eerste mindere ervaring....

Nou heb mijn octavia nu 3,5 maanden (inmiddels 25000 km op de teller).

En van de week heb ik ik voor het moeten stoppen met mijn auto.

Reed in amsterdam weg uit stilstand, toen ik opeens een heel harde knal hoorde. Zo hard dat de persoon die ik had afgezet meteen naar buiten kwam rennen.

Ik wou eerst doorrijden, maar na 5 meter merkte ik dat mijn auto heel veel geluid produceerde.

Nou ik de skodamobilitijd dienst gebeld.

* twee uur gewacht op de wegenwacht (Belde om 0:00, kwamen pas om 2:10). Die vertelde na een half uur dat mogelijk mijn turbo defect was.

* Die belde een takelbedrijf op, die kwam een uur later in middels 3:30 /forum/images/graemlins/407.gif Die heeft mijn auto weggesleept en ik heb toen een vervangende auto meegekregen.

Enige positieve is dat de skoda dealer mijn auto in een dag klaar had. De turbo hebben ze moeten vervangen.

Er bleek een bout in de turbo afgebroken te zijn en die heeft de turbo hellemaal gesloopt.

Nou dat was me wel een nacht. Reed om 4:30 weg bij het takelbedrijf.

Ps: me auto klinkt voor mijn gevoel wel rumoeriger.
 

VEEJAY

Forumguru
Jammer voor de vervelende ervaring. Misschien dat de turbo nog ff netjes ingereden moet worden?
 
@Momere, Ik weet niet hoe jij in een auto rijdt maar het lijkt er op dat je niet netjes de auto warm rijdt en dat je de turbo hard laat werken net voordat je de auto uitzet. Twee zaken die ERG slecht zijn met een defecte turbo als gevolg. Eigenlijk is jouw situatie een schoolvoorbeeld.
 

Reizende

Actief lid
Beetje kort door de bocht deze reactie denk ik. Je kunt tenslotte niet op afstand bepalen hoe iemand in zijn auto rijd. Ik heb zelf ook ervaringen met een turbo gebazen diesel, waarvan de turbo het 2 x in een half jaar begaf. Ik rij de auto altijd netjes warm, en laat na een lange of intensieve rit de motor altijd even draaien voordat ik hem uitzet. Kan dus ook gewoon een defect in je turbo zijn..
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Beetje kort door de bocht deze reactie denk ik. Je kunt tenslotte niet op afstand bepalen hoe iemand in zijn auto rijd. Ik heb zelf ook ervaringen met een turbo gebazen diesel, waarvan de turbo het 2 x in een half jaar begaf. Ik rij de auto altijd netjes warm, en laat na een lange of intensieve rit de motor altijd even draaien voordat ik hem uitzet. Kan dus ook gewoon een defect in je turbo zijn..

[/ QUOTE ]

Missschien wel iets kort door de bocht ja. Dacht dat ik me zelf voorzichtig genoeg uitdrukte. Misschien heeft onze auteur wel super netjes gereden en erg veel pech. Zeker als je 4 uur later pas klaar bent.

Ik denk wel dat dit een mooi voorbeeld is voor de mensen die daadwerkelijk de auto misbruiken. De kans op dit probleem is dan wel vele maken groter.
 

bert

Lid
Ben het met Reizende eens. Het is erg kort door de bocht en niet een klein beetje van je Rogier. Het is tenslotte wel een gebuiksvoorwerp. Een beetje hard werken moet toch geen kwaad kunnen voor een turbo.

Heb zelf meerdere tdi's gehad maar sparen doe ik ze niet. Nooit een probleem geweest. Ik hou het op domme pech. En trouwens hoe vaak hoor je dit nou. Als dit echt aan het gebruik zou liggen was mijn turbo al zeker tig maal kapot geweest. /forum/images/graemlins/489.gif

Succes ermee verder momere
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Het is tenslotte wel een gebuiksvoorwerp. Een beetje hard werken moet toch geen kwaad kunnen voor een turbo.

Heb zelf meerdere tdi's gehad maar sparen doe ik ze niet. Nooit een probleem geweest. Ik hou het op domme pech. En trouwens hoe vaak hoor je dit nou.

[/ QUOTE ]

Vaker dan je denkt, Bert. Vraag maar eens na bij de gemiddelde leasemaatschappij: er worden toch behoorlijk wat turbo's kapotgereden. Alleen heeft het wel even wat tijd nodig, en momere's km-stand is nog vrij laag, dus het is inderdaad maar de vraag of dat door (langdurig) misbruik komt.

En het is óók kort door de bocht om te beweren dat een turbomotor prima tegen knallen-na-een-koude-start kan. Of 'm meteen uitzetten na een verhit ritje. Dat kan-ie dus niet.

Wel tegen knallen als de motor eenmaal warm is uiteraard. /forum/images/graemlins/grin.gif
 

sunnyboy

Senior Member
Misschien dat Rogier nog stamt uit de tijd van de Renault5 Turbo. Daar ging nog wel eens wat aan stuk door het niet tijdig af laten koelen van de Turbo.
Ik heb zelf vijf jaar in een BMW 325TD gereden, met een heerlijke turbofluit, en nooit problemen gehad.
Ook de BMW 320d E46 nooit iets gehoord over een kapotte of slechtwerkende Turbo.
Tegenwoordig zit er zoveel electronica in de auto die de motorschade beperken dat het mij zeer onwaarschijnlijk lijkt dat door het rijgedrag van momere de turbo kapot gaat.
Lijkt mij een materiaalfout.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Misschien dat Rogier nog stamt uit de tijd van de Renault5 Turbo. Daar ging nog wel eens wat aan stuk door het niet tijdig af laten koelen van de Turbo.
Ik heb zelf vijf jaar in een BMW 325TD gereden, met een heerlijke turbofluit, en nooit problemen gehad.
Ook de BMW 320d E46 nooit iets gehoord over een kapotte of slechtwerkende Turbo.
Tegenwoordig zit er zoveel electronica in de auto die de motorschade beperken dat het mij zeer onwaarschijnlijk lijkt dat door het rijgedrag van momere de turbo kapot gaat.
Lijkt mij een materiaalfout.

[/ QUOTE ]

Kan best - en zal best - een materiaalfout zijn, maar er gaan nog steeds turbo's stuk door koud raggen, hoor. Geen elektronica die er iets tegen doet dat een turbo met te weinig of te koude olie op het lager staat te draaien. Jouw particuliere ervaringen met twee BMW's hoeven nog niks te zeggen over het grote plaatje, sunnyboy. En juist binnen VAG zijn voldoende verhalen bekend over 1.8T's en 1.9TDI's met, zoals de Duitsers dat zo mooi noemen, Turboschaden.

Een beetje op het materiaal passen is altijd beter. Of is dit - afgekloven knuppel in het hoenderhok /forum/images/graemlins/grin.gif - de bekende leasementaliteit? Toch niet van jezelf, dus wat kan jou 't schelen?
 

VEEJAY

Forumguru
Nogmaals het is heel vervelend voor de topicstarter. Het kan ons allemaal gebeuren.

Discussie turbo afkoelen/1 minuutje wachten voordat je je auto uitzet kan beter in een andere topic omdat het hier zaken impliceert die niet betrekking hebben op het onderwerp zoals die bedoeld is door de topicstarter. Dit heeft naar mijn mening tot gevolg dat er nu verwarring en onzuivere discussies ontstaan.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Discussie turbo afkoelen/1 minuutje wachten voordat je je auto uitzet kan beter in een andere topic omdat het hier zaken impliceert die niet betrekking hebben op het onderwerp zoals die bedoeld is door de topicstarter.

[/ QUOTE ]

Heb je natuurlijk helemaal gelijk in, VJ. My bad.

Maar ik kan nu eenmaal geen uitspraken laten passeren die beweren dat het geen probleem is om ruw met het materiaal om te gaan. En die werden óók in dit draadje gedaan...
 

Dutch4x4

Senior Member
Hoe dan ook, gelukkig is 't gewoon een garantiekwestie. Maar zo'n nacht wens je niemand toe.

Ik kan me wel voorstellen dat momere de eerstkomende tijd een beetje nerveus in z'n mooie O2 rondrijdt. Zou het allemaal nog goed zijn? Lijkt me niet fijn. /forum/images/graemlins/frown.gif
 

sunnyboy

Senior Member
Miin ervaringen met turbo-diesels zijn inderdaad positief.
Maar ik ben erg zuinig op mijn duurverdiende spullen.
Niks lease auto's. Nooit gehad ook.
Motoren worden door mij altijd rustig warmgereden.
Het omgaan met je spullen is zeker belangrijk.
Even afraggen is funest voor alle materialen.
Dus Dutch4x4, ik relativeer ook m'n eerste reactie een beetje. Zo leiden er meer wegen naar Rome, en zal er eerst onderzoek moeten komen naar de oorzaak van de kapotte turbo.
Zo stond er eens een BMW318 in de garage, had de bestuurder al een week rondgereden met een brandend olielampje! /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif
 
Een turbo na laten draaien is ook erg slecht.. hij draaid onbelast /forum/images/graemlins/wink.gif als je gewoon de laatste 2km lekker rustig rijd ken je hem zo uitflikkeren. Warm rijden is belangrijk, maar je turbo is na 2km al zo warm dat ie klaar voor echt gebruik is maar de rest van de motor nog niet.
 
Bovenaan Onderaan