo ook de Jumbo (Olifant?) box.)
- zit achterin is hoog vergeleken met de Volvo en voelt daardoor krapper aan (been- en hoofdruimte is wel prima).
- Kofferruimte heeft last van echo /forum/images/graemlins/24.gif
- Die enorme achterklep heeft ook een nadeel, veel water kan in de auto vallen (ondermeer recht op mijn wisselaar, die door de dealer idioot geplaatst is (20 cm van de linkerachternis, rechtopstaand, anders zou niet kunnen, rare jongens die Tsjechen)
- Het dashboard (donkere deel) is kwetsbaar voor vlekken, dat had beter gekund.
- de meters lijken scheef te staan, ten opzichte van het stuur (kan niet vinden wat er niet klopt, alles lijkt te kloppen, maar vanuit de stoel lijken de klokken naar rechts te zijn gezakt), vreemd.


Ik ben een behoorlijke geluidsfreak, en op dat gebied vielen mij twee dingen op:

- De plaatsing van de speakers kan niet slechter, voor en achter zo dicht op elkaar, de klankkast in de deuren (vaak genoemd) is beroerd, zo ook het geluid, stem van de navi heeft nog nooit zo metalig geklonken. Hier wijdt ik nog een topic aan om het geluid te verbeteren.
Nu kan ik bij de me...markt ook niet slagen voor een stereo, dus ben wel een fijnproever...

- Ik vermoed dat de keuze voor halfleren bekleding een slechte keuze is geweest voor de akoestiek, klappen met de handen levert een echo geluid op, je hoort elkaar dus ook minder "droog" praten en de stereo heeft hierdoor ook een zwaardere taak om dit goed te maken (in een woonkamer klinkt bij gebruik van vloerbedekking en gordijnen een stereo droog, met plavuizen heb je extra werk om het geluid onder controle te krijgen). Ik heb dit eerder ook gemerkt in een 307, en bedenk nu dat de overeenkomst is, dat de voorruit ver verwijderd is van de rijder, dit kan van invloed zijn op de akoestiek.

Kwa rijgedrag moest ik erg wennen, de vering (met 15" velgen) voelt wat stoteriger aan, minder soepel dan ik gewend was (de Volvo was heel erg soepel, en dwong om die reden drempels rustig te nemen: wel comfortabel maar niet handig...

De standaard lichtmetalen velgen ogen wat klein, dus grote bandenwangen. 16" is zeker te overwegen als je hier nog in kunt kiezen (mijn budget was ook op) en ik ga voor maximaal comfort...

De DSG is heerlijk en ik ben heel benieuwd naar het verbruik straks (is nu nog hoog, maar dat komt meer voor bij inrijden).

Stoelen lijken goed te zitten (Volvo heeft een reputatie hoog te houden wat dit aangaat), heb hiervoor nog te weinig lange ritten gemaakt om dit zeker te weten, maar het viel zeker niet tegen, steun in de zijwangen van de rugleuning houdt je goed vast.

De gadgets van het VAG concern, alle kleine handigheden (raambediening, vergrendeling, verstelbare armsteun als voorbeelden) zijn prima voor elkaar, en geven wel een hele grote plus.

De plaatsing van een aftermarket radio (wel de mooie ombouwkit) is wat ver weg, ik heb een Becker met functionele draaiknoppen links en rechts en moet daardoor ook vaak aan de rechterkant zijn.
Keuze is er niet om de radio lager te monteren, dus hiermee moet ik leren leven. Eerlijkheid gebied ook dat ik de radio laag had, en dus erg moet wennen aan de hoogte. Dashboard lijkt wel door de schuine neiging naar achteren, verder af te liggen en dus minder bereikbaar bovenin.

Al met al dus echt wennen (positief en negatief). De wagen heeft veel moois, en het is leuk om een auto wat dikker aan te kunnen kleden. De meeste minpunten zijn snel te overleven, dus het genieten gaat vast ook snel beginnen.

Het is een goede degelijke mooie auto, met veel moois, en ik begin er blij mee te worden, dit wordt dus vast een mooie relatie /forum/images/graemlins/24.gif
 

renYek

Lid
Grappig dat jou dat ook opvalt van die meters. Ik heb ook de indruk dat die iets naar rechts staan. Het stuur staat bij mij ook niet helemaal recht, maar toen ik beter keek staat deze wel recht t.o.v. de meters die inderdaad iets naar rechts staan. Beetje vreemd, maar ik lig er verder niet wakker van. Mijn voorloopauto was een C3, dus ik denk dat ik er op alle fronten positief op vooruit ben gegaan /forum/images/graemlins/winkie.gif
 

Frankie

Actief lid
die meters staab v*rd*omme inderdaad scheef :-/ ik heb hier al eerder over gepost. Had ik mijn vorige auto GolfIV ook al. Komt omdat het dashboard vanuit het midden verder in de auto steekt en naar de deuren toe terug naar voren moet. Alles is zo scheef. Ga maar eens op een laddertje en kijk bovenop het dashboard. Ze hebben al geprobeerd de boel optisch recht te zetten doot de klokkewinkel aan de rechterkant dieper in ht dashboard te steken. Als je de positie t.o.v. het dashboard bekijkt lijkt het scheef, maar de poging was om de boel recht te maken. Onvoldoende dus.. Ik vind dat belachelijke nalatigheid.
 
Heb in de v50 gereden en vond dat met mijn lengte (1.96mtr) 3 keer niks. De gordels kunnen zelfs niet hoog genoeg en in elke kijk richting zit wel iets in de weg.

Nee geef mij dan maar mijn O2, jammer dat ik geen passat mocht leasen want die was wel super, mijn oude 3B en de nieuwe 3C.

Groet WS.
 

poekie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: RZE</font><hr />

In een fanclub is het vaak moeilijk zoeken naar kritiek, iedereen is blij met zijn heilige koe, en anders kun je ook niet verwachten: Wie gaat zijn eigen auto nu afvallen?


[/ QUOTE ]

Wat betreft je inleiding. Me dunkt dat de meesten hier redelijk obejectief zijn. Als er goede punten aan de O2 zijn wordt het gemeld maar slechte punten zullen op dit forum niet vermeden worden.
Afhankelijk of je je stelling goed kunt onderbouwen met feiten en deugdelijke argumenten zullen anderen het wel of niet met je eens zijn.
Een en ander natuurlijk afgezien van de diverse voorkeuren. De een is audiofiel de ander niet, de een houd van sportief rijden de ander van comfort.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Een paar indrukken komend vanuit een Volvo S-40 (2002).

- Opbergruimten zijn minder aanwezig en zeker ook minder groot dan in andere auto's (dashboardkastje vind ik zielig, zo ook de Jumbo (Olifant?) box.)

[/ QUOTE ]
Ben ik zeker met je eens. De armsteun in de Seat Leon was ook vele malen groter dan de ruimte in de O2 armsteun. 'Jumbo' is dan inderdaad een ongelukkig gekozen naam. Overigens had de Seat nauwelijks andere opberg vakken, iets wat de O2 wel heeft.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

- Kofferruimte heeft last van echo /forum/images/graemlins/24.gif


[/ QUOTE ]
Aangezien ik mijn O2 pas over 5 dagen krijg kan ik daar (nog) geen oordeel over geven. Ik heb wel door in verschillende andere auto's te rijden geconstateerd dat zoiets op zich wel kan.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

- Die enorme achterklep heeft ook een nadeel, veel water kan in de auto vallen (ondermeer recht op mijn wisselaar, die door de dealer idioot geplaatst is (20 cm van de linkerachternis, rechtopstaand, anders zou niet kunnen, rare jongens die Tsjechen)


[/ QUOTE ]
Lijkt me onlogisch en onwaarschijnlijk dat het niet anders kan. Als ik me niet vergis heb ik via Google al foto's gezien van een wisselaar in de achternis. Lijkt me een stuk veiliger en droger.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

- de meters lijken scheef te staan, ten opzichte van het stuur (kan niet vinden wat er niet klopt, alles lijkt te kloppen, maar vanuit de stoel lijken de klokken naar rechts te zijn gezakt), vreemd.


[/ QUOTE ]
Ik zal erop letten als de O2 vrijdag binnen is.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Ik ben een behoorlijke geluidsfreak, en op dat gebied vielen mij twee dingen op:

- De plaatsing van de speakers kan niet slechter, voor en achter zo dicht op elkaar, de klankkast in de deuren (vaak genoemd) is beroerd, ...

[/ QUOTE ]
Point taken.
Zoals je zelf al zegt een bekend probleem waar op dit forum al vaak terrechte kritiek op is gegeven.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

- Ik vermoed dat de keuze voor halfleren bekleding een slechte keuze is geweest voor de akoestiek, klappen met de handen levert een echo geluid op, je hoort elkaar dus ook minder "droog" praten en de stereo heeft hierdoor ook een zwaardere taak om dit goed te maken (in een woonkamer klinkt bij gebruik van vloerbedekking en gordijnen een stereo droog, met plavuizen heb je extra werk om het geluid onder controle te krijgen). Ik heb dit eerder ook gemerkt in een 307, en bedenk nu dat de overeenkomst is, dat de voorruit ver verwijderd is van de rijder, dit kan van invloed zijn op de akoestiek.

[/ QUOTE ]
De O2 is voor audiofielen wellicht niet de meest gelukkige keuze. Na een bezoekje bij CAC-Audio in Leiden heb ik een stuk meer begrip voor de maatregelen die audiofielen nemen om de perfecte akoestiek te bereiken; verwarming uit huis verwijderen i.v.m. de resonantie in de leidingen, de gouden kabels op driepootjes zetten omdat de kabel anders op de vloer vibreert, etc. Ik behoor echter tot de categorie, dat als ik nog kan verstaan wat er op de radio gezegt wordt ik al tevreden ben.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Kwa rijgedrag moest ik erg wennen, de vering (met 15" velgen) voelt wat stoteriger aan, minder soepel dan ik gewend was (de Volvo was heel erg soepel, en dwong om die reden drempels rustig te nemen: wel comfortabel maar niet handig...

De standaard lichtmetalen velgen ogen wat klein, dus grote bandenwangen. 16" is zeker te overwegen als je hier nog in kunt kiezen (mijn budget was ook op) en ik ga voor maximaal comfort...


[/ QUOTE ]
Zoals je zelf al aangeeft heeft de keuze voor maximaal comfort consequenties. Bij de keuze voor maximale sportiviteit is het overigens niet anders. Je kunt echter moeilijk de keuze maken voor sportiviteit en vervolgens klagen dat de auto lager staat en stugger afgeveerd is. evenzo met de rijeigenschappen die bij een comfortabele uitvoering horen. Ik denk dat het een kwestie van wennen is.
Ik ben het met je eens dat grotere velgen optisch er beter uit zien. Wat mij betreft mag een O2 combi uitgerust worden met 18-inch velgen.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

De DSG is heerlijk en ik ben heel benieuwd naar het verbruik straks (is nu nog hoog, maar dat komt meer voor bij inrijden).

Stoelen lijken goed te zitten (Volvo heeft een reputatie hoog te houden wat dit aangaat), heb hiervoor nog te weinig lange ritten gemaakt om dit zeker te weten, maar het viel zeker niet tegen, steun in de zijwangen van de rugleuning houdt je goed vast.

[/ QUOTE ]
Ben ik het mee eens. Je hebt niet eens sportstoelen nodig om toch voldoende (zijdelingse) steun te hebben.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

De gadgets van het VAG concern, alle kleine handigheden (raambediening, vergrendeling, verstelbare armsteun als voorbeelden) zijn prima voor elkaar, en geven wel een hele grote plus.

[/ QUOTE ]
Volledig mee eens

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

De plaatsing van een aftermarket radio (wel de mooie ombouwkit) is wat ver weg, ik heb een Becker met functionele draaiknoppen links en rechts en moet daardoor ook vaak aan de rechterkant zijn.
Keuze is er niet om de radio lager te monteren, dus hiermee moet ik leren leven. Eerlijkheid gebied ook dat ik de radio laag had, en dus erg moet wennen aan de hoogte. Dashboard lijkt wel door de schuine neiging naar achteren, verder af te liggen en dus minder bereikbaar bovenin.


[/ QUOTE ]
Ik ben persoonlijk wat huiverig om tijdens het rijden eens uitgebreid en voor langere tijd mijn ogen van de weg te halen om in de display van de radio wat te bekijken of aan de nodige (combinatie van) knoppen te zitten.
De Head Up Display oplossing is natuurlijk het beste maar voorlopig nog niet als optie beschikbaar. Daarom is het multifunctioneel stuurwiel een goede optie. Wat mij betreft veiligheid voor audio kwaliteit maar ik kan me voorstellen dat een audiofiel een hartverzakking krijgt bij het luisteren naar de stream.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Al met al dus echt wennen (positief en negatief). De wagen heeft veel moois, en het is leuk om een auto wat dikker aan te kunnen kleden. De meeste minpunten zijn snel te overleven, dus het genieten gaat vast ook snel beginnen.

Het is een goede degelijke mooie auto, met veel moois, en ik begin er blij mee te worden, dit wordt dus vast een mooie relatie /forum/images/graemlins/24.gif

[/ QUOTE ]

Ik ga zelf vrijdag a.s. beginnen met wennen en genieten /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Toerder

Nieuw lid
All,

Leuk dat het stuur herkend word, jammer dat het wat vreemd in elkaar zit...

Poekie,

Uitgebreide reactie, leuke dingen om te lezen. Mooie anekdote over het verwijderen van leidingen. Zover ga ik niet, maar het geluid moet wel een goede basis hebben. Die mist (was ook zo in de Volvo) en dat viel op.

Ik ben benieuwd naar jou eerste indruk en weet dat de laatste loodjes van wachten erg zwaar zijn...

Ik heb een leuke eerste werkdag achter de kiezen, en genoten van de wagen, het is echt een lekkere bak!
 
Bovenaan Onderaan