Eerste indrukken O2 1.9 TDI

Roak

Lid
Hoi,

Vandaag mijn nieuwe Octavia opgehaald, het is een 1.9TDI HB Business Edition, kleur Cappuccino Beige.

Wat een heerlijke auto is dit !!
laugh.gif
laugh.gif
laugh.gif

Ik heb bij de dealer mijn Fabia Combi TDI achtergelaten en ik vroeg mij van tevoren af hoe lang het zou duren voordat ik mijn geliefde Fabia'tje zou missen, ik heb er 5 jaar met zeer veel plezier in gereden, heeft mij nooit laten staan, en het leek wel of alles er altijd in paste.

Het antwoord: geen minuut !!, wat een verschil zeg......
De Octavia rijdt wat mij betreft 2 klassen beter dan de Fabia, en het interieur is van dezelfde hoge kwaliteit.

Voordat ik tot koop overging heb ik zowel in de 1.9 als de 2.0 TDI gereden en vondt ze eigenlijk lawaaiiger dan mijn oude Fabia dus ik was een beetje bevreesd voor een lawaaiige (oningereden) TDI, maar was schertst mijn verbazing; deze is echt stil ! veel stiller dan de Fabia.
Weet iemand of er van MJ 2006 naar 2007 iets aan de geluidsdemping is gedaan ? het verschil is echt opvallend.
De berichten zo her-en-der op het internet dat de 1.9 tdi luid is kan ik dus niet bevestigen.

Ik heb vandaag natuurlijk ook even met de Stream radio gespeeld en inderdaad is de ontvangst gewoon slecht.
Het geluid op zich is wel OK, niet top, maar mee te leven.
Is er een pasklare oplossing voor de slechte ontvangst ?
Bijv. een (extra) antenne versterker ?
In de Fabia had ik hetzelfde effect met de ingebouwde Sony radio, maar na inbouw van een aparte antenne voeding was de ontvangst perfect.

Als het goed is verzorgt de Stream de voeding voor de antenne, maar zo te horen gebeurt er niets op dat vlak.
Iemand anders hier ervaring mee ?

Tot zover, ik ben van plan om ook een review te schrijven na het eerste jaar, leuk initiatief !

groeten,
Rob

Ik heb zelf de Stream radio ook in mijn O2 zitten en deze heeft een perfect ontvangst en geluid. Ik zou toch even naar de dealer gaan om er naar te laten kijken.

Ronald

Matra_Murena

Actief lid
Het schijnt dat de BE inderdaad een betere isolatie van het motorgeluid heeft. Tevens schijnt de achterband beter te zitten dan de standaard Octavia.
Mijn Stream doet het perfect! Goede ontvangst en dito geluid. Misschien een productiefout?

Roak

Lid
Ik zal inderdaad binnenkort maar even langsgaan bij de dealer voor de radio. Lijkt mij toch niet OK die slechte ontvangst. Ik laat wel even weten wat daar uit komt tzt.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Tevens schijnt de achterband beter te zitten dan de standaard Octavia.

[/ QUOTE ]
Wat bedoel je daarmee Matra
icon_smile_question.gif
icon_smile_question.gif
icon_smile_question.gif
, de achterwielen ?

Rob

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Matra_Murena</font><hr />

Het schijnt dat de BE inderdaad een betere isolatie van het motorgeluid heeft. Tevens schijnt de achterband beter te zitten dan de standaard Octavia.

[/ QUOTE ]
Hoe bedoel je de achterband beter te zitten??
Hij zat vroeger toch niet los???

Het lijkt mij onzin dat de Business Edition een betere isolatie van het motorgeluid zou hebben dan bijvoorbeeld de Elegance. Het lijkt mij dus eerder voor de hand liggen dat de isolatie van het motorgeluid bij alle O2's diesels is aangepakt.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: zinno01</font><hr />

achterbanK misschien
wink.gif

[/ QUOTE ]
Hahahaha, natuurlijk.
Ik zat effe niet op te letten.

Roak

Lid
aha, achterBANK, stom dat ik daar zelf ook niet op kwam.
ahum.gif

lijkt mij echter niet dat dat enige invloed heeft op het motorgeluid.

Vandaag nog even een flink stuk gereden van Almere naar Twente en de radio heeft echt moeite met de zenders, bijv.
538 verdwijnt bijna geheel in de buurt van deventer, en dat was met mijn oude radio beslist niet.

Hij rijdt echt heerlijk , de cruise control is ook een hele verbetering t.o. van de Fabia. bijv. bij het weer oppakken tot de ingestelde snelheid pakt de CC heel geleidelijk op, bij de Fabia ging dat met een schok en dan volgas tot de ingestelde snelheid.
wat mij verder opviel was dat ik voor het gevoel veel moest corrigeren, net alsof er veel zijwind stond, maar ik had wind mee. Misschien dat de banden niet helemaal correct op spanning staan, kijk ik morgen wel even naar.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: BartS</font><hr />

Het lijkt mij onzin dat de Business Edition een betere isolatie van het motorgeluid zou hebben dan bijvoorbeeld de Elegance. Het lijkt mij dus eerder voor de hand liggen dat de isolatie van het motorgeluid bij alle O2's diesels is aangepakt.

[/ QUOTE ]

Dat denk ik ook...en volgens mij ook een betere isolatie van de motorruimte bij meerdere dieselauto's binnen het VAG-concern. Zelf heb ik de afgelopen 4 maanden in een VW Golf5 gereden en die maakte iets minder dieselsound
680.gif
dan de O2 waarin ik heb proefgereden vorig jaar september...Mijn O2 en de Golf5 maakten nagenoeg evenveel dieselsound.
Alle 3 auto's hebben overigens de fijne 1.9TDI motor van 77kW
xyxthumbs.gif

peperskoda

Forumguru
Ik heb bij mijn O2 ook een vaag gevoel in de besturing gehad. Ik heb hem toen laten uitlijnen en daar kwamen we erachter dat de voorwielophanging behoorlijk onder spanning stond. Deze kwam echt met een behoorlijke schok los toen de monteur de bouten hiervoor los schroefde. Nu is het stuurgedrag behoorlijk verbeterd, al wordt het nooit een vlijmscherp sturende auto. Dus misschien een tip?

Timothee

Actief lid
Wat zou er dan beter aan de achterbank van een BE moeten zijn dan van bijv. een Ambiente?

En zou de dealer ook achteraf nog wat aan de geluidsisolatie kunnen doen? Ik vind mijn O2 niet extreem luidruchtig, maar iets stiller zou desondanks niet verkeerd zijn.

Matra_Murena

Actief lid
Jajajajaja.... Inderdaad een Typo, de achterbanK dus. Die schijnt voor de BE aangepast zijn zodat hij beter zit voor lange ritten, en de geluidsisolatie schijnt dus ook verbeterd te zijn. Misschien dat dit voor alle 2007 Octavias geldt maar zoals de dealer het mij uitgelegd heeft is dit speciaal voor de BE aangepast omdat vooral zakelijke rijders dit zouden waarderen.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Matra_Murena</font><hr />

Jajajajaja.... Inderdaad een Typo, de achterbanK dus. Die schijnt voor de BE aangepast zijn zodat hij beter zit voor lange ritten, en de geluidsisolatie schijnt dus ook verbeterd te zijn. Misschien dat dit voor alle 2007 Octavias geldt maar zoals de dealer het mij uitgelegd heeft is dit speciaal voor de BE aangepast omdat vooral zakelijke rijders dit zouden waarderen.

[/ QUOTE ]

Dream on!

Áls zoiets al waar zou zijn, zou Skoda er toch uitgebreid mee adverteren om meer klanten naar BE te trekken? Het lijkt me bovendien duur en onzin om uitsluitend voor de in NL leverbare BE-versie privileges in het leven te roepen. De dealer heeft je gewoon honing om de mond gesmeerd met als doel je belangrijk te laten voelen!

Daarnaast zou ik het niet pikken als ik als particulier een Elegance moest kopen die
a. duurder is
b. minder opties heeft (klein leer, 16", Xenon, PDC voor, etc)
c. ook nog slechter is afgewerkt (geluidsisolatie, achterbank).

Het modeljaar 2007-verhaal geloof ik niet. Dan zou er op z'n minst over gecommuniceerd zijn. Zelf heb ik ook MJ 2007 en merk niets bijzonders. Wijzigingen worden altijd trots gecommuniceerd om de lichte prijsverhoging te rechtvaardigen.

Sorry dat ik kritisch ben maar vind dit topic beetje afdwalen.

Roak

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Áls zoiets al waar zou zijn, zou Skoda er toch uitgebreid mee adverteren om meer klanten naar BE te trekken? Het lijkt me bovendien duur en onzin om uitsluitend voor de in NL leverbare BE-versie privileges in het leven te roepen. De dealer heeft je gewoon honing om de mond gesmeerd met als doel je belangrijk te laten voelen!

[/ QUOTE ]
Dat van die extra geluidisolatie is niet geheel ondenkbaar hoor, voor mijn werk ben ik bezig met een nieuwe Caddy en de man die de auto's beheert drukte me op het hart op wel een "soundkit" op te bestellen. Ik dacht leuk, mooie radio en extra speakers of zo. Nee, het gaat hier om extra geluidsisolatie omdat die Caddy's zo'n takkeherrie maken ! Het bestaat voor zover ik begrepen heb o.a. uit extra demping in de deuren.
Zou er dan zoiets niet ook voor de O2 bestaan ?

Wouter84

Nieuw lid
Ik geloof dat verhaal van die isolatie ook niet. Ik heb het bericht van Skoda over de MY2007 veranderingen gelezen en daar stond niks in over verbeterde geluidsisolatie. Onze O2 MY2007 is ook niet stiller dan de demo auto MY2006 waar we in gereden hebben.

Bovenaan Onderaan