Eerste schade: Achterlicht kapot

OrbitZ

Lid
Bij het achteruit rijden heb ik mijn linker achterlicht kapot gemaakt :biggthumpdown:, er zitten een paar lichte krassen op de bumper maar dat kan wel weg gepolijst worden denk ik.

Nu is het "glas" van het achterlicht kapot, gebarsten en er liggen een paar stukjes uit.

Is de achterlicht makkelijk door mijzelf te vervangen? Dan bestel ik namelijk gewoon een achterlicht op internet (75 euro) en dan monteer ik hem zelf.

De unit is verder nog helemaal heel, kan ook alleen het rode transparante plastic vervangen worden?

Antera

Donateur
achterlichten zijn 1 geheel en moeten compleet vervangen worden en eht achterlicht vervangen als volgt:

bij een combi:

Achterlicht uit- en inbouwen
Uitbouwen
– Het contact en alle elektrische verbruikers uitschakelen.

– Bouten -4- losdraaien (2,5 Nm) en lamp -3- naar achteren -pijl- uit de kegelbout -5- losmaken (1,3 Nm).
– Doorvoerrubber -2- eruit trekken en steker -1- lostrekken.

Bij een limo:

Montageoverzicht, achterlicht in zijpaneel uit- en inbouwen - Limousine
1 - Boutafdekkingen
2 - Bevestigingsbouten (2,5 Nm)
3 - Achterlichthuis
4 - Gloeilampen voor achterlicht (W5W)
5 - Rubber ring
6 - Steker
7 - Kegelbout (1,3 Nm)
8 - Gloeilamp voor rem- en stadslicht (W16W)
9 - Gloeilamp voor knipperlicht (PY21W)
Achterlicht in zijpaneel uit- en inbouwen
– Het contact en alle elektrische verbruikers uitschakelen.
– Bouten -2- losdraaien (2,5 Nm) en lamp -3- naar achteren uit de kegelbout -7- losmaken.
– Doorvoerrubber -5- verwijderen, schuim verschuiven en stekerverbinding -6- losmaken.
Het inbouwen vindt plaats in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.

OrbitZ

Lid
wow, wat een reactie! bedankt!

Ik ga online wel een achterlicht bestellen en hem zelf monteren, dat is allicht goedkoper dan bij de dealer.

Heb je hog speciaal gereedschap nodig? bijvoorbeeld voor de kegelbout?

Antera

Donateur
nee de kegelbout is een bolletje wat in en rubber valt door het achterlicht er voorzichtig los te trekken komt deze los en kan je daarna door de kogel weer een beetje nat te maken zo weer op zijn plek duwen. suc6

s-line

Forumguru
Je kunt ze er heel makkelijk zelf uit halen,2 schroefjes in de sponning onder de zwarte kapjes en dan er recht uit trekken.
Ik heb ze er bij mij ook laatst ook nog uitgehaald om donkerder te maken.
Gewoon lekker zelf doen hoef je ook niet naar die oplichters van dealers want die willen overal ook dik op verdienen,en de kans op beschadigingen met al die monteurtjes tegenwoordig loop je dan ook niet.
mvrg michiel

Bovenaan Onderaan